בישיבת הממשלה שתתקיים מחר (יום ג') צפוי ככל הנראה להתקיים דיון על ביטול מדיניות "תוספת אפס סיכון" לקצא"א במפרץ אילת, שהנהיגה השרה להגנת הסביבה לשעבר, תמר זנדברג. במשרד להגנת הסביבה פועלים למנוע מהנושא לעלות בישיבה. אם יתקיים דיון, שכבר נדחה בעבר, סביר להניח שהשרים יבטלו את המדיניות של הממשלה הקודמת, שנועדה לשמור על המפרץ.
בינתיים, מי שהצטרף למאבק הוא ראש העיר אשדוד יחיאל לסרי, שעד עתה נמנע מלהיכנס למאבק הזה. לסרי, חבר ליכוד ותיק, הוא תוספת מבורכת עבור ארגוני הסביבה. במכתב ששלח לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקש לסרי למנוע את הגדלת היקף שינוע הנפט דרך מפרץ אילת על ידי חברת קצא"א.
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול מסוף קצא"א באילת
הפגנה מול מסוף קצא"א באילת
הפגנה מול מסוף קצא"א באילת. ארכיון
(צילום: החברה להגנת הטבע)
לדבריו, מדובר בפגיעה בבריאות הציבור והסביבה. "בחודשים האחרונים פועל משרד ראש הממשלה להגדלת כמות הנפט המשונעת דרך מסופי חברת קצא"א באילת ואשקלון פי 10 ויותר מהכמות הנוכחית", הוא כתב. "צוות בין-משרדי בראשות משרד ראש הממשלה המליץ לעשות כן תוך הסתמכות על תחזיות של חברת קצא"א עצמה, מבלי שקצא"א ביצעה סקר סיכונים כנדרש, ורק מנקודת מבט כלכלית, לפיה הגדלת שינוע הנפט תהיה רווחית ביותר למדינה".
אירוע של שפך נפט במפרץ אילת עלול לגרום לנזק של עשרות מיליארדים במצטבר לישראל, כך לפי הערכות. עוד כתב לסרי כי "הצוות לא לקח בחשבון ולא התייחס כנדרש במסקנותיו לסיכון ולנזקים שייגרמו בעקבות אירועים ביטחוניים, תקלות או תאונות במהלך השינוע, הפריקה וההעמסה של המכליות , וכן לסיכונים מתקלות או פיגועים בצינור קצא"א המחבר בין אשקלון ואילת ועובר בערבה ובנגב בשטחים פתוחים, שמורות טבע וגנים לאומיים בעלי רגישות אקולוגית ונופיים".
ראש העיר אשדוד הוסיף כי שפך של מיכליות נפט לים יביאו לנזק המוערך בעשרות מיליארדי שקלים. לדבריו, הדבר עלול להרוס ולחסל את השוניות הנדירות. כמו כן הוא הזהיר כי דליפת נפט תפגע קשות בחופי ישראל, ותגרום להשבתת תחנות כוח באשקלון ובאשדוד, דבר שייצור מחסור באספקת חשמל, ויפגע במתקני ההתפלה שלחופי הים התיכון.
2 צפייה בגלריה
יחיאל לסרי ראש עיריית אשדוד
יחיאל לסרי ראש עיריית אשדוד
יחיאל לסרי, ראש העיר אשדוד
(צילום: תומר שונם)
לסרי: "אני קורא לכם לפעול למען ביטחונה, כלכלתה ואיתנותה של מדינת ישראל, ולהתנגד להגדלת הכמויות, ובפרט להסיר מעל הפרק את הצעת המחליטים שגיבש משרד ראש הממשלה, במטרה לאפשר את הרחבת שינוע הנפט דרך ישראל". את המכתב שלח לסרי גם לשר האנרגיה אלי כהן ולשרה להגנת הסביבה עידית סילמן.
גם ראש העיר אשקלון תומר גלאם הביע את התנגדותו. ראש העיר אילת אלי לנקרי כבר אמר כי "מדובר בהצעת החלטה מסוכנת ורעה, המבוססת על טענות ציניות וחסרות בסיס ומאיימת על יציבותה הכלכלית של אילת ועל ביטחונם ובריאותם של התושבים והנופשים. תמוהה ומכעיסה העובדה, כי דווקא בתקופה שבה כולנו מאותגרים מכיוונים רבים והעיר אילת עדיין לא התאוששה מרצף המשברים שפקדו אותה בשנים האחרונות, בוחרת ממשלת ישראל לאתגר אותנו פעם נוספת ולסכן את אילת מבחינה כלכלית ובריאותית".
במקביל, ארגוני הסביבה במטה המאבק, בהם החברה להגנת הטבע, מגמה ירוקה, רשות הטבע והגנים, חיים וסביבה, שומרי הבית וארגונים נוספים, צפויים לקיים בשעות הערב ישיבת חירום.