משבר האקלים ההולך ומחריף גורם לדאגה רבה בקרב הציבור הרחב בכל העולם, זאת לאור השפעותיו השליליות: שיטפונות, בצורות, שינויים קיצוניים במזג האוויר ועוד אסונות הגורמים נזקים עצומים ברחבי העולם. גזי החממה, המהווים גורם מרכזי במשבר האקלים, נובעים במידה רבה משריפת דלק מאובנים על ידי האנושות. לפי מדעני האקלים, הצעד החשוב ביותר לבלימת המשבר הוא מעבר לאנרגיות מתחדשות - כמו אנרגיה סולארית.
2 צפייה בגלריה
אחד הגגות שעליו הותקנו הפנאלים
אחד הגגות שעליו הותקנו הפנאלים
אחד הגגות שעליו הותקנו הפנאלים
(צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון)
מדינת ישראל, ובעיקר חלקה הדרומי, התברכה בשמש חזקה ברוב ימות השנה, וקיימת בה מודעות לנושא של ניצול אנרגיה סולארית למען רווחת האדם והחי על פני האדמה. במשך שנים התמקדו חוקרים בהיבט היישומי של אנרגיית השמש, שהנפוץ ביניהם הוא חימום המים באמצעות אנרגיה סולארית וייצור חשמל ישירות מהשמש.
אוניברסיטת בן-גוריון, הממוקמת בבאר-שבע, ניצלה את המשאבים הטבעיים שנמצאים בסביבתה והתקינה על גגות הקמפוס בבירת הנגב מערכות סולאריות שיחליפו בהדרגה את השימוש בחשמל ממקורות מזהמים. בשלב ראשון הותקנו מערכות על גגות של שלושה בניינים והשלמת הפרויקט תאפשר לאוניברסיטה להפיק חשמל בכוחות עצמה בשיעור של יותר מ-20% מצריכת החשמל של הקמפוס.
2 צפייה בגלריה
חשמל ירוק בקמפוס בבאר שבע
חשמל ירוק בקמפוס בבאר שבע
חשמל ירוק בקמפוס בבאר שבע
(צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון)
באוניברסטה אמרו כי מדובר בפרויקט תכנוני מורכב, בהשקעה של כשני מיליון שקלים, כאשר מבחינה פיננסית ההשקעה צפויה להחזיר את עצמה בתוך מספר שנים באמצעות החיסכון בהוצאות החשמל של האוניברסיטה. עוד נמסר כי פרויקט החשמל הסולארי של אוניברסיטת בן-גוריון מהווה המשך למחויבותה לנושא הקיימות ושינויי האקלים. מחויבות זו החלה בקידום פרויקט קמפוס ירוק, המשיכה בהקמת בית הספר לקיימות ושינויי אקלים ע"ש גולדמן-זוננפלד ובהחלטה על הסטת השקעות מחברות נפט.
עוד כביטוי למחויבותה לפעול למען שמירת הסביבה, נחנכה לאחרונה באוניברסיטת בן-גוריון טורבינת רוח שמפיקה חשמל מאנרגיית הרוח והשמש. הטורבינה מספקת מענה אנרגטי לרווחת הסטודנטים וחברי הסגל ומאפשרת טעינת טלפונים ומחשבים ניידים, קורקינטים ואופניים חשמליים. באוניברסיטה סיכמו ואמרו כי אלה הן חלק מהפתרונות למשבר האנרגיה של מדינת ישראל, כאשר התקנת המערכות הסולאריות על גגות הבניינים באוניברסיטת בן-גוריון מסייעת לקידומו של התהליך.