בין ירושלים לסנט לואיס

שיתוף הפעולה שנמשך בשנים האחרונות בין האוניברסיטה העברית בירושלים ואוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס (Washington University in St. Louis) האמריקנית, הוליד לאחרונה סיכום בין בתי הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית בשתי האוניברסיטאות להקמת תוכנית לימודים בינלאומית חדשה לתואר מוסמך משותף.
במסגרת התוכנית, סטודנטים אמריקנים יוכלו להתחיל את לימודיהם באוניברסיטת וושינגטון לתואר מוסמך במדיניות חברתית ובהמשך ילמדו באוניברסיטה העברית תואר מוסמך נוסף בניהול מלכ"רים ומנהיגות, בביה"ס לתלמידי חו"ל ע"ש רוטברג. במקביל, סטודנטים ישראלים שיבחרו להתחיל את לימודיהם בבית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית לתואר מוסמך בעבודה סוציאלית, בניהול מלכ"רים וארגונים קהילתיים או בלימודי הגיל הרך, יוכלו ללמוד במסגרת התוכנית החדשה תואר מוסמך נוסף באוניברסיטת וושינגטון, במדיניות חברתית. התוכנית תאפשר לסטודנטים להרחיב את ידיעותיהם דרך הלימודים בכל מוסד, ולהתנסות בעבודת שטח ייחודית בכל מדינה שתקנה להם כלים משמעותיים לאחר סיום לימודיהם ביציאה לעולם התעסוקה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: אוהד צויגנברג)

דיקנית בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית באוניברסיטה העברית, פרופ' מונא חורי-כסבארי, אמרה: "מדובר למעשה בתוכנית לתואר מוסמך משותף תוך שנתיים, שמאפשרת ללמוד באחת האוניברסיטאות המובילות בעולם ובביה"ס לעבודה סוציאלית הטוב ביותר בארה"ב. התוכנית מאפשרת צבירת ניסיון רב בשטח, תוך הכרת ארגונים חברתיים שונים ומגוונים. התוכנית הזאת מגיעה לאחר שיתופי פעולה רבים שמתקיימים בשנים האחרונות בין המוסדות, בין אם מדובר בחילופי מרצים, עבודות מחקר משותפות ועוד".
בעקבות משבר הקורונה המתפתח בכל מדינה וסגירת השמיים, צופים באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת וושינגטון כי בשלב הראשון יחלו ללמוד בכל אחת מהתוכניות שני סטודנטים וסטודנטיות - בתקווה שבהמשך יגיעו ליותר סטודנטים בשתי התוכניות בשני מוסדות הלימוד. הנושאים המרכזיים שצפויים להילמד בתוכנית הם בין היתר מדיניות חברתית, יסודות הגישה הקהילתית, אסטרטגיות התערבות לשינוי חברתי, אבחון בעיות חברתיות ומודלים לפתרון, סנגור ואקטיביזם, שימוש במדיה, גיוס משאבים ועוד.

בין בן-גוריון לאמירויות

מרכז עזריאלי ללימודי ישראל (מעל"י) באוניברסיטת בן גוריון בנגב הודיע כי השבוע הושק בדובאי פרויקט המקדם שיתוף פעולה תרבותי- אקדמי בנושא יהודי ארצות האסלאם.
מרכז עזריאלי ללימודי ישראל, אב"ג הציג באירוע תערוכת צילומים מתוך פרויקט "דיארנה", המנגיש באופן דיגיטאלי אתרים יהודיים בארצות המזרח התיכון וצפון אפריקה. התערוכה שולבה בתוך המוזיאון ותהיה פתוחה לציבור הרחב בדובאי. בנוסף, התקיים פאנל אקדמי שעסק בהיבטים שונים על אסלאם ויהדות. ד"ר אביעד מורנו, ראש מעבדת 'העולם היהודי' במרכז עזריאלי ללימודי ישראל באוניברסיטת בן- גוריון סקר את יחסי הגומלין המתמשכים בין קהילות של מהגרים מזרח תיכוניים בני דתות שונות בארצות המערב ובישראל.
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בן גוריון
אוניברסיטת בן גוריון
אוניברסיטת בן גוריון
(צילום: דני מכליס)
"בדרך כלל אנחנו חוקרים היסטוריה. הפעם, עשינו היסטוריה", אמרה פרופ' פולה קבלו, מנהלת מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וראש מעל"י. "המוסד האקדמי הראשון המציג באיחוד האמירויות הוא האוניברסיטה הקרויה על שמו של דוד בן-גוריון והיחידה האקדמית הראשונה המציגה שם היא מרכז עזריאלי ללימודי ישראל. יהיו כאלה שזה יפתיע אותם, אבל להבנתנו זה מתבקש היות וחקר קהילות המזרח התיכון וצפון אפריקה מציע גשר בין החברות. בנוסף, שתי המדינות התמודדו עם תהליכים של בינוי אומה ועם אתגרי הפרחת השממה. אני צופה יוזמות ומפגשים נוספים בתחומים אלו בקרוב. זה מרגיש כמו שותפות טבעית".
"התרבות היהודית שהתפתחה בארצות האסלאם לא חדלה מלהתקיים עם ההגירות הגדולות של יהודי האזור. כיום בני הדתות השונות ממשיכים לקיים יחסי גומלין בארצות פזורותיהם החדשות בעולם. בישראל, ובנגב במיוחד, מתקיים כיום הריכוז הגדול ביותר של יהודים מארצות האסלאם. בארצות ערב יש עניין גובר בנושא. יש לקחת בחשבון את כל הגורמים הללו, אם ברצוננו להבין את חשיבות הסיפור של יהודי ארצות האסלאם, סיפור מתמשך וחוצה גבולות ולא רק סיפור היסטורי ומכלול של זיכרונות," סיכם ד"ר אביעד מורנו.

הסבת אקדמאים לישראלים המתגוררים בחו"ל בסמינר הקיבוצים

מכללת סמינר הכריזה מכריזה על תוכנית הסבת אקדמאים חדשה אשר נפתחת בשנת הלימודים הנוכחית תשפ"א, "ללמוד מכל מקום בעולם".
תוכנית הלימודים החדשה היא במסגרת הפקולטה למדעי הרוח ומאפשרת לישראלים או דוברי עברית המתגוררים בחו"ל להוציא תעודת הוראה תוך שנה במגוון מסלולים: הוראת השפה האנגלית רב גילאי, הוראת ספרות לבית הספר היסודי והוראת תרבות ישראל ומקרא לבית הספר היסודי.
3 צפייה בגלריה
מכללת סמינר הקיבוצים
מכללת סמינר הקיבוצים
מכללת סמינר הקיבוצים
(צילום: ענר גרא)
רוני רמות, ראשת היחידה להכשרות ייחודיות, הפקולטה למדעי הרוח במכללת סמינר הקיבוצים, אומרת: "אנו מאמינים בחינוך ככלי לשינוי חברתי ורואים במורות ובמורים שליחים חברתיים. בהתאם לכך, החלטנו להרים את הכפפה, לחבור לקהילות ישראליות ברחבי העולם ולקדם מעורבות חברתית פעילה ומנהיגות חינוכית ישראלית-יהודית. בתכנית הסבה ייחודית זו לומדים יחדיו מרחוק ישראלים ממדינות כגון ספרד, הונג קונג, ארגנטינה, ארה"ב, קוסטה ריקה, גרמניה, רומניה, צ'ילה ורבות אחרות, בקבוצה שיתופית, יוזמת, חוקרת ומתפתחת. עם סיום לימודיהם יוכלו בוגרי התכנית ללמד בקהילותיהם או ללמד בישראל עם שובם לארץ".
התוכנית לומדים מכל מקום בעולם תמשך שנה אחת ותכלול יום לימודים מרחוק עם שיעורים סינכרונים וא-סינכרונים וגם יום התנסות מעשית בבתי הספר בקהילות המקומיות ושיעורים מכיתות בבתי הספר בישראל (בעזרת אמצעים דיגיטליים).