ד"ר אלכסנדר וולפסון, בעל תואר שלישי בהוראת המדעים והטכנולוגיה, הוא מרצה המלמד ב-SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, בבאר-שבע. אבל מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש את זמנו למטרה אחרת - לשמח את ילדי העוטף שפונו מבתיהם.
במקביל לקריירה האקדמית של ד"ר וולפסון הוא גם אומן קרקס המשלב פיזיקה, קרקס והוראה דיאלוגית. לא פעם הוא מלהטט עם, חרבות, מקלות ג'אגלינג וכדורים במהלך השיעורים ומסביר לתלמידיו במכללה על הקשר שבין קרקס למדע.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אלכסנדר וולפסון בפעולה
ד"ר אלכסנדר וולפסון בפעולה
ד"ר אלכסנדר וולפסון בפעולה
(צילום: נטלי חיון)
הוא משלב את אומנות הקרקס בלימודי הפיזיקה, וחוקר יחד עם הסטודנטים את הפיזיקה העומדת מאחורי תרגילי הקרקס שביצע תוך הסבר על החוקרים שבאים לידי ביטוי בקרקס, למשל: חוקי ניוטון, תנועת גופים באוויר, מהות המסה, שימור אנרגיה ותורת החום.
אבל בשל מתקפת הטרור הרצחנית של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר והעובדה שרבבות סטודנטים גוייסו למילואים ורבים מהם נמצאים כבר שבועות ארוכים בלחימה בעוטף עזה, פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות ובמכללות נדחתה. ב-SCE הודיעו כי הם יפתחו את שנת הלימודים לא לפני 21 בינואר, על מנת להתחשב בסטודנטים ובסטודנטיות שקיבלו צו 8.
בינתיים ד"ר וולפסון מנצל את הזמן עד שהסמסטר ייפתח, על מנת להופיע בהתנדבות בפני משפחות וילדים שפונו מיישובי העוטף, בבתי המלון בים המלח ובמקומות נוספים ברחבי הארץ. "זה המעט שאני יכול לעשות למענם. בשבילי זה כמו צו 8", הוא אומר.
2 צפייה בגלריה
להטוטים וחוקי פיזיקה בהופעה. ד"ר וולפסון
להטוטים וחוקי פיזיקה בהופעה. ד"ר וולפסון
להטוטים וחוקי פיזיקה בהופעה. ד"ר וולפסון
(צילום: אלבום פרטי)
ד"ר וולפסון מלמד במכינה הקדם אקדמית ב- SCE קמפוס באר שבע. "אני מאמין בהוראה מחקרית-דיאלוגית. כל שיעור אצלי במכללה מתחיל בניסוי חקר מעולם הקרקס. זה הרבה יותר מעניין ומרתק את הסטודנטים מאשר סתם לרשום נוסחה על הלוח", הוא אומר. ד"ר וולפסון, תושב ערד, בן 43, עלה ארצה מרוסיה בגיל 10. כמה שנים לאחר מכן הוא בחר בחוג בלתי שיגרתי. "בגיל 15 התגלגלתי לחוג קרקס בערד, המאמן שלי בחוג היה מהנדס מכונות עם תואר שני. עם השנים אני הפכתי למדריך של החוג שמתקיים כיום תחת מתנ"ס ערד - ובמקביל אני ואשתי מעלים מופע שנקרא: בין קרקס למדע".
על האהבה לפיזיקה, הוא מספר: "מאז שהייתי קטן אהבתי פיזיקה. אני מגיע ממשפחה רוסית טיפוסית: אמא רופאה, אבא מהנדס חשמל, אז היה די ברור שזה הכיוון. הלכתי ללמוד פיזיקה מתוך אהבה, ואחרי תואר ראשון בפיזיקה עשיתי גם תואר שני ושלישי בהוראת המדעים באוניברסיטת בן גוריון בנגב".
על השילוב בין שני התחומים, הוא הוסיף: "לפני שבע שנים, כשעבדתי בצוות בידור בבית מלון, במהלך המופע גם הייתי מסביר לצופים מה בעצם הם רואים ומה המשמעות הפיזיקלית של הדברים ומכאן הכל התחיל להתגלגל. גם עכשיו כשאני מופיע הפני הילדים שפונו מיישובי העוטף אני מנסה גם קצת לשמח אותם וגם להסביר על הקשר הנפלא שבין קרקס לפיזיקה".