המושב גבעת יערים שבהרי ירושלים היה בין המקומות שנפגעו בשריפה הגדולה באוגוסט האחרון, שבה עלו באש אלפי דונמים של חורש טבעי.
לאחרונה, תושבים רבים במושב שנמצא בלב היער שבו נוף פסטורלי, החלו לנהל מאבק לפינוי פסולת תעשייתית שהושלכה במקום. מדובר בין היתר בפלסטיק, מוטות ברזל חלודים, ציוד בנייה ואפילו אסבסט.
2 צפייה בגלריה
עד לא מזמן היה פה יער. אזור גבעת יערים
עד לא מזמן היה פה יער. אזור גבעת יערים
עד לא מזמן היה פה יער. אזור גבעת יערים
(צילום: נחמן גולדפדן)
מסתבר שאת הפסולת משליכים ביער כבר עשרות שנים, אך התושבים לא ידעו זאת. לדבריהם, גם אחרי השריפה - כשהעצים הירוקים הפכו לאזור שחור - נמשכת השלכת הפסולת במקום. נחמן גולדפדן, תושב גבעת יערים, סיפר שלאחרונה ראה עץ, שצמח בתוך מסגרת ברזל. "במקום לשלם כסף ולזרוק באופן מסודר, קבלנים מעדיפים לחסוך ולהשליך ביער ואז להרוס לנו את הסביבה ואת הטבע".
גולדפדן, שגר במושב רק שנתיים, אבל כבר נחשף לכמויות אדירות של פסולת, הוסיף: "היער הפך לחצר האחורית של תעשיות הזבל. כל קבלן או איש מקצוע יכול להיפטר מהפסולת שלו כאן, כי במקום הזה ממילא אין דין ואין דיין". הוא סיפר שפנה לא פעם למועצה האזורית מטה יהודה, למשרד להגנת הסביבה ואפילו לקק"ל, אך לטענתו הוא לא קיבל תשובה והמצב ממשיך להיות יותר גרוע.
2 צפייה בגלריה
פסולת ברזל במקום שבו היה יער
פסולת ברזל במקום שבו היה יער
פסולת ברזל במקום שבו היה יער
(צילום: נחמן גולדפדן)
הדס בביוף, המתגוררת גם היא במושב, היא חובבת טבע. היא יצאה בעבר להליכות ביער, אך מאז שראתה כמות גדולה של אסבסט וחומרים שעלולים להיות רעילים, היא כבר חושבת פעמיים אם כדאי לצאת לטבע "יש לי ילד קטן וכלב. אני חוששת כרגע לצאת איתם, כי זה בכלל לא בריא", היא אמרה. "גם לראות את הכמויות האלה של הפסולת - זה בכלל לא נעים".
מהמועצה האזורית מטה יהודה נמסר בתגובה: "רק השבוע התקבלה פנייה מהתושבים בנושא הפסולת, ומיד לאחר קבלת הפנייה המועצה החלה בהליך בירור בעלות הקרקע. לאחר מכן תפתח המועצה בנוהל אכיפה מול הגורמים הרלוונטיים".