סקר שנערך בקרב סטודנטים ישראלים באירופה מגלה כי למעלה מ-70% נתקלו ביותר מאירוע אנטישמי אחד בעיר מגוריהם, 60% חוששים להגיע לפקולטה שבה הם לומדים ויותר מ-40% חוו אלימות מילולית בשל היותם יהודים או ישראלים.
סטודנטים מספרים על אווירה אנטישמית. טליה וייץ, סטודנטית לרפואה שנה ב' באוניברסיטת לה ספיאנצה ברומא, סיפרה: "התחושות כאן קשות. מאז ה-7 באוקטובר אני נמנעת לחלוטין מלדבר עברית בשטח האוניברסיטה וברחובות, גם לא להיכנס לאתרים ישראלים או לאינסטגרם מחשש שמישהו מעבר לכתף יראה שאני ישראלית לפי האתרים שבהם אני גולשת".
2 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינית במגדל פיזה, איטליה
הפגנה פרו פלסטינית במגדל פיזה, איטליה
הפגנה פרו פלסטינית באיטליה
וייץ הוסיפה: "החשש העיקרי החל אחרי תקרית שהייתה לי בכניסה לסופר ליד הבית. דיברתי בטלפון בעברית ומישהו שכנראה זיהה את השפה קרא לעברי וקילל 'יהודייה מסריחה תחזרי לישראל'. מאז אותו ערב אני עושה כל שביכולתי לטשטש את זהותי כישראלית. באוניברסיטה יש מידי פעם הפגנות פרו פלסטיניות. ביום שהן מתקיימות אני דואגת לצאת מוקדם הביתה. התחושות לא טובות, קשה להסתובב ברחובות מרגישים לא בטוחים כלל".
עתליה גרינגולס סטודנטית לרפואה שנה רביעית באוניברסיטת LSMU שבקובנה, הוסיפה: "מאז פרוץ המלחמה ניכר שיש מתח בין הסטודנטים הזרים לסטודנטים הישראלים, חברים זרים שהיו לי לפני פרוץ המלחמה ניתקו קשר עם תחילתה. הייתה אמורה להיות לי מעבדה עם שתי סטודנטיות משבדיה והן ביטלו אותה לאחר פרוץ המלחמה. תחושות מאוד לא נעימות. כשתלינו מודעות חטופים ברחבי העיר, אזרחים ליטאים תלשו וטענו כי המודעות ״מכערות את הנוף״.
אריאל זיידמן, סטודנט לרפואה ב-lsmu, גם כן בליטא, סיפר: "הרגשנו מיד בשינוי האווירה. כשבעלים של אחת המסעדות כאן העלה פוסט תמיכה עם דגלי פלסטין הגבתי לו שחבל שבוחר צד, זאת מסעדה שאנחנו הישראלים יושבים בה לא מעט, אחרי התגובה שלי הגיבו עוד הרבה ישראלים וכתגובה הבעלים של המסעדה העלה עליי פוסט מפחיד ואנטישמי שם בין היתר כינה אותי "יהודי מגעיל".

כמחצית מהסטדונטים נתקלו במקרה של אנטישמיות או תמיכה בטרור בפקולטה

הסקר, שנערך על ידי ScienceAbroad, ארגון המדענים הישראלים בחו"ל שנערך בקרב 162 סטודנטים ישראלים באוניברסיטאות ברחבי אירופה, עסק בתחושת הביטחון בקמפוס מאז פרוץ הלחימה ובמספר האירועים האנטישמיים שהיו עדים אליהם. הסקר נערך בקרב סטודנטים הלומדים בהונגריה פולין, צ'כיה, רוסיה, איטליה, קפריסין, לטביה, ליטא, רומניה, סלובקיה, גאורגיה וקרואטיה.
2 צפייה בגלריה
פולין ורשה הפגנה שלט אנטישמי של סטודנטית מ נורבגיה חרבות ברזל
פולין ורשה הפגנה שלט אנטישמי של סטודנטית מ נורבגיה חרבות ברזל
הפגנה אנטי ישראלית בוורשה
מהממצאים עולה כי למעלה מ-70% מהנשאלים העידו כי נתקלו ביותר מאירוע אנטישמי אחד בעיר מגוריהם, 37.7% מתוכם העידו כי היו עדים ליותר מעשרה אירועים אנטישמיים.
47.7% מהנשאלים ציינו כי נתקלו במקרה של אנטישמיות או תמיכה בטרור בתוך כותלי הפקולטה שבה לומדים. 60% מהנשאלים העידו כי חוששים להגיע לפקולטה ו-62.3% ציינו כי מנסים להצניע סממנים יהודים במהלך שהותם בפקולטה. למעלה מ-40% מהמשיבים לסקר העידו שחוו אלימות מילולית כלפיהם בשל היותם יהודית או ישראלים.
נדב דואני, מנכ"ל ScienceAbroad ארגון המדענים הישראלים בחו”ל, אמר: "מאז החלה המלחמה נמצאים סטודנטים, דוקטורנטים ואנשי סגל ישראלים באוניברסיטאות בחו"ל במצב חסר תקדים ובחשש אמיתי לביטוחנם. האנטישמיות שמרימה ראש בימים אלה במדינות רבות בעולם מגיעה גם ואולי בעיקר לתוך האוניברסיטאות והפקולטות ומציבה את הישראלים באיום. הסקר שביצענו בקרב הסטודנטים מציג נתונים מטרידים שלא האמנו שיכולים להתקיים ב-2023. חשש של ישראלים לדבר עברית, הסתרת סממנים יהודים או ישראלים ואף מחשבות על פרישה מהלימודים בחו"ל".