דליפה ממכלית במפרץ אילת
(צילום: שגיא מרקמן, המשרד להגנת הסביבה)

המשרד להגנת הסביבה הודיע הבוקר (יום ג') כי אותרה דליפת דלק מקומית במפרץ אילית ממכלית העוגנת במסוף קצא"א. במשרד הדגישו כי הדלק שדלף נחסם בחוסמים שנפרסו סביב המכלית.
3 צפייה בגלריה
דליפה נקודתית של דלק מהמיכלית
דליפה נקודתית של דלק מהמיכלית
דליפה נקודתית של דלק מהמיכלית
(צילום: שגיא מרקמן, המשרד להגנת הסביבה)
מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, בהובלת מנהל התחנה למניעת זיהום ים באילת אלי ורבורג, הוזעקו למקום על מנת להנחות את הגורמים לטיפול ולספיגה בדליפה.
במשרד להגנת הסביבה אמרו כי "אירוע זה מדגיש שוב כי תקריות זיהום בשמן עלולות להתרחש ואף מתרחשות כל העת, ומדגיש את חשיבות המדיניות של המשרד להגנת הסביבה לאפס תוספת סיכון במפרץ אילת". במשרד הוסיפו כי האירוע ייבדק לעומק, לרבות הצורך לפתוח בחקירה.
3 צפייה בגלריה
דליפת הדלק בנמל קצא"א באילת
דליפת הדלק בנמל קצא"א באילת
דליפת הדלק בנמל קצא"א באילת
(צילום: עוז גורן, המשרד להגנת הסביבה)
מקצא"א נמסר בתגובה: "במסגרת פעילות תפעולית שוטפת של פריקת דלק מאוניה בנמל קצא"א באילת, זוהתה זליגה של מספר ליטרים של פיח מעורב עם חומר שמנוני שהיה על סיפון האוניה, ועקב מזג האוויר הגשום נשטף מטה. הזליגה נבלמה מיידית בחוסם הימי אשר נפרס בעת כל עגינה של אוניה בנמל אילת ומקיף אותה ב-360 מעלות. החוסם מונע זליגות החוצה מהאזור התחום ומגן על הסביבה הימית. חשוב להדגיש כי לא מדובר בדלק והזליגה לא נוצרה כתוצאה מהפעילות התפעולית השוטפת של החברה. עובדי החברה זיהו מיידית את הזליגה ועל פי התרגולת ותוכנית החירום, החלו בפעילות שאיבה. ההערכה היא כי בהמשך היום המצב יוחזר לקדמותו".
עוד נמסר כי "החברה דיווחה למשרד להגנת הסביבה והגורמים הרלוונטים ופועלת עמם להשבת המצב לקדמותו. פעילותה של קצא"א חיונית למשק האנרגיה ולתפקודו הרציף. החברה מחויבת להגנת הסביבה ומשקיעה מאמצים רבים באמצעי בטיחות, מניעה ובקרה מהמשוכללים והמובילים בעולם, כדוגמת החוסם הימי אשר מוכיחים את יעילותם גם במקרים חריגים".
3 צפייה בגלריה
דליפה נקודתית של דלק מהמיכלית
דליפה נקודתית של דלק מהמיכלית
דליפה נקודתית של דלק מהמיכלית
(צילום: עוז גורן, המשרד להגנת הסביבה)
בחברה להגנת הטבע התייחסו לדליפה, ואמרו: "זה פשוט נורא ולא ייאמן איך מדינת ישראל מסכנת פלא ואוצר לאומי, כמו מפרץ אילת, המהווה עוגן תיירותי וכלכלי חשוב לתושבי העיר אילת. החברה להגנת הטבע, התומכת במדיניות של אפס תוספת סיכון למפרץ אילת, תמשיך לפעול בכל הדרכים העומדות לרשותה, למען ערכי הטבע הייחודיים שבמפרץ ונגד פעילויות שעלולות לסכן את בריאות הציבור והטבע הישראלי, כדוגמת הפעילות של חברת קצא"א במפרץ".
הגדלת הפעילות של קצא"א במפרץ אילת עוררה זעם רב בקרב המשרד להגנת הסביבה והארגונים הירוקים. לפי כמה חודשים המשרד להגנת הסביבה החמיר באופן דרמטי את המגבלות על קצא"א. בנוסף למגבלה שנתית של 2 מיליון טונות נפט במסוף אילת, הוטלה לראשונה מגבלה של 10 מיליון טונות שנתי במתקני החברה באשקלון. זאת, בנוסף על הגבלה של כמות הגפ"מ (גז נפט מעובה) השנתית שניתן להעביר במסוף זה שהועמדה על 250 אלף טונות בשנה. לטענת החברה, מדובר במאות תנאים ומגבלות חדשים.
בעקבות כך הגישה קצא"א עתירה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד המשרד. בעתירה קצא"א טענה כי היתר הרעלים של המשרד להגנת הסביבה עלול להוביל לאיום על המשך פעילותה כעסק חי. "נכללו מאות שינויים ותוספות של תנאים חדשים, שחלקם דרמטיים ביותר ושמשמעותם בין היתר, הטלת מגבלות משמעותיות על פעילותה של קצא"א עד כדי סיכון המשך פעילותה כעסק חי וכחברה ממשלתית המספקת שירותים חיוניים... משמעות סיכון המשך פעילותה הינו למעשה סיכון למשק האנרגיה של המדינה ופגיעה כלכלית משמעותית", נכתב בעתירה.