את מבזק החדשות הטובות התחלנו לצלם בימי הקורונה. אז הרגשנו צורך לבשר לקוראים שלנו ב-ynet חדשות טובות מעולמות המדע, הסביבה ובעלי החיים. גם כי חיסונים היו החדשות הכי טובות שהעולם חיכה לו וגם כדי להתמוגג ולהתפעל מיופיו של הטבע שנדחק הצידה לעיתים במרוץ החיים. מאז השתדלנו במבזק החדשות הטובות של ynet להביא לכם סיפורים שיעלו לכם חיוך. המשכנו גם בשנה האחרונה, מאז שפרצה המלחמה. והיום אנחנו מציינים את המבזק ה-500 של החדשות הטובות.
(צילום: ירון ברנר )

את המבזק החגיגי נפתח בפסטיבל הברנינג מן, שנערך מדי שנה במדינת נבדה שבארה"ב למשך שמונה ימים, כאשר השנה הצביעו ברגליים יותר מ-70 אלף משתתפים שבילו בפסטיבל. מדובר באירוע תרבותי עצום ויוצא דופן, שתמונותיו מתפרסמות ברחבי העולם.
אלא שכנראה את הזווית הזאת שמשקיפה על הפסטיבל עוד לא ראיתם, ומדובר כמובן על תמונה מהחלל. קנה המידה העצום של הפסטיבל המדברי מקשה על צלמים לתעד בתמונה אחת את האירוע, ומה שאי אפשר לעשות מכדור הארץ, ניתן לעשות מחוצה לו - ואת המוני האנשים, כלי הרכב, האוהלים והמתקנים של הפסטיבל תיעדה סוכנות החלל האירופית מנקודת תצפית של לוויין באוגוסט האחרון.
3 צפייה בגלריה
הפסטיבל הענק כפי שתועד מהחלל
הפסטיבל הענק כפי שתועד מהחלל
הפסטיבל הענק כפי שתועד מהחלל
(צילום: (Copernicus Sentinel/ESA/CC BY-SA 3.0 IGO)
ומנבדה לאזרבייג'ן, שם התגלו באתרים שונים מה שנראה כמו משחק לוח עתיק שבו שיחקו לפני 4,000 שנה, ומציע לנו רמזים על האופן שבו בני אדם נהגו לתקשר האחד עם השני. ארכיאולוגים מצאו שישה עיצובים חצובים על הסלע, מתוארכים לכ-2,000 שנה לפני הספירה. כל אחד מהם בעל עיטורים ודומה ללוחות שנמצאו במצרים העתיקה, אם כי אפילו מוקדמים להם.
המשחק שנקרא "כלבים ותנים" או בשם נוסף שלו "חמישים ושמונה חורים", על שם שני חלקי משחק עם 29 חורים כל אחד, כאשר כלי המשחק הם מקלות קטנים עם ראשים של תנים או כלבים – והמטרה – להגיע לסוף, כמו נחשים וסולמות.
3 צפייה בגלריה
המשחק הקדום
המשחק הקדום
המשחק הקדום
(צילום: Crist & Abdullayev, Eur. J. Archaeol., 2024)
הממצא הזה מצליח לרגש את החוקרים משום שהוא מדגיש כיצד נהגו ליצור בעבר, דרך משחקים, קשרים חברתיים, כמו כן דרך להיות פופולארי, ולמעשה הם משערים כי זהו משחק הלוח היחיד באזור הזה אז. "לא משנה מה מקור המשחק, מצרים או מדינות הקווקז, מי ששיחקו בו היו מאצולה ועד רועי צאן – מגוון רחב של אנשים", הם כתבו במחקר.
ולסיום, הכירו את אמארה הקרנפה שעושה את מה שאף קרנף לא עשה לפניה. במהלך השנה האחרונה נקבת הקרנף במשקל 800 קילוגרם נצפתה צולעת ברגלה הקדמית בספארי בו היא חיה באנגליה. צוות מומחים ומנתחים של אוניברסיטת ליברפול והספארי בדקו אותה, וצילומי הרנטגן אישרו שמדובר בשבר.
3 צפייה בגלריה
נקבת הקרנף הפצועה
נקבת הקרנף הפצועה
נקבת הקרנף הפצועה
(צילום: University of Liverpool)
בהליך וטרינרי נדיר במיוחד בבית חולים לסוסים, ביצעו בה 10 וטרינרים, מרדימים ואחיות, טיפול פורץ דרך כדי לרפא את הרגל השבורה – הליך רפואי ראשון מסוגו שנעשה ללא תיעוד קודם של קרנף עם פציעת רגל שכזאת. הצוות למעשה השתמש בידע הקודם שלו מטיפול בסוסים. הניתוח של אמארה נמשך חמש שעות, בסופו גבס קישט את רגלה ועזר לה בתהליך השיקום. כיום אמארה חזרה לשחק ולהשתובב עם שאר חבריה, והמסע השיקום המופלא שלה הגיע לסיומו.