עשרות אלפי כלבים ללא בית משוטטים כיום ברחבי ישראל. אותם כלבים נידונים לחיי סבל והזנחה, וכן חלקם גם מהווים סכנה לבריאות הציבור ולבעלי חיים אחרים.
הטיפול בכלבים הללו מחולק בין רשות הטבע והגנים (בנוגע לשוטטות הכלבים בשמורות) לבין יחידת הפיצו"ח של משרד החקלאות (בשאר השטחים הפתוחים) ובסמכויות הפיקוח של רשויות מקומיות, שרשאיות להעסיק לוכד כלבים. במקרים רבים, אנשי הרשויות המקומיות, משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים ממיתים ויורים בכלבים.
3 צפייה בגלריה
כלבים משוטטים שנמצאו בדרום
כלבים משוטטים שנמצאו בדרום
כלבים משוטטים שנמצאו בדרום
(כנס 2020 לכלבים משוטטים בנגב)
כדי לנסות ולהתמודד עם הבעיה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר מפרסם זו השנה הרביעית, את נוהל התמיכה ברשויות מקומיות לצמצום התרבות כלבים משוטטים לשנים 2023-2022 (התמיכה ניתנת בדיעבד).
השנה, 44 רשויות יקבלו תמיכה בהיקף כולל של כ-6.1 מיליון שקלים, עלייה של כ-50% ביחס לשנה הקודמת (הסכום הקודם היה 3.9 מיליון שקלים, נ"פ). כמו כן, זו השנה השנייה שבה רשויות בחברה הערבית והבדואית יקבלו ליווי מקצועי מטעם רשויות בעלות לשכות וטרינריות חזקות, על מנת לחזק את המערך הווטרינרי המקומי שבשטחיהן.
3 צפייה בגלריה
כלבים משוטטים בדרום
כלבים משוטטים בדרום
כלבים משוטטים בדימונה
(קרדיט: כנס 2020 לכלבים משוטטים בנגב)
נוהל תמיכה זה מתפרסם החל משנת 2018, לאחר שנכנס לתוקף התיקון לחוק להסדרת הפיקוח על כלבים, התשס"ג-(2002). את התמיכות מלווה מחקר למדידת האפקטיביות של הפעולות הנעשות בשיתוף עם חוקרים מהאקדמיה בארץ ובעולם. התמיכה כוללת ארגז כלים המבוסס על עיקרון Trap-Neuter-Adopt: איסוף הכלבים המשוטטים, ביצוע עיקור/סירוס, שיקום ואילוף התנהגותי והעברה לאימוץ. בנוסף לכך, התמיכה מעודדת פעולות הסברתיות וחינוכיות, לרבות פרסום תכנים לקידום אימוץ באמצעות כלים דיגיטליים, קיום אירועי אימוץ אזוריים, וכן ניתוח עיקור/סירוס ללא עלות של כלבים בבעלות.
מנתוני משרד החקלאות עולה כי בכל שנה נמסרים לאימוץ במסגרת התמיכה כ-2,500 כלבים בממוצע. בשנת 2022 הרשויות השקיעו כ-44.5 שעות בשבוע באיסוף כלבים משוטטים, במחצית הראשונה של שנת 2022 דווח כי נמצאו בתים מאמצים לכ-3,216 כלבים משוטטים. 10% מהם עברו הכנה לאימוץ על ידי תכנית שיקום ואילוף התנהגותי, וממשיכים לקבל לליווי בבתיהם החדשים.
3 צפייה בגלריה
הצלת כלבים משוטטים בשפרעם
הצלת כלבים משוטטים בשפרעם
כלבה משוטטת שאותרה בשפרעם
(צילום: גל נחשון, S.O.S חיות)
ד"ר בוריס יעקובסון, מנהל המכון הווטרינרי והאחראי על הפרויקט במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, ציין כי ״מרבית המדדים שנבדקו הראו השפעה חיובית מובהקת על צמצום התרבות כלבים כתוצאה מהתמיכות ברשויות המקומיות. לאור הצלחת הפעילות היא תימשך גם בשנה הבאה, במתכונת מורחבת, עם כלים נוספים לרשויות, כגון ניטור אוכלוסיית הכלבים המשוטטים בתחומן. רשויות בעלות שיעור הצלחה גבוה בשנים קודמות יקבלו גם תמיכה לשיקום התנהגותי של כלבים, כך שהכלבים יימסרו מאולפים והמשפחות יקבלו ליווי במשך חצי שנה לפחות לאחר האימוץ. אני קורא לציבור הרחב לאמץ כלב באופן אחראי, לאחר הבנת המשמעות הכרוכה בכך, כאשר אני שמח שיוכלו לעשות זאת עם הכוונה וליווי מקצועיים ברשויות המקומיות״.
שר החקלאות ופיתוח הכפר, חבר הכנסת אבי דיכטר: "אני גאה לבשר שמשרד החקלאות יגדיל ביותר מ-50% את סכום התמיכה למציאת בית חם לאלפי כלבים משוטטים. אני רואה בפעולת אימוץ הכלבים מעשה הומני שמציל בעלי חיים ומקנה לו בית חם אשר חוסך מהכלב סבל מיותר ומהסביבה כלבים משוטטים וחולים. בנוסף, אימוץ כלבים הם תרומה אקולוגית למדינה. כאדם אשר אימץ כלבים לאורך חייו, אני רואה באימוץ חשיבות רבה לאזרח, לכלב ולמשפחה".