את התלונות על המדוזות המגיעות לחופי הארץ אנחנו שומעים בעיקר בקיץ, אולם מסתבר שהן כאן איתנו גם בחורף. בימים האחרונים נצפו נחילי ענק של מדוזות, בעיקר מהסוג הפולש חוטית נודדת, לאורך חופי ישראל. באוניברסיטת חיפה אמרו כי המדוזות בנחילי החורף גדולות יותר, אולם הנחילים צפופים פחות. צפו בנחיל שתועד מול חופי ראש הנקרה:
מדוזות בנהריה, בסוף שבוע
(צילום: יאיר ים, פוצקר)


בשבת האחרונה תיעד יאיר ים, בעל מועדון הדיג והצלילה "פוצקר" בנהריה, נחיל גדול של מדוזות צפונית לנהריה. "אנחנו יודעים שהן נמצאות פה גם בחורף", אמר ים, "אבל שומעים עליהן בעיקר בקיץ כי אז הן צורבות יותר, וכמובן שיש יותר רוחצים במים. עם זאת, הנחיל שראינו בשבת היה גדול מאוד וצפוף. היינו בדיג והמדוזות ממש הפריעו כי הסתבכו כל הזמן בחוטים. צפיפות כזו נדירה מאוד", אמר.
באוניברסיטת חיפה, שם חוקרים את הים ושוכניו, לא התרגשו ואמרו כי מדובר בתופעה מוכרת. ד"ר דור אדליסט, אקולוג ימי מאוניברסיטת חיפה, אמר כי הנחילים נפרסים כמעט לכל אורך חופי ישראל, במרחק שבין קילומטר ל-7 ק"מ מהחוף.
1 צפייה בגלריה
מדוזות בחורף מול חופי ראש הנקרה
מדוזות בחורף מול חופי ראש הנקרה
מדוזות בחורף מול חופי ראש הנקרה
(צילום: יאיר ים, פוצקר)
"קיבלנו תצפיות גם מהצפון וגם מהדרום", אמר ד"ר אדליסט. "מדוזות החורף הן בדרך כלל גדולות יותר (גם מעל 60 ס"מ קוטר), ויש בנחילים אחוז גבוה של חוטיות נודדות ביחס לנחיל תחילת הקיץ, המעורב. עם זאת, נחילי החורף צפופים פחות. אם בשיא נחילי הקיץ יש לעתים 3-2 פרטים במ"ק, בנחילי החורף יש לרוב מרחק של כמה מטרים או אפילו כמה עשרות מטרים בין פרטים".
הוא הזכיר כי מדובר אומנם בנחילים קטנים יותר, אולם הימצאותם באזור ממושכת יותר. לעיתים נמצאים נחילי החורף של המדוזות בקרבת החופים, עד חודש אפריל.