יחידת הגששים של צה״ל עשתה זאת שוב: לאחר שסייעו בהצלת גירית, צבוע מצוי, צבי ישראלי, חוברה מדברית, דיה שחורה וחיות בר נוספות, הצילו הגששים את חייה של גירית, שנתקעה בגדר ברמת הגולן. השבוע, במהלך פעילות שגרתית, גשש מחטיבת הגולן והחרמון ביחד עם לוחמים שפועלים בגזרה, זיהו גירית שנתקעה מתחת לגדר המערכת שבגבול סוריה.
גירית חולצה מגדר בגבול סוריה
(צילום: אוריה ואזנה, רשות הטבע והגנים)


אוריה ואזנה, פקח רשות הטבע והגנים, סיפר: "קיבלתי טלפון מהצבא על הימצאות גירית תקועה בגדר הגבול עם סוריה. ביקשתי מדורון טיומקין, וטרינר מתנדב ברשות הטבע והגנים, לסייע לי. מכיוון שלגירית טפרים ארוכים ושיניים חדות ולכן יש לגשת אליה בזהירות. כשהגעתי למקום חיכו לי חיילים והבחנתי שהגירית כבר מותשת, ושעדיף בגלל הצורה שבה היא נתקעה, לעזור לה לחזור לצד הסורי. בעזרת מוט לכידה קירבתי לה את הרגלים הקדמיות ובכך חגורת הכתפיים שלה צומצמה והיא הצליחה ללכת לאחור ולצאת".
הגששים הצה"ליים לוקחים חלק חשוב ומשמעותי במיזם "צבא ההגנה לטבע – מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", שמובל על ידי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה באמצעות חיל הטכנולוגיה והאחזקה, ובזכות נוכחותם המתמדת בשטח, ערנותם והיכרותם המעמיקה עם הסביבה, הם מספקים מידע רב ערך אודות עולם החי ומסייעים באיסוף מידע הנחוץ לאכיפת חוקי השמירה על הטבע.
הנתונים הנאספים על ידי הגששים, ובכללם תצפיות בעלי חיים ואירועים המתרחשים בגזרותיהם, מועברים באופן שוטף לגורמי המקצוע, בזמן אמת. בנוסף, חיילי היחידה יוצאים מעת לעת למבצעי איתור מלכודות ציד. כל מחזור לוחמים שמתגייס, עובר את הכשרת "גשש שומר טבע", במסגרתה הם לומדים, בין היתר, לזהות עקבות ונתיבי מעבר בעלי חיים.
1 צפייה בגלריה
הגירית שנתקעה בגדר הגבול
הגירית שנתקעה בגדר הגבול
הגירית שנתקעה בגדר הגבול
(צילום: אוריה ואזנה, רשות הטבע והגנים)
גיא סלעי, מנהל מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", אמר כי "פעם אחר פעם, הגששים פועלים נכון ומצילים חיים. פעולה זו הוטמעה בתרבות הארגונית של היחידה, ונהלי העבודה מוכיחים בכל אירוע מחדש שיש על מי לסמוך בשטח. אני מברך על הערנות ושיתוף הפעולה המבורך והפורה של יחידת הגששים עם ארגוני הסביבה בישראל, שמסייעים להציל חיות בר בגזרות בהן הצבא נמצא באופן תדיר. מרגש כל פעם מחדש לראות שכאשר עוצרים ומשקיעים רגע ללמוד את הטבע, כמו בקורס גשש שומר טבע, איך העיניים פתאום נפתחות ונוצר חיבור ערכי-מקצועי בין הצבא והטבע".
אחד הלוחמים סיפר: ״התרגשתי מאוד מזה שהצלנו את הגירית, זה די נדיר שמקרה כזה קורה. במקרים כאלה שיתוף הפעולה עם רשות הטבע והגנים הנו הכרחי ואנו מטפלים בכך יחד. זה היה אירוע מצוין והרגשנו שעשינו מעשה טוב על הבוקר".
לפני כשמונה שנים הוקם מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", שנמצא תחת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. המיזם הוקם במטרה לסייע לצה"ל ומפקדיו לשאת באחריותו לשמירה על הסביבה, הטבע, ואתרי המורשת בשטחים שבאחריותו ובסביבת הפעילות שלו. לשם כך, חברו בצה"ל, בהובלת חיל הטכנולוגיה והאחזקה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ומשרד הביטחון, לארגוני הסביבה המובילים בישראל - החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות - ויחדיו הם מפעילים כ-65 מוקדי עשייה בכל החיילות והזרועות, באוויר בים וביבשה, מאצבע הגליל ועד אילת, מהשומרון ועד חופי הים התיכון.
מפקדי וחיילי היחידות יוצאים לפעילות בשטח היחידות, תוך קבלת ייעוץ וליווי מקצועי משותפי המיזם, וגם מקבלים תכני חינוך והכשרה בנושאי סביבה, טבע ומורשת. המיזם ביסס עצמו כמוקד משמעותי בשמירה על הסביבה, הטבע ואתרי המורשת בתחומי הפעילות של היחידות הפעילות במיזם וכעת, פועל למנף את ההטמעה בשטח להטמעה רחבה וכלל צה"לית ולאורך זמן.