לבורדור (Burdur), עיר הידועה במונומנטים הארכיאולוגיים שלה באזור מערב אנטוליה של טורקיה, יש חדשות מרגשות. לאחר שיקום שנמשך תשעה חודשים, מי מעיינות טריים וניתנים לשתייה זורמים שוב מהמזרקה האדירה בעיר העתיקה קיבירה (Kibyra) ברובע גולהיסר (Gölhisar) בבורדור. שחזור המזרקה המונומנטלית בקיבירה, העיר העתיקה שהתגלתה בשנת 2016 ונכללה ברשימת המורשת העולמית של אונסק"ו באותה שנה, התרחש בתמיכת משרד התרבות והתיירות הטורקי.
4 צפייה בגלריה
המזרקה של קיבירה
המזרקה של קיבירה
המזרקה של קיבירה
(צילום: TGA)
המזרקה המפוארת בת 2,000 השנים של קיבירה הוקמה בתקופת שלטונה של האימפריה הרומית. המבנה העתיק, הכולל שתי בריכות וממוקם בטרסה השלישית של העיר העתיקה קיבירה, נבנה בסביבות שנת 23 לספירה כאשר העיר הוקמה מחדש לאחר רעידת אדמה גדולה שפקדה אותה, ותפקדה במשך כמעט 700 שנה.
המזרקה, שגובהה 7.5 מטרים וקוטרה 15 מטרים, כוללת גם חופה חרוטית הנתמכת בעמודים. בתור המזרקה הראשונה של קיבירה, המבנה המאסיבי ממחיש כיצד העיר העתיקה סיפקה את צורכי המים שלה ומהווה דוגמה מצוינת לוויזואליות האדריכלית והאסתטיקה. מאפיין משמעותי של האתר הוא שכל אחד מהמבנים מתוכנן בצורה סימטרית, כך שנוף האחרים אינו מופרע.
4 צפייה בגלריה
המזרקה של קיבירה
המזרקה של קיבירה
המזרקה של קיבירה
(צילום: TGA)
בכניסה לקיבירה נמצא האצטדיון שלה, אצטדיון קיבירה, שנחשב לאחד המפוארים ביותר באנטוליה העתיקה. על פי מחקרים, האצטדיון שיכל להכיל כ-10,000 איש, אירח תחרויות גלדיאטורים אפיות - ובכך העניק לקיבירה את התואר "עיר הגלדיאטורים". מבנים בולטים נוספים בקיבירה הם האודיאון - מבנה למופעי מוזיקה ביוון וברומי העתיקות - כולל פסיפס של מדוזה - דמות נשית מפלצתית במיתולוגיה היוונית, שהמביט בה ישירות היה הופך לאבן - שנמצא בשטחו, והאגורה, שהייתה מקום כינוס אספת העם של הפוליס, כיכר השוק ומרכז החיים של העיר.
בנוסף, המרחצאות הרומיים והתיאטרון העתיק של העיר העתיקה ראויים גם הם לציון כמונומנטים בולטים בשטחה. על פי מקורות עתיקים, התעשייה בקיבירה כללה חקלאות, גידול בעלי חיים, רפואה, ברזל וקרמיקה, כשבנוסף היה לעיר מבנה קוסמופוליטי וארבע שפות שונות, כך שנטען כי לקיבירה הייתה כלכלה וצבא איתנים.
4 צפייה בגלריה
המזרקה של קיבירה
המזרקה של קיבירה
הוקמה בשנת 23 לספירה
(צילום: TGA)
4 צפייה בגלריה
המזרקה של קיבירה
המזרקה של קיבירה
המזרקה של קיבירה לפני השיפוץ
(צילום: TGA)
ראש ועדת החפירות, פרופ' שוקרו אוזודוגרו (Şükrü Özüdoğru), יחד עם צוות מומחים של ארכיאולוגים, משחזרים ואדריכלים, השתתפו בתהליך השיקום הנרחב. במהלך החפירה והשיקום של המזרקה המונומנטלית - עם שתי בריכות ו-192 בלוקים ארכיטקטוניים, מתוכם 168 מקוריים - נקבע כי שהמזרקה מורכבת משלוש יחידות עיקריות. תצפיות הצביעו על מגדל עגול שעלה ממרכז המזרקה, עם שישה עמודים המקיפים אותו, כשבמקביל הוצבו שישה פסלי אריות ופנתרים היכן שנבעו המים. רק שניים מהפסלים הללו התגלו במהלך החפירות, ומוצגים כיום לראווה במוזיאון בורדור. למעשה, אין זו המזרקה המונומנטלית היחידה בעיר בורדור מהעת העתיקה.
מזרקה נוספת שהתגלתה בשטחה היא מזרקת אנטונין, שמתוארכת לתקופה שלפני 1,800 שנה ושוכנת בעיר העתיקה סגלאסוס (Sagalassos), שברובע אגלסון (Ağlasun) בבורדור. עם סיום עבודות השיקום, המזרקה בקיבירה הפכה לאתר השני שמציג מזרקה עתיקה מתפקדת. בשנים האחרונות נחשפו חפצים היסטוריים רבים אשר הובאו למוזיאונים בטורקיה, שם ישנה פעילות רבה בחפירות ארכיאולוגיות, מחקר ושימור. בשנת 2022, 713 פעילויות ארכיאולוגיות חשפו כ-10,500 חפצים בשטחה של טורקיה, מה שמעניק לה מעמד של מדינה בעלת דירוג גבוה בעולם בכל הנוגע למספר החפירות הארכיאולוגיות שמתבצעות בגבולותיה.