מנהלת העדר בעמק הצבאים בירושלים תיעדה השבוע 54 צבאים בריצת חימום, לפני שהטמפרטורות יורדות. הצבאים רצים זה אחר זה, כמעט באותו מסלול. צפו בסרטון שבו תועדו הצבאים רצים בזה אחר זה ובסופו עופר, שקצת מתקשה לעמוד בקצב:
54 צבאים בדקה בעמק הצבאים בירושלים
(צילום: אפרת יגור, החברה להגנת הטבע)


הצבי הארץ-ישראלי, מין בסכנת הכחדה עולמית, שורד בישראל במהלך החורף הודות ליכולתו להתמודד עם הטמפרטורות הנמוכות על ידי שינוי תזונתי והתנהגותי. אמנדה לינד, מנהלת הפארק מטעם החברה להגנת הטבע, אמרה כי בעונה זו הצבאים משנים את תזונתם מעשב יבש לעלי שלכת וציפות של שקדים, בעלי ערך תזונתי גבוה וכנראה גם מאוד טעימים. בנוסף, הצבאים אוכלים זיתים העתירים בשמן שמספק אנרגיה רבה. "בשעות הערב הצבאים יוצאים לריצה מחממת לפני צניחת הטמפרטורות. הריצות נפוצות, וניתן לראות אותן ממרפסת התצפית בטיילת גולומב גם כשהפארק סגור", היא מסבירה.
בתחילת השבוע, תיעדה אפרת יגור, מנהלת העדר בעמק, שבו כ-80 צבאים, ריצת חימום כזו שהצבאים ערכו. כפי שניתן לראות, לריצה מצטרפים כמעט כל הצבאים בעדר והיא יכולה להימשך דקות ארוכות. ענבל שמש, מנהלת התוכן בפארק, אמרה: "ספרנו 54 צבאים שעוברים מול המצלמה בתוך פחות מדקה".
מצבו של הצבי הארץ-ישראלי אינו משמח, ועל פי הערכות נותרו רק כ-5,000 צבאים בלבד ממין זה בטבע. הסכנה העיקרית לחיי הצבאים בטבע היא בנייה והרס בתי גידול טבעיים וסלילת כבישים, שקוטעים את אזורי המחייה שלהם ומבודדים אותם מבני מינם. לכן, החברה להגנת הטבע וגופים נוספים נלחמים כדי להציל כל שטח פתוח ומסדרון אקולוגי שעוד נותר ובמקביל, מנסים לטייב את התכנון כך שהפיתוח יכלול מעברים אקולוגיים משמעותיים.
1 צפייה בגלריה
עופרים בעמק הצבאים
עופרים בעמק הצבאים
עופרים בעמק הצבאים
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
"העבודה עוד רבה וגם שטחים המוגדרים כשטחים פתוחים, בפועל חסומים על ידי גדרות, תשתיות ועוד. סכנות נוספות לחיי הצבאים הם ציידים לא חוקיים, שצדים אותם בעיקר לצורך סחר בבשרם ועורם, וריבוי קיצוני של כלבים משוטטים ותנים, שטורפים את הצבאים ועופריהם", הוסיף עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע.
עמק הצבאים הוקם בשטח פתוח המתפרש על 250 דונם בין השכונות קטמונים, גבעת מרדכי והולילנד, אחרי מאבק ציבורי נגד הקמת שכונה במקום. הפארק פתוח לציבור בכל ימות השבוע ללא תשלום, מונגש לאנשים עם מוגבלויות וניתן לראות בו באופן חופשי צבאים, ציפורים, צבים, עופות מים, זוחלים ובעלי חיים נוספים.