השוואה של נתונים ביו-מולקולריים, אנתרופולוגיים וארכיאוזואולוגיים באתר קבורה מהתקופה הרומית, הנמצא בספרד, מצא כי המזונות שהוגשו במהלך ארוחות הלוויה היו בעיקר ממרכיבי מזון יומיומיים. בנוסף הם רמזו על פערי המעמדות החברתיים באותה העת. כך עולה ממחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת ולנסיה, המכון הקטלאני לארכיאולוגיה קלאסית ואוניברסיטת ויק - האוניברסיטה המרכזית בקטלוניה. המאמר פורסם בכתב העת PLOS ONE.
צוות החוקרים משלושת המוסדות בספרד גילה כאמור רמה גבוהה של דמיון בין סוגי הבשר שנצרכו בימות השבוע לבין אלו שנאכלו בטקסי הלוויות, מה שמרמז על כך שחשיבות המסע לעולם הבא לא גרמה לכך שהמשתתפים בטקס הקבורה יאכלו מוצרי מזון מחומרי גלם יקרים יותר. החוקרים התמקדו בשרידי אדם ובעלי חיים שנמצאו בקברים עתיקים בווילה דה מדריד, נקרופוליס שהיה ממוקם מחוץ לעיר הרומית העתיקה ברצ'ינו (ברצלונה כיום).
1 צפייה בגלריה
שני קברים בנקרופוליס וילה דה מדריד בספרד
שני קברים בנקרופוליס וילה דה מדריד בספרד
שני קברים בנקרופוליס וילה דה מדריד בספרד
(צילום: MHCB, CC-BY 4.0 (creativecommons.org/licenses/by/4.0/))
בתקופת האימפריה הרומית נקבעו כללים לאדמות שנכבשו, אשר חפפו במידה מסוימת לכללים שהרומאים עצמם פעלו לפיהם. מערכת כללים אחת שכזו, קבעה את סידורי הלוויה, ואחד מהכללים הללו הורה על כך שיש להקריב בעל חיים (או חלק ממנו) ולהכניס אותו אל הקבר, לצד האדם שמת - ללא קשר לגיל, מין או מעמד חברתי. המחקר החדש נועד להעמיק את הידע בדבר האופן שבו הליך זה בוצע על ידי אנשים שהתגוררו באזור זה בספרד באותם ימים.
החוקרים התמקדו בשרידים של 41 אנשים שנטמנו בנקרופוליס העתיק, כמו גם 50 שרידי בעלי חיים שנמצאו גם הם בקברים. למרות הציפייה שלהם לגלות שבעלי החיים שהועלו כקורבן הינם מיוחדים מסוגם - זאת מכיוון שהם נועדו לאכילה על ידי האדם שמת, בדרכו אל העולם הבא ובשהותו שם - התגלה להם כי הבשר שהונח בקבר היה כמעט מאותו סוג ואיכות לזה של הבשר שהאדם היה אוכל לפני מותו. החוקרים הגיעו למסקנה זו על ידי בדיקה קפדנית של העצמות והשיניים של הנפטרים, שמטרתה העמקת הידע על מה שהם אכלו בשנים שקדמו למותם. לאחר מכן, הושוו הממצאים עם סוג המזון שהתגלה בקבר לצד שרידי הנפטר.
בניגוד למצופה מסעודות שנערכו בעת הקבורה בתקופה הרומית, נראה כי האוכלוסייה הפשוטה לא ערכה משתה גדול, אלא סעודה פשוטה, על גבול הרגילה. המאכלים שהוגשו כללו בעיקרם בשר חזיר ובשר בקר, ולעיתים גם בשר צאן ועוף, כשמאכלים אקזוטיים, חיות בר ומאכלים מן הים, לא הוגשו באותן ארוחות. ברומא העתיקה התקיימו מספר מעמדות חברתיים, זאת בהתאם לרמת העושר שלהם. בנקרופוליס וילה דה מדריד, בני האדם שנקברו היו בעיקר אנשים בעלי הון - מה שבא לידי ביטוי גם בממצאי המחקר, שכן אנשים עשירים נטו לאכול טוב יותר מאשר אנשים עניים, זאת על סמך העובדה כי בקברם הונחו סוגי בשר יקרים יותר.
בכל אופן, השורה התחתונה הייתה שתזונתו המיועדת של הנפטר לא השתנתה באופן משמעותי כשהוא עשה את דרכו אל העולם הבא. החוקרים חשפו גם כמה ממצאים יוצאי דופן, כמו קברים ללא עצמות של בעלי חיים, עובדה שהעידה על כך שלא הונחו חלקי מנחה בכל הקברים (בין היתר בשל אי קיום ארוחה בטקס הלוויה, זאת בניגוד לכללים שנקבעו) וזוג אנשים שנראה כי ניזונו באופן שונה בתכלית מכל אדם אחר, ייתכן כי בשל אותם הבדלי מעמדות ואף בשל הבדלי תזונה מגדריים באותם ימים. כעת, מתכננים החוקרים להמשיך בעבודתם כדי ללמוד עוד על האופן שבו נערכו טקסי הקבורה עבור הנפטרים בוילה דה מדריד.