בכל שנה כשמגיע החורף והים סוער, צבי ים חלשים ופגועים נפלטים אל החופים. בחודשי החורף האחרונים, המרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים קיבל מעל 100 צבי ים שנפלטו לחוף והגיעו לקבלת טיפול רפואי, מתוכם כ-50 צבי ים צעירים.
שחרור צבי ים וצבי ים קטנים לים התיכון
(צילום: דרך הים)


17 מתוך אותם צבי ים צעירים, שנמצאו על ידי אנשים עירניים בכל חופי הארץ, עברו את תקופת השיקום, עלו במשקל והינם בריאים ומוכנים לשוב אל הים. צוות בית הספר לשייט של דרך הים התנדב לסייע לרשות הטבע והגנים בשחרור הצבים הצעירים אל הים העמוק. במסגרת ההפלגה שוחררה גם הצבה לולי, שנמצאה על ידי חברי מועדון דרך הים כשהיא לכודה בציוד דייג ופסולת. הצבה לולי עברה כריתת גפה במרכז ההצלה לצבי הים, החלימה מפציעותיה ושוחררה בחזרה אל הים בדיוק במקום שבו נמצאה, כ-5 ק"מ מהחוף.
שניים מצבי הים הצעירים שעברו שיקום, "אדיר" ו"בוני", הגיעו למרכז ההצלה כשהם מסובכים בפסולת פלסטיק. שני הצבים סבלו מנמק של אחת הגפיים עקב ההסתבכות בפסולת, ולצערנו נאלצו אנשי הצוות הרפואי במרכז להצלת צב ים לקטוע את הגפה בניתוח. ברשות הטבע והגנים הדגישו כי צבי ים עם שלוש גפיים יכולים לשוב אל הטבע, אך יתקשו ברבייה.
2 צפייה בגלריה
משחררים את לולי
משחררים את לולי
משחררים את לולי
(צילום: אלה שיר ששון, רשות הטבע והגנים)
אז מה עושים כשרואים צב ים במצוקה? ברשות הטבע והגנים אמרו כי "כאשר מוצאים צב ים מסובך בפסולת אסור לשחרר את הפסולת מהצב באופן עצמאי ואסור להחזיר את הצב חזרה לים. שחרור של הפסולת עלול לגרום לנזק חמור עוד יותר והוא חייב להתבצע על ידי איש מקצוע מוסמך במרכז להצלת צבי ים. כמו כן, הצבים הצעירים הללו מותשים לאחר מאבק בפסולת המגבילה אותם, הם רזים מאוד כי לא יכלו לאכול כראוי, ולכן שחרור שלהם ישר חזרה לים עלול להסתיים במותם מתשישות ומצב גופני ירוד".
אבל לא רק פלסטיק וציוד דיג מהווה סכנה לצבי הים. הצב הירוק הצעיר "טייסון" הגיע למרכז ההצלה כשהוא מכוסה בזפת. במרכז הסבירו שצב ים מכוסה בזפת נמצא בסכנה, שכן הזפת מגבילה את התנועה והראייה ומכסה איברים חשובים כמו נחיריים ופה, ובכך מונעת נשימה והזנה. כמו כן, הזפת שנבלעת בשוגג נצמדת אל דפנות מערכת העיכול, חוסמת את יכולת הספיגה של מזון ומשחררת רעלים לגוף. ללא טיפול, מצב זה מוביל למוות. בנוסף, קיים חשש משמעותי לפגיעה בבלוטת המלח אצל צבי הים והיכולת שלהם לאיזון מלחים, פעולה חשובה מאוד עבור בעלי חיים ימיים.
2 צפייה בגלריה
משחררים צב ים צעיר
משחררים צב ים צעיר
משחררים צב ים צעיר
(צילום: יוני איצקוביץ׳, דרך הים)
"טייסון" קיבל טיפול מציל חיים - המטפלים והמתנדבים ניקו אותו באמצעות מטליות ספוגות בשמן בישול. ברשות הטבע והגנים אמרו כי מדובר בעבודה עדינה וממושכת, הכוללת ניקיון של כל האיברים, כולל עיניים, נחיריים ופנים הפה. לאחר שהצב נקי חיצונית, יש לבצע ניקוי פנימי של מערכת העיכול שצופתה בזפת. כאן נכנס לתמונה המיונז. 'טייסון' קיבל הזנה במיונז, אשר מדלל את הזפת ומפנה אותה ממערכת העיכול. על הדרך, חלבונים ושומנים נספגים ומזינים את הצב החלש", הוסיפו ברשות הטבע והגנים
גם אתם יכולים להציל צב ים! ראיתם צב ים חי או מת בחוף? צלמו את הצב, שימרו מיקום מדויק ודווחו מיד למוקד רשות הטבע והגנים 3639* אל תנסו להחזיר את הצב לים, והישארו איתו עד להגעת מתנדב/פקח שיאסוף אותו למרכז ההצלה.