מיזם חדש של הפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת תל אביב מאפשר לראשונה, לבאי הפקולטה, לשתות מהקולר מים "ירוקים", שמופקים מהאוויר של תל אביב. מדובר ביוזמה של דיקאן הפקולטה פרופ' איתי סנד ובמסגרתה הוקמה על גג המבנה מעבדה לטיהור מים, שמנקזת באמצעות פאנליים סולריים את אדי המים שבאטמוספרה התל אביבית העירונית, המתאפיינת בתעשייה ובבנייה מסיבית. התוצאה היא מים ראויים לשתייה, שמונגשים לציבור באמצעות קולרים שונים הפזורים בפקולטה.
לפני כשלוש שנים פרופ' דרור אבישר מבית הספר למדעי כדור הארץ והסביבה ע"ש פורטר הראה לראשונה בעולם שמים, שמופקים מהאוויר בלב אזור עירוני, למשל כמו בתל אביב, עומדים בכל תקנות מי השתייה המחמירות של מדינת ישראל ושל ארגון הבריאות העולמי.
1 צפייה בגלריה
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
פרופ' אבישר וצוות המעבדה שלו, ובשיתוף חברת ווטרג'ן, הסבירו בעקבות פרסום המחקר כי המחסור העולמי ההולך ומחריף במי שתייה נקיים מצריך חשיבה מחוץ לקופסה ופיתוח טכנולוגיות חדשות לייצור מי שתייה. אטמוספרת כדור הארץ היא מקור מים עצום ומתחדש, שעשוי להיות מקור מי שתייה חלופי. האטמוספרה שלנו מכילה מיליארדי טונות של מים, כאשר 98% מהם נמצאים במצב צבירה גזי - כלומר אדי מים.
בעקבות כך - פרופ' סנד, דיקאן הפקולטה למדעי החברה, החליט להרים את הכפפה וליישם את הרעיון ברחבי הפקולטה, ולמעשה לאפשר לסטודנטים, לחברי הסגל ולציבור הרחב לשתות את "האוויר של תל אביב". גם במקרה זה המיזם הוא בשיתוף חברת ווטרג'ן.
פרופ' סנד אמר: "הפקולטה שלנו שמה לה כיעד מרכזי את קידום ההשפעה החיובית על הסביבה, הן בהיבט המחקרי והן בהיבט היישומי. 'המים הירוקים' הם שילוב של מחקר פורץ דרך לצד היכולת להנגיש את הטכנולוגיה גם לשימוש ציבורי ואישי של כל אחד מאיתנו. מדובר ביוזמה חשובה מאוד שמוכיחה לכולם שבאמצעות חשיבה מקורית ניתן באמת לשנות עולם".
   פרופ' איתי סנד פרופ' איתי סנדצילום: אוניברסיטת תל אביב
בפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת תל אביב מציינים בנוסף שלאחרונה הם השיקו את "הקיר הירוק" בגינת "מתנאל", שתורם לחיסכון אנרגטי וממוקם מחוץ לקומת המרתף של בניין הפקולטה.
מדובר במיזם, שבמסגרתו מדי יום חברי סגל וסטודנטים נפגשים בגינה, נהנים האוויר, מהצמחייה הטרופית המגוונת, ואף מקיימים שיעורים כמו בכיתת לימוד רגילה. זאת ועוד, בקרוב יוקמו בפקולטה מרחבי עבודה ובהם יותקנו מסכים אשר יציגו נתונים שמתקבלים ממתקני האנרגיה השונים שבבניין, כמו גם מכל הגגות הסולריים. במקום יוצב גם מתקן ליישום חקלאות ללא קרקע, שאת תוצרתו יוכלו לנטר ולבדוק צוותי מחקר שונים. הגינה החקלאית תספק גם חומרי גלם לקפיטריה, שתתופעל על ידי בני ובנות נוער בסיכון, שיזכו לליווי צמוד של תלמידי עבודה סוציאלית ופסיכולוגיה.