התחלת קינון של עיט ניצי
(קרדיט: פרויקט "עופות דורסים בשידור חי")

פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", החושף באמצעות מצלמות אונליין המשדרות 24/7 את עולמם החבוי של עופות דורסים המקננים בישראל, משיק עונת שידורים חדשה, זו השנה השמינית, עם קינון מיוחד של עיט מהגדולים בישראל - נקבת עיט ניצי, שלפני כשבוע הטילה ביצה ראשונה ובכך הפיח תקווה חדשה למין שנמצא בסכנת הכחדה בישראל.
הפרויקט - פרי שיתוף פעולה בין רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן המורשת, קרן דוכיפת, ה-Negev Zoo, חברת חשמל, ופרויקט "פורשים כנף" - הוקם באביב 2016 ועד כה, נחשפו עשרות מיליוני צופים מכ-120 מדינות לחייהם המרתקים של העופות הדורסים, אך גם לקשיים ואתגרים שהם חווים – חמיסת גוזלים, הפרעות אדם לקינון, התמודדות עם טורפים אחרים, פגעי מזג אוויר ואף שריפות.
3 צפייה בגלריה
קינון עיט ניצי
קינון עיט ניצי
קינון עיט ניצי
(קרדיט: פרויקט "עופות דורסים בשידור חי")
מתחילת הפרויקט, הועברו 28 שידורי קינונים של עקב עיטי, חיוויאי, אוח עיטי, עיט ניצי, רחם ונשר, בעזרת מצלמות שהותקנו בסמוך לקינים של הדורסים ומשדרות בשידור ישיר (24/7) את כל מהלך הקינון והשתלשלות הדגירה, הטיפול בגוזלים עד לפריחתם המוצלחת מהקן.
"אנחנו מתרגשים לפתוח את השידורים של עונת קינון 2023 עם העיט הניצי, המקנן אי שם בשטחים הפראיים של ישראל. העיט הניצי נמצא בסכנת הכחדה חמורה בישראל וזו הזדמנות יוצאת דופן ללמוד עליהם. המצלמה הותקנה על מצוק מרוחק מהקן על מנת למנוע הפרעה לחיי העיטים וכולנו מקווים שהעונה הקרובה תהיה מוצלחת מקודמתה, ומאחלים לזוגות הצלחה רבה בקינון", מסביר ד"ר גלעד פרידמן, מנהל פרויקט "עופות דורסים בשידור חי".
3 צפייה בגלריה
קינון עיט ניצי
קינון עיט ניצי
בונים קן
(קרדיט: פרויקט "עופות דורסים בשידור חי")
לדברי אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים, גורמי הסיכון המשפיעים על מצב העיטים בישראל מרובים ומגוונים, ובין השאר קיימים גורמים המשפיעים על הצלחת הקינון כגון: חמיסת קינים, הפרעות קינון (על ידי מטיילים, רועים, כלי טייס וכו') ומחלות וטפילים הפוגעים בגוזלים ועוד. בנוסף, קיימים גורמים המשפיעים על שרידות הצעירים והבוגרים כאשר המרכזי שבהם הוא ההתחשמלות, כאשר ב-2021 לבדה נמצאו 15 פרטים שהתחשמלו. גורמים נוספים הם הרעלות (הרעלה משנית והרעלות עופרת), ציד ישיר והתנגשות בתשתיות אנרגיה.
בחברה להגנת הטבע מציינים כי אוכלוסיית העיט הניצי המקננת בישראל הצטמצמה באופן מובהק מאז הקמתה של מדינת ישראל. "עם קום המדינה עוד קיננו בישראל מעל 60 זוגות בכל המרחבים המצוקיים, מהחרמון ועד להרי אילת, אולם כיום בישראל מקננים פחות מ- 15 זוגות בלבד. בשל כך, מושקעים מאמצים רבים על מנת לשמר אוכלוסייה זו, ובכלל זאת גרעיני רבייה, השבות לטבע, ממשק פעיל, שמירה על קינים ועוד. מצלמות האונליין מהוות מרכיב חשוב במערך זה", מוסיף ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע.
3 צפייה בגלריה
קינון עיט ניצי
קינון עיט ניצי
קינון
(קרדיט: פרויקט "עופות דורסים בשידור חי")
העיט הניצי הינו דורס-יום גדול, מונוגמי, המקנן בטריטוריות קבועות. הוא בונה את קיניו הגדולים על מצוקים נישאים ומטיל בין 2 ל-3 ביצים (החל מסוף דצמבר ועד לאמצע מרץ) כאשר הדגירה נמשכת כ-42 יום. הגוזלים פורחים מהקן לאחר חודשיים וחצי לערך ומבלים עם הוריהם עוד כחודשיים במרחב המחייה שבו בקעו.
לדף הפייסבוק של פרויקט "עופות דורסים בשידור חי": https://bit.ly/3fDTF9H
לצפייה ישירה בקינון העיט הניצי ובקרוב קינים של עופות דורסים נוספים: https://www.birds.org.il/he/cameras