מבזק חדשות טובות
(צילום: נויל האריס)


אם אי פעם שאלתם את עצמכם, מי היה היונק הראשון או הקדום ביותר, ייתכן שיש לנו תשובה בשבילכם. חוקרים סבורים כי יונק דמוי חדף, שחי לפני 225 מיליון שנים, זוהה כיונק הקדום ביותר.
התגלית, שהוגדרה כמשמעותית מאוד על ידי החוקרים, התפרסמה בזכות רישומי שיניים ממאובנים, שנמצאו בברזיל. בזכות התיארוך החדש, היונק הזה מקדים ב-20 מיליון שנה את היונק הקדום ביותר שנמצא בעבר. כלומר, ייתכן שגם דמוי חדף הוא לא היונק הראשון שהתהלך כאן, אבל נכון לעכשיו – הוא הקדום ביותר המוכר למדע.
Brasilodon quadrangularis היה יצור קטן, באורך של כ-20 סנטימטרים, שבעבר טעו לחשוב שהוא מכרסם, סוג של זוחל, אבל מבדיקה מעמיקה של השיניים שלו הבינו כעת באופן סופי שמדובר ביונק. איך? לזוחלים תחלופת שיניים גבוהה מאשר ליונקים. לנו, יש רק שתיים - שיני חלב ושיניים קבועות. כעת, אחרי עבודת מחקר של יותר מחמש שנים, החוקרים גאים ונרגשים להציג את הממצאים.
3 צפייה בגלריה
היונק הקדום ביותר?
היונק הקדום ביותר?
היונק הקדום ביותר?
(צילום: מתוך המחקר)
מרתה ריכטר, מהמוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון, שהייתה בין המחברים הראשיים של המחקר, אמרה ל-CNN: "זה היה יונק מאוד מאוד קטן, שחי בצל הדינוזאורים הקדומים ביותר שאנו מכירים מאותה תקופה".
ועכשיו, לטלסקופ החלל ג'יימס ווב. עוד לא הספקנו להירגע מהתמונות המדהימות שהעניק לנו בשבוע שעבר ובשבוע שלפניו, וכבר פרסום נוסף – והפעם של ערפילית הטרנטולה.
הערפילית נמצאת במרחק של כ-160 אלף שנות אור מאיתנו, והיא אחת מגרמי השמיים הבהירים ביותר שאינו כוכב. מה שכן, היא מכילה בתוכה הרבה מאוד כוכבים דחוסים, שמקרינים אטומי גז. בתמונה ניתן להבחין במעין חוטים מאובקים, הדומים לרגליים של עכביש שעיר, ומכאן גם שמה של הערפילית.
3 צפייה בגלריה
ערפילית טרנטולה
ערפילית טרנטולה
ערפילית טרנטולה
(צילום: נאס"א)
בתמונה החדשה שתיעד טלסקופ החלל, נראים פרטים חדשים בערפילית שטרם נראו בעבר - והם מעמיקים למעשה את ההבנה שלנו לגביה ולגבי סביבתה. אלפי כוכבים צעירים בראשית דרכם, גלקסיות מרוחקות ומבנה האבק של הערפילית, ניתנים כעת לצפייה לראשונה, הודות למכשירים המתקדמים של טלסקופ החלל המתקדם.
ולסיום, כמה מזל צריך כדי למצוא כמיליון שקלים מתחת לכיור? זה מה שקרה לבני זוג באנגליה. הם מצאו מטבעות בשווי של 300 אלף דולר מתחת לרצפת המטבח שלהם.
המטמון, האוצר, איך שלא תקראו לדבר המופלא הזה, הוא אחת התגליות הגדולות של מטבעות זהב אנגליים מהמאה ה-17 וה-18 שנמצאו בבריטניה והוא כולל יותר מ-260 מטבעות, שנמצאו במהלך שיפוץ הבית.
3 צפייה בגלריה
המטבעות העתיקות
המטבעות העתיקות
המטבעות העתיקים
(צילום: credit: Courtesy Spink & Son)
המטבעות היו שייכים ככל הנראה לסוחרים מהתקופה ההיא, ולפי המיקום של המטבעות, גם אז לא כל כך האמינו בבנקים. בחודש הבא, כל היופי הצהוב הזה יובא למכירה פומבית, וצפוי להכניס כאמור כמעט 300 אלף דולר. ומה מסתתר מתחת לבלטות שלכם?
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי