משפחות המפונים מאורים, שדה ניצן ויישובים נוספים מהעוטף ישבו השבוע על הדשא באזור מצדה ובשדה בוקר וצפו בתרגול של כלבי רשות הטבע והגנים, המיומנים בזיהוי הרעלות. תמונה פסטורלית למצב מורכב שעוברים ילדי המפונים בימים אלה, כשהם נמצאים רחוק מביתם.
על מנת להילחם בתופעה ההרעלות והציד הבלתי חוקי, החליטו כבר לפני כעשור ברשות הטבע והגנים להקים יחידה מיוחדת, שתפקידה למנוע הרעלות בזמן ולהציל את הנשרים וחיות הבר. היחידה מורכבת מכלבי הרחה ומובילים, שעברו הכשרה אינטנסיבית וספציפית למשימות כמו איתור רעלים, התמודדות עם ציד ואפילו חיפוש אמצעי לחימה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
"צריך להבין, עבודה עם רעלים זאת עבודה מאוד מסוכנת. גם לכלב וגם לכלבן", הבהיר אילן יגר, ראש תחום מבצעים ומניעת ציד באגף הפיקוח והאכיפה של רשות הטבע והגנים. "לכן, הכלבנים עוברים הכשרה ארוכה ומורכבת והכלבים, מצידם, מאומנים באילוף ספציפי למשימות המאתגרות. בשונה מאילוף לכל ריח אחר, כאן הכלב מגיע, מסמן ואז מתרחק מהמטרה. זה ההפך מכלב אחר שמאומן להתקרב למטרה. זאת על מנת להגן על עצמו ולהגן על הכלבן".
יגר הוסיף כי גם בזמן המלחמה, נמשכת הפעילות למען חיות הבר. "אנחנו נמצאים במצב מלחמה בחודש האחרון, פקחים רבים גוייסו בצו 8 מיד עם פרוץ המלחמה", הוא אמר. "הרשות פועלת במתכונת חירום עם חדר פיקוד, שמרכז את הפעילות 24/7. אנחנו מתמקדים בפעולות פיקוח בשמורות הטבע בהתאם להנחיות פיקוד העורף עם המיגון הנדרש ושומרים על הטבע על אף הקשיים".
3 צפייה בגלריה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
גם במלחמה יש צורך לשמור על הכשירות של הכלבים, שצריכים לעבור גם בדיקה וטרינרית. בשלב זה נוצר חיבור בין הפקח יפתח מגן, שמשפחתו פונתה לאנ"א מצדה, יחד עם הכלב שאותו הוא מכשיר. הכלבן רם, שעבד כדי לשמר את הכשירות של הכלב, התבקש על ידי אחד מתושבות היישובים שפונו להציג את היכולת של הכלבים לילדים. "הסכמנו ומיד הצטופפו עשרות ילדים על הדשא וצפו בנו בשקיקה", סיפר הכלבן רם. "הילדים שאלו שאלות וליטפו את הכלבים. היה מפגש מאוד מרגש עבור כולנו".
הדגמה נוספת נערכה בשדה בוקר. עמירם כהן, פקח ברשות הטבע והגנים, סיפר: "אני גר בדרום ואחראי על כלבה מסוג רועה גרמני, שיש להם הצלחות רבות מפעילותה בעבר במציאה חשודים בציד בלתי חוקי. סיפרתי לילדים על היכולת שלה והדגמתי להם תרגול במציאת ממצאים על ידי הרחה. בהתחלה הילדים חששו מהכלבים אבל הסברנו להם שכלבי הרחה הם מאוד נעימים וראינו כמה טוב זה עושה להם".
מצאתם חיית בר פצועה או במצוקה דווחו למוקד רשות הטבע והגנים 3639*