פקיד היערות במשרד החקלאות, ד"ר ארז ברקאי, מנע כריתה של 333 עצים במסגרת פרויקט הקמה של המסילה המזרחית באזור מושב אחיטוב שבמועצה אזורית עמק חפר.
בתוכנית המקורית, שהוגשה על ידי חברת נתיבי ישראל, נכללה בקשה לכריתה של 287 עצים ושימור של 79 עצים. בבחינת הבקשה על ידי פקיד היערות במשרד החקלאות נמצא כי מדובר בשדרת עצי ברוש בוגרים בעלי ערכיות גבוהה, ועל המתכננים לשלב אותם בפיתוח. על כך, הוחלט להפוך את היחס ולשמר 91% מהעצים.
מדובר בפרויקט גדול של חברת נתיבי ישראל, המבוצע על ידי חברת שיכון ובינוי - סולל בונה, להקמת מסילה מזרחית לרכבת ישראל. הבקשה לכריתה בפרויקט הוגשה עבור אחד המכרזים בפרויקט, שבתחום תוואי כביש 581, במסגרת הפרדה מפלסית לכבישים 444 / 581 מעל מסילה עתידית הכוללת גם הקמת שביל אופניים.
לאחר ביצוע הבקרה לסקר, על ידי פקידת יערות לפרויקטים לאומיים במשרד החקלאות, מיכל מזוז, התברר שמדובר ב-366 עצי ברוש בוגרים, כאשר כ-75% מהם נמצאים בערכיות גבוהה והיתר ברמה בינונית. בתוך כך, פקידת היערות זיהתה פוטנציאל לביצוע שינויים בתכנון, באופן שיאפשר שימור העצים, תוך קידום הפרויקט. לאור זאת, הוחלט כי 33 יאושרו לכריתה, בעוד 333 מתוכם יישמרו.
בעקבות זאת, נערכו שינויים תכנוניים בפרויקט שאפשרו לשלב את שדרת העצים המקורית ליצירת מחיצה טבעית בין כביש 581, לבין שביל האופניים. באופן זה, מתאפשרת שמירה על תכונות אופייניות של הצביון הכפרי-חקלאי באזור לטובת שמירה על איכות חייהם של התושבים, במקביל לשילוב של פיתוח הסביבה ושימורה כיחידה אחת שלמה.
לפי נתוני משרד החקלאות, בשנים האחרונות הופקו בממוצע כ-7,900 רישיונות כריתה בכל שנה: כ-7,300 עצים אושרו להעתקה, וכ-65,000 עצים מאושרים לכריתה מדי שנה.
ד"ר ארז ברקאי אמר: "אירועים מסוג זה מוכיחים לנו שוב ושוב עד כמה אקוטי תפקידם של פקידי היערות כגורם המאזן בין החשיבות של שמירה על העצים, לבין תהליכי פיתוח ובינוי, מהם נהנים תושבי ישראל כולם. בכל פרויקט הכולל בקשות לכריתה, אנו מפעילים שיקול דעת מקצועי ואף מציעים פתרונות תכנוניים. אני שמח שגם במקרה זו הצלחנו לעשות את ההבדל ולהציל מאות עצים איכותיים, תוך קידום פרויקט תשתית חשוב שישפיע לטובה על איכות חיי התושבים".