עשרות לחמניות מורעלות פוזרו לפנות בוקר (יום ג') בשטחי מרעה ברמת הגולן, בין שמורות הטבע פארק הירדן ונחל משושים, כחלק ממאבק כנופיית עבריינים מהאזור, הנלחמים בבעלי החווה שחוכרים קרקע ששייכת למדינה. העבריינים טוענים כי הקרקע שייכת להם והם מנסים להשתלט עליה שוב בכוח.
"הגעתי הבוקר לחלקת המרעה של הפרות שלנו וראיתי פרה חולה מאוד בכניסה. בהתחלה לא הבנתי מה קורה פה", תיאר הלל בן זכריה, מנהל חוות "חלב ודבש". הוא התקדם כמה מטרים, ואז שמע עגל צעיר גועה בקול. "עמד שם עגל שבכה, כשלידו אמו ששכבה ללא רוח חיים. היא אכלה כמות רעל גדולה כזאת שמתה בתוך כמה רגעים כנראה".
3 צפייה בגלריה
פרה שהורעלה למוות
פרה שהורעלה למוות
פרה שהורעלה למוות
בן זכריה ראה מסביב עשרות לחמניות שפוזרו בשטח ומיד הבין את גודל האירוע והסכנה. "הרחקתי את כל הפרות מהסביבה ויצאנו מייד לחיפושים כדי למצוא היכן עוד פוזר רעל", הוא מספר.
במרחבי שטח המרעה מצא בן זכריה ארבעה פגרים של תנים ושועלים, שאכלו ככל הנראה מפגר הפרה. "ריכוז הרעל כל כך חזק, שמי שאכל את הפרה מת ומי שיאכל את הפגרים גם ימות", הוא אמר. "הלחמניות היו טריות וכנראה הונחו שם זמן לא ארוך קודם לכן. מזל שגילינו בזמן את ההרעלה, אחרת הנזק היה יכול להיות נרחב ולהביא גם לפגיעה בחיות בר ועופות דורסים, בהם נשרים, שניזונים מפגרים".
מזה שנים שומר בן זכריה על אדמות המדינה מפני עבריינים מטובא זנגריה, שהשתלטו בעבר על שטחי הטבע והבר באזור פארק הירדן. רשויות המדינה אינן מגלות עניין רב במאבקו ונדמה כי הן מעדיפות שירים דגל לבן, יפסיד במערכה ויותיר את השטח לפורעי החוק.
לעתים נעצרים כמה חשודים שתועדו כשהם פולשים לשטחים עם נשק קר, ולא אחת גם הותירו מאחוריהם מסרים עם איומים ברצח כלפי בן זכריה ופקחי המנהל ורשות הטבע והגנים, אך המאבק על השטחים רחוק מלהיות מוכרע. "בסוף חודש ינואר גילינו פה גם עשרות תפוחים מורעלים, שפוזרו באזור והצלחנו לזהות אותם בזמן ולאסוף", סיפר בן זכריה. "מאז הייתה תקופה יחסית רגועה, אבל בשבת האחרונה הגיעה הסימן הראשון מהם, כאשר הוצתו אצלנו חמישה מוקדים של אש שהצלחנו עם כוחות הכיבוי להשתלט עליהם ולמנוע שריפה גדולה".
לפני כחצי שנה לקחו שוטרי תחנת גולן של משטרת ישראל את נשקו של בן זכריה והוא נותר לשמור על שטחי החווה ללא נשק להגנה עצמית. זאת, בעקבות תלונה של עבריינים שפלשו לשטחו וטענו כי איים לעברם בנשקו. ביחידת "ארז" של מג"ב פתחו בחקירת ההרעלה הבוקר. "אני מצפה שיתפסו את המפגעים, זה הזוי שבשעת מלחמה הם מחריבים פה הכל מבפנים", אמר בן זכריה.
הדיון בכנסת ביוני
(צילום: ערוץ כנסת)

במג"ב החרימו מאז שנת 2021 כ-100 ראשי בקר מהעדר הפולש של העבריינים, הדורשים בעלות על השטח. הבקר נמכר. הפעילות המשטרתית האחרונה במאבק בהם נעשתה בחודש מרץ השנה, אז כל הפרות הפולשות האחרונות סולקו משטחי המרעה. כל העצורים המעורבים באירועים שוחררו, לאחר שהובאו לדיון בבית המשפט, ונגד חלקם מתנהלים הליכים משפטיים.
בחודש יוני אשתקד, בעקבות סדרת כתבות ב-ynet בנושא המאבק על שטחי המרעה בגליל, הוועדה לביטחון לאומי קיימה דיון מיוחד ושמעה על אוזלת ידן של רשויות החוק והמשפט בכל הקשור לניסיונות להשתלט על קרקעות המדינה ולדרוש פרוטקשן מהחקלאים. ערן ליבנה, הממונה על השטחים הפתוחים בצפון ברשות מקרקעי ישראל, הסביר אז כי שטחי המרעה בפארק הירדן סבלו במשך עשורים מפשיטות ומניסיונות השתלטות, עד שהוחכרו לבן זכריה. הוא הודה, כמו שאר נציגי הרשויות בדיון, כי אין ביכולתם לפעול כדי להיאבק בתופעה.
"אנחנו במציאות שבה, לצערי, הרבה מהעבריינים יודעים שהמשילות לא חזקה, ואני אומר את זה בעדינות", אמר אז ליבנה. הוא סיפר גם על התנהלות בתי המשפט, כשמנסים לאכוף ולהרחיק עבריינים: "במשך שנתיים אנחנו תופסים פרות של פולש ומשחררים אותן. העבריין מגיע לבית המשפט וכשהוא אומר שהפרות לא שלו, בית המשפט מורה לשחרר אותן והוא נוסע איתן לשטח שאליו הוא פולש ומשחרר אותן שם שוב". עו"ד רועי הראל, היועץ המשפטי של המשרד לביטחון לאומי, הודה בדיון: "לצערנו אנחנו כל הזמן צעד מאחורי העבריינים, כמו בנושא סחיטה ואיומים, לא רק בחקלאות".