מבזק החדשות הטובות
(צילום: משי בן עמי)

נפתח את מבזק החדשות הטובות עם ההתחלה של היקום. אבל רגע, מה אם ליקום לא הייתה בכלל התחלה? תאוריה חדשה של כוח כבידה קוונטי מגלה כי ייתכן שהיקום שלנו היה קיים תמיד.
התיאוריה הזאת מנסה להסביר כיצד המרחב והזמן מתפרקים לחתיכות נפרדות וכיצד הכול הוא עניין של סיבתיות. היקום תמיד היה קיים בעבר האינסופי, ורק לאחרונה (במיליארדי השנים האחרונות) הוא התפתח למה שאנחנו מכנים – המפץ הגדול.
כיום יש תיאוריות שמסבירות את היקום: פיזיקה קוונטית ותורת היחסות הכללית. אבל יש גם הרבה חורים שחורים בתאוריות האלה – החורים השחורים ותחילת היקום. שם, נקודות הזמן-מרחב מתפוררות.
3 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
הדמיה
(איור: shutterstock)
אז האם באמת אפשר להצביע על נקודת זמן שבה היקום החל "לפעול"? במחקר החדש מנסים החוקרים לבחון את הזמן והמרחב כאירועים נפרדים בחלל. זה נשמע מסובך, אבל מדענים מנסים להבין את פירוש הזמן שחלף, עד כמה באמת העבר שלנו מוחשי והאם העתיד קיים כבר או שלא? אלו שאלות שלוקחות אותנו אל עולם המדע הבדיוני, אלא שהוא כבר לא כל כך בדיוני והוא הרבה מאוד מדעי.
הגישה הזאת מעמידה בשאלה את הייחודיות של המפץ הגדול והאם הוא באמת מה שהוביל לתחילת היקום ולהקשר הסיבתי שלו. במילים פשוטות: הם טוענים כי המפץ הגדול לא בהכרח הוביל להתפתחות היקום, וכי הוא היה שם קודם לכן. כי היקום הוא אינסופי – תמיד יש משהו לפני.
ועכשיו למחקר חדש שמניח כי בינה מלאכותית היא זו שתציל או לפחות תתריע על וירוסים מן החי, שעלולים להדביק בעתיד בני אדם ולהתפתח למגפות עולמיות.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מדובר על כמעט 2 מיליון וירוסים שמגיעים מבעלי חיים – ובעזרת הבינה המלאכותית יהיה למדענים סוג של מפתח, שיעזור להם לזהות האם הווירוס יכול לסכן אותנו - או שלא. אם כן, העולם יוכל להיערך מראש למציאת תרופות וחיסונים.
החוקרים טוענים כי המציאו מודל גנומי שיכול לחזות את ההסתברות שנגיפים יצליחו להדביק אותנו בעתיד, ובאיזו עוצמה. נמוכה, בינונית או גבוהה. בעזרת הבינה המלאכותית הם יזהו נגיפים נדירים שצריך לפקח עליהם, ויתעדפו טיפול בהם כדי למנוע את המגפה העולמית הבאה.
ונסיים עם צילומים משמחים מסין, שם נעשים מאמצים גדולים להגן על הפנדה הענקית, תוך שימור של המגוון הביולוגי בתנאי "שטח" פראיים.
3 צפייה בגלריה
פנדה על עץ
פנדה על עץ
פנדה על עץ
(צילום: רויטרס)
על פי ידיעה שהתפרסמה לאחרונה ועושה רעש גדול במדינה, רמת הסיכון של הפנדה הענקית הורדה מ"סכנת הכחדה", והצאצאים שהצליחו לגדול תחת תנאים מוקפדים בגידול מלאכותי – משוחררים עתה לטבע.
בעשורים האחרונים סין הצליחה לא רק לשמר, אלא גם להגדיל את אוכלוסיית הפנדות, כשבפארק אחד חיים יותר מ-1,000 פנדות ענקיות, יחד עם בעלי חיים נוספים.
עד כאן מבזק החדשות הטובות - המתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי