(קרדיט: נוגה צנטר רשות הטבע והגנים )

נשר נפגע השבוע מכבל חשמלי, ופציעתו לא תאפשר לו לשוב לטבע. המקרה אירע ביום רביעי האחרון. רועה כבשים מצא את הנשר, הסובל מפגיעה קשה בכנף, מתחת לכבל חשמל באזור חניון פיתולים בכרמל. הוא הזעיק את אנשי רשות הטבע והגנים, הלוקחים חלק בפרויקט "פורשים כנף" של החי-בר כרמל. אנשי הרשות אספו אותו, קיבעו את הכנף והעבירו אותו לטיפול בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי.
לאחר בדיקה הוחלט על קטיעת הכנף של הנשר, שמשמעותה היא שהוא לא יוכל לשוב לטבע. אופי הפגיעה ומקום המציאה מעידים כי הגורם הוא התנגשות עם כבל מתח גבוה. יש לציין כי זו אינה ההתנגשות הראשונה של נשרים בכבל מתח עליון זה, והמקרה השני ב-2020.
4 צפייה בגלריה
נשר שנפגע מעמוד חשמל
נשר שנפגע מעמוד חשמל
הנשר שנפגע
(צילום: נוגה צנטר רשות הטבע והגנים)
"הנשר לא יוכל לחזור לטבע בשל הפגיעה הקטלנית שעבר מההתנגשות אכזרית, וכל פרט כזה הוא משמעותי מאוד. אנו נצרף אותו לגרעין הרבייה של פורשים כנף ונשר זה יזכה לתרום מניעת הכחדת של הנשרים גם אם נמנע ממנו לחיות בטבע. אני מודה לאזרח שראה את הנשר ודיווח. יחד עם זאת אנו מודעים, בכאב, שיש עופות רבים נוספים שמתנגשים בכבלי חשמל אך אנחנו לא מוצאים אותם", אמר אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים.
כמו כן, מקרה נוסף של ציפור שהתנגשה בכבל חשמלי התרחש אמש ליד בקיבוץ זיקים, הממוקם בעוטף עזה. עוברי אורח מצאו בז צוקים על האדמה מתחת לעמוד חשמל. הוא הועבר להמשך טיפול בבית החולים לחיות בר, וטרם התברר אם יוכל לשוב לטבע.
4 צפייה בגלריה
בז שאותר בזיקים
בז שאותר בזיקים
בז הצוקים שאותר ליד זיקים
(צילום: קובי סופר רשות הטבע והגנים)
רשות הטבע והגנים, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, החברה להגנת הטבע וחברת חשמל, בדקו את היקף התנגשות העופות בקווי מתח באזור עמק יזרעאל בין השנים 2017-2016. במסגרת הבדיקה, נמצא כי היקף הפגיעה עומד על מעל ל-200 עופות לשנה רק באזור הבדיקה.
לאור הבנת חומרת התופעה, בוצעה עבודת מיפוי של האזורים הרגישים בישראל להתנגשות עופות בקווי מתח כדי לקדם את מיגון הקווים ולתכנן קווי מתח חדשים ובטוחים לעופות באזורים אלה.
4 צפייה בגלריה
נשר שנפגע מעמוד חשמל
נשר שנפגע מעמוד חשמל
הטיפול בנשר
(צילום: נוגה צנטר רשות הטבע והגנים)
עם זאת, מכיוון שאין בנמצא די ידע וניסיון בתחום, הוחלט לקיים מחקר רחב היקף שהתחיל השנה, בו ינסו אמצעים שונים של מניעת התנגשות על פני כ-17 ק"מ של קווי מתח . קרן שטחים פתוחים תומכת במחקר שיערך כ-3 שנים. לאחריו מקווים הגופים הירוקים וחברת החשמל שימצא המימון שיאפשר למזער את התופעה הגובה את חייהם של אלפי עופות בשנה בישראל.
4 צפייה בגלריה
נשר שנפגע מעמוד חשמל
נשר שנפגע מעמוד חשמל
אנשי רשות הטבע והגנים מטפלים בנשר
(צילום: נוגה צנטר רשות הטבע והגנים)
הוקצה תקציב של 1.3 מיליון שקל למחקר, אך לאחרונה נודע ששליש מהסכום מיועד למשכורות. בעקבות הפרסום, שוחח שר האנרגיה יובל שטייניץ עם הנהלת חברת החשמל, וסוכם שהחברה תעמיד את התקציב הנדרש לביצוע הפיילוט במלואו.
דן אלון, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, אמר כי "כל תמותה או פציעה משביתה של נשר בישראל מקרבת את הכחדת הנשרים מישראל. כדי שזה לא יקרה כל הגורמים חייבים לעשות יותר. התנגשות בכבלי מתח ניתן לצמצם משמעותית ע"י אמצעי סימון יעילים או ע"י הטמנת קווי מתח מתחת לפני הקרקע באזורי פעילות חשובים לנשרים. לפני שיהיה מאוחר מדי, המדינה חייבת לסייע לחברת החשמל לטפל בקווים הבעייתיים באופן מיידי".