מתקן ההתפלה "סבחה" באילת אחראי על ייצור כל מי השתייה של העיר והמים המסופקים לחקלאי הערבה הדרומית. אלא שבחודשים האחרונים עלתה באילת צריכת המים - מה שהביא, כך לפי חברת מקורות, לקשיים באספקת המים לחקלאים. הפתרון הבעייתי - הפסקה של אספקת המים לחקלאים בערבה הדרומית.
חקלאי הערבה הדרומית, במועצה האזורית אילות, ביקשו להגדיל את אספקת המים לצורכי חקלאות. זאת לנוכח העלייה בטמפרטורות ועונת גדיד התמרים הקרבה. אלא שכדי להגדיל את אספקת המים יש צורך בהגדלת שאיבת המים מהבארות. כיום, מתקן ההתפלה שואב מים ממפרץ אילת ומבארות, ובתהליך ייצור המים המתקן גם מזרים שאריות מים לים האדום. אלא שהזרמת מים למפרץ כרוכה בהיתר הזרמה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אבל המשרד להגנת הסביבה אסר להגדיל את הזרמת המים למפרץ אילת, שכן מדובר במים עמוסים בנוטריינטים, שעלולים לסכן את שונית האלמוגים.
בחודש מרץ הודיעו במשרד להגנת הסביבה כי חברת מקורות לא תוכל להגדיל את היקף הזרמת החנקן למפרץ אילת. זאת, לאחר דיון בוועדה הבין-משרדית למתן הזרמת שפכים לים. מקורות ביקשה להגדיל את היקף החנקן המוזרם למפרץ מ-21 טונות בשנה לכ-24 טונות. במשרד מנהיגים את מדיניות "אפס תוספת סיכון" למפרץ אילת, ולכן הגדלת עומס החנקן מהווה סיכון לאיכות המים באזור, ובפרט למצב שונית האלמוגים.
חודש יוני היה החודש החם ביותר מאז החלו המדידות. מדובר בטמפרטורות שהיו גבוהות ב-3 מעלות מהממוצע לחודש זה. והטמפרטורות ממשיכות לנסוק. כך, חלה עלייה בביקושי המים, הן בעיר אילת והן לחקלאות באזור.
מנכ"ל מקורות, עמית לנג, שלח מכתב בהול למנהל רשות המים, חזי ליפשיץ. לדבריו, החלטת הוועדה הבין-משרדית משמעותה - צמצום כמויות המים לערבה הדרומית, כדי שלא לחרוג מההיתר שניתן להם. "נבקשך לפעול בבהילות לתיקון ההיתר או הרחבתו, באופן שיאפשר את המשך אספקת המים לחקלאי הערבה הדרומית", כתב מנכ"ל מקורות. "המשך אספקת המים בימים הקרובים ללא תיקון היתר ההזרמה כמבוקש, יביא לסיכון באספקת מי השתיה לעיר אילת כבר בחודש ספטמבר 2024".
מנכ"ל מקורות הבהיר כי כדי למנוע סיכון לאספקת מי השתייה, הנהלת מקורות הורתה על עצירת אספקת המים לחקלאות בערבה הדרומית החל מיום שני הקרוב. לנג ביקש הנחיות מרשות המים, והבהיר כי מקורות לא יישאו בנזקי החקלאים בגין מחדל באסדרה וטיפול של רשות המים כמתחייב, לתיעדוף אספקת המים לצרכנים, שינוי רשיונות ועוד. "מנוסח החלטת ועדת ההיתרים עולה כי אף שהיא מודעת לחשיבות פיתוח הערבה הדרומית והצורך בהגדלת אספקת המים לחקלאות, מניעת הפגיעה בסביבה הימית היא שיקול הגובר על צרכי החקלאים", הוא כתב.\
2 צפייה בגלריה
מפרץ אילת
מפרץ אילת
מפרץ אילת
(צילום: shutterstock)
חנן גינת, ראש המועצה האזורית חבל אילות, פנה לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן ולשר החקלאות אבי דיכטר בבקשה לפתור את הבעיה. "חקלאי הערבה נערכו לצמצום כמות המים המסופקת לשטחיהם", כתב גינת, לאור החלטת הוועדה. "כעת עדכנה אותנו חברת מקורות, כי לא עמדה במגבלת היתר ההזרמה לים סוף שברשותה. לפיכך, לא תוכל לספק את כמויות המים שאליהם התחייבה לחקלאי האזור. הפסקת השקיה של מטעי התמרים שבועיים לפני תחילת הגדיד, תייבש את הפרי ותגרום נזקים בלתי הפיכים לחקלאים בערבה, שכן הכנסות היישובים מהחקלאות בחבל אילות מהווה 70% מפרסנתם".
במקורות דורשים מהמדינה להחליט בין החקלאים לבין שונית האלמוגים. מדובר בהחלטה קשה, שכן במשרד להגנת הסביבה נמצאים במצב לא פשוט. משרד ראש הממשלה מנסה לנגוס במדיניות אפס תוספת סיכון, לאור הרצון של קצא"א להגדיל את היקף שינוע הנפט דרך מפרץ אילת. זאת על רקע איומים בטחוניים הולכים וגדלים מכיוון תימן. מצד שני ענף התמרים הישראלי הוא אחד הענפים הטובים והרווחיים שיש, והמלחמה שפרצה רק הדגישה את הצורך בהגנה על החקלאים הישראלים.
"עקב עומסי החום והעלייה בביקושי המים לכלל השימושים, נדרשה הפקת מים מוגדלת מהבארות המליחות בערבה", מסרו ברשות המים, "לאור המגבלות שהטילה הוועדה למתן היתרים לים שבמשרד להגנת הסביבה, הכמות שניתן להפיק מהבארות עלולה לקטון באופן משמעותי. רשות המים, יחד עם משרדי הממשלה האחרים וחברת מקורות, פועלים למצוא פתרונות להגדלת מצאי המים באזור לטובת חקלאי הערבה ופתרונות טכנולוגיים לטיוב המים המופקים. במקביל, הרשות הנחתה את חברת מקורות להגדיל את מתקן ההתפלה 'סבחה' עד כדי הכפלתו מכושר הייצור הקיים. פרויקט זה עתיד להסתיים בשנת 2027 וייתן מענה לצרכים הגדלים".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "הוועדה דנה בבקשת מקורות במשך מספר חודשים, כולל סיור שהתקיים בערבה ופגישות עם הציבור, עם מדענים וגורמים נוספים רלוונטיים, וקיבלה החלטה שלא לאשר את הגדלת התפוקה של מתקן ההתפלה. כל זאת, במטרה להגן על שמורת האלמוגים באילת. גם נציג משרד החקלאות בוועדה, המייצג את החקלאים, לא הצביע בעד הגדלת התפוקה של מקורות. בהמשך לפניות שהתקבלו בימים האחרונים במשרד, יקיים מנכ"ל המשרד בימים הקרובים דיון בנושא עם הגורמים הרלוונטיים, לרבות משרד החקלאות ורשות המים".
ממשרד החקלאות וביטחון המזון נמסר כי "המשרד מתנגד להפסקת אספקת המים במהלך חודש אוגוסט לחקלאות על ידי חברת מקורות. שר החקלאות פועל באופן אישי למול חברת מקורות, משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה בנושא על מנת להביא לפתרון מיידי. לעניין פניית הערבה, גם כאן השר פועל בנושא למול המשרדים לעיל על מנת להביא להסכמות, בכדי לאפשר את אספקת המים בשלוש השנים הקרובות לחקלאות עד להקמת מתקן ההתפלה, אשר מיתר את השיטה הנוכחית שיש בה שאריות מלחי חנקות (ניטראטים)".