עוד שיא עולמי מדאיג - בפעם השנייה השבוע: יום שני השבוע היה היום החם ביותר שנרשם מאז החלו המדידות. כך נמסר משירות שינוי האקלים של קופרניקוס של האיחוד האירופי. כדור הארץ מתחמם בעשורים האחרונים בשל פליטת גזי חממה על ידי בני אדם.
הטמפרטורה הממוצעת העולמית (בים וביבשה, בקרקע ובאוויר, בחצי הצפוני והדרומי של כדור הארץ) הגיעה ביום שני ל-17.15 מעלות צלזיוס - 0.06 מעלות יותר מהשיא שנרשם ביום ראשון.
3 צפייה בגלריה
גל חום בטורקיה
גל חום בטורקיה
גל חום בטורקיה
(צילום: רויטרס)
גל חום כבד באירופה. קייב אתמול
(צילום: רויטרס)

לפני השיאים שנרשמו השבוע, השיא הקודם נקבע במשך ארבעה ימים רצופים בתחילת יולי 2023. לפני כן, היום החם ביותר היה באוגוסט 2016.
"ייתכן שיום שני האחרון קבע שיא עולמי חדש לטמפרטורה הממוצעת הגלובלית הגבוהה ביותר אי פעם - כשאני אומר זאת, אני מתייחס לתקופה של עשרות אלפי שנים לאחור", כך אמר מדען האקלים קרסטן האוסטיין מאוניברסיטת לייפציג בגרמניה.
בימים האחרונים בערים ביפן, אינדונזיה וסין נרשמו שיאי חום. בינתיים, הטמפרטורות בחלקים מאירופה זינקו אל מעבר ל-45 מעלות צלזיוס.
3 צפייה בגלריה
ניסיון להתקרר בזמן גל החום שפקד את יוון
ניסיון להתקרר בזמן גל החום שפקד את יוון
ניסיון להתקרר בזמן גל החום שפקד את יוון
(צילום: Petros Giannakouris, AP)
3 צפייה בגלריה
גל חום בספרד
גל חום בספרד
גל חום בספרד
(צילום: רויטרס)
שינוי האקלים, הנגרם משריפת דלקים מאובנים, הוא הגורם לשיא, כך אמרו מדענים. אבל בניגוד לשנה שעברה, שבה שינוי האקלים התחבר עם תבנית האקלים אל ניניו כדי להביא לשיא יומי חדש, זה אינו המקרה ביולי הזה. האוסטיין אמר שזה "מדהים" שהשיא נשבר עכשיו כשהעולם נמצא עמוק ב"טריטוריה ניטרלית" ולא מרגיש יותר את השפעת אל ניניו.

תחזית האימים למקרה של "עסקים כרגיל"

ההשלכות של התחממות כדור הארץ ניכרות כבר עכשיו ברחבי העולם. המסת קרחונים, עליית מפלס הים, שינויים בדפוסי מזג האוויר ואירועי מזג אוויר קיצוניים תכופים יותר הם רק חלק מהתופעות שאנו עדים להן. בישראל, המצב אף חמור יותר, שכן האזור שלנו מתחמם בקצב מהיר יותר מהממוצע העולמי. הדבר עלול להוביל לגלי חום קיצוניים, בצורות ממושכות וגשמים חזקים בפרק זמן קצר מאוד.
בשירות המטאורולוגי פרסמו בשבוע שעבר דוח מדאיג, לפיו ישראל צפויה להתחמם בכ-0.6 מעלות בכל עשור ובסוף המאה הטמפרטורה הממוצעת תהיה גבוהה בכ-3.5 מעלות מהממוצע ב-20 השנים האחרונות. עוד עולה מהדוח כי התדירות של אירועי חום קיצוני יעלו משמעותית עד סוף המאה, הגשמים יתמעטו וטמפרטורות של 50 מעלות לא יהיו נדירות כל כך.
במישור החוף, למשל, אירועי חום קיצוני של 45 מעלות ומעלה נרשמו עד כה רק פעם במאה שנה. בעשורים הקרובים הם צפויים לקרות פעם ב-20 שנה, ועד סוף המאה - פעם ב-שלוש שנים בממוצע. באזורים חמים יותר, כמו עמקי הצפון והנגב, תדירותם של ימים עם 45 מעלות חום תגדל מפעם ב-25 שנה לפעם בשנה וחצי.
עוד עולה מהדוח כי גם טמפרטורות של 50 מעלות ומעלה, שכמעט לא נרשמו באזורנו מעולם, יהיו אפשריות, ולקראת סוף המאה יגיעו מדי 15 עד 25 שנה. אזורי ים המלח והערבה, עלולים לסבול מחום אימים כזה מדי שנתיים.