אירוע הספורט המוטורי מינוס 400 שאמור להתקיים באזור ים המלח בחודש אפריל, מעורר את זעמם של הארגונים הירוקים, בשל החשש לפגיעה קשה בטבע. סרטונים שפרסמו מארגני התחרות - המרוץ הראשון באליפות הארד אנדורו העולמית לשנת 2022 - בדף הפייסבוק הצליחו לעורר את הזעם של אוהבי טבע מהנגב והערבה והארגונים הירוקים. בסרטונים נראים רוכבי אופנועי שטח במדבר, "חורשים" את הטבע. התחרות מתקיימת בשיתוף משרד התרבות והספורט, עיריית ערד והמועצה האזורית תמר, רשת "יוחננוף" ופתאל'.
"על פניו נראה כי ישנה התעלמות מוחלטת מההשלכות ההרסניות של מרוץ כזה, של אופנועי שטח על ערכי הטבע והסביבה", כתבה מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן בפנייה לשר התיירות יואל רזבוזוב, שר התרבות והספורט חילי טרופר והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ושרת התחבורה מרב מיכאלי. "הסרטון הפרסומי המלווה את האירוע יזעזע את נפשם של כל אוהבי ואוהבות הטבע הישראלי".
2 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: shutterstock)
"על פי הפרסום מסלול האירוע, שבו אמורים לעבור אופנועי השטח, כולל אפיקי נחלים סלעיים, טיפוס גבעות, רכסים צרים, ואדי עמוק, ירידות חדות וקטעי אקסטרים סופר טכניים. קטעים כאלו כוללים בוודאות ערכי טבע מוגנים והינם ללא כל ספק פוטנציאל אדיר לפגיעה בערכי הטבע במדבר", נכתב בפנייה לשרים. האן הדגישה כי אין לחברה להגנת הטבע התנגדות לספורט מוטורי באשר הוא, כל עוד הוא מתבצע במקומות המיועדים לכך, "ולא כאשר, בשם האתגר וההנאה של הרוכב עצמו, נפגעים הטבע והציבור הישראלי כולו".
האן הדגישה כי "המדבר הישראלי הקטן והרגיש מבחינה נופית, סביבתית ואקולוגית בקנה מידה עולמי, אסור שיהווה קרקע לפעילות ספורט מוטורי לאומי ובין לאומי". עוד הוסיפה כי תופעה בה נהגים "מחרבים" להנאתם שטחי טבע וחקלאות הפכה להיות מכת מדינה. "אירוע מסוג זה, המתקיים בברכת ובחסות המדינה, עלול לתת דחיפה נוספת לתופעה הרסנית זו, ולפגוע בכל המאמצים הנעשים על מנת לצמצמה". לסיום ציינה מנכ"לית החברה להגנת הטבע כי מבדיקה עולה כי לרוכבי אופנועי השטח לא תהיה גישה לשמורות טבע, אך על פניו נראה כי המסלול עובר בשטחים רגישים חשובים אחרים, הגם שאינם שמורת טבע. היא ביקשה כי יפעלו להסיט את המסלול למקומות מותרים, כמו שבילים קיימים ושטחים מופרים, דוגמת מחצבות ומכרות בלבד.
אזרחים מארגון "מדבר קיימא" הלינו אף הם על הסרטון שפרסמו מארגני המרוץ. "סרטון הפרומו לאירוע הותיר את כולנו ללא מילים", כתבו בפניה למארגנים. "זהו סרט שמעודד את הציבור לצאת ולהרוס את הטבע הישראלי ואת מצוק ההעתקים של מדבר יהודה. זהו סרטון חסר אחריות שמאגד בתוכו את כל מה שרע, ובוטה ופוגע בתחום הספורט המוטורי".
2 צפייה בגלריה
הבולענים בים המלח
הבולענים בים המלח
אזור ים המלח
(צילום: Shutterstock)
איתמר ציפורי, מנכ"ל Riders for Riders, שפעל להביא אתה המרוץ לארץ מסר בתגובה: "מדובר במרוץ מרגש ועבודה של שנים לשכנע את הקהילות הבינלאומיות להגיע לישראל. מדינת ישראל מארחת לראשונה אירוע היסטורי. אני מבין שיש פערים בין ארגונים כאלה ואחרים לספורט מוטורי. חושבים שכולם הורסים את הטבע. אבל זה לא נכון. עבדנו על האירוע במשך חודשים. זה אירוע שמשרד התרבות והספורט מתקצב אותו. מדובר באירוע מוטורי גדול. בעולם ספורט מוטורי זה דבר מאוד פופלרי. הקהילה שומרת על הטבע ועבדנו על האירוע בשיתוף רשות הטבע והגנים, כדי לא להיות בשטחים שיכולים להכיל הפרה. יש אפילו תקציב שיקום לשטח".
ציפורי הוסיף: "אנחנו אנשים ציונים, בעלי משפחות, ועושים אירוע קסום. אני מבין שארגוני טבע לא יראו את העולם המוטורי אותו דבר. אבל הטבע הוא של כולם. אנחנו נוסעים בטבע, ואני מניח שבעיניים של הארגונים יש פגיעה מסוימת. אבל גם רוכבי אופנועים ונהגי ג'יפים פוגעים. אנחנו לא עוברים בשמורות ועושים הסברה בנושא שמירת טבע לרוכבים. ידענו שזה יגיע. אי אפשר שכולם יהיו מרוצים. צריך לקיים גם את הספורט הזה, ובצורה רצינית וערכית ובשיתוף פעולה".
מהרשות לנהיגה ספורטיבית נמסר: "מדובר במכתב שהגיע זה עתה לידיעת הרשות. לבקשת הרשות תתקיים פגישה דחופה, שבה יתקבלו כלל הנתונים מההתאחדות לספורט מוטורי ויבחנו כלל החסמים העתידיים לאירוע. הרשות תפעל על מנת שאירוע זה יתקיים בצורה בטוחה ואחראית".