בין 115 החטופים, הנמצאים כבר 305 ימים בשבי חמאס, נמצא גם אוהד יהלומי מניר עוז, שעבד כפקח ברשות הטבע והגנים. יהלומי נחטף על ידי מחבלי חמאס יחד עם בנו איתן (12), ששוחרר מהשבי בנובמבר. אשתו בת שבע ושתי בנותיו נחטפו אף הן על ידי המחבלים, אך רגע לפני שנלקחו בכוח דרך הגבול הפרוץ לעזה ניצלה האם את המהומה, וברחה עם בנותיה בשדות הפתוחים שורצי המחבלים.
החודש ציינו את יום הפקח הבינלאומי בכל העולם. זהו יום המוקדש כולו לנשים ולגברים ששומרים על הטבע יומם ולילה. ציון היום הזה נוצר כיוזמה של איגוד הפקחים (IRF), המייצג את הפקחים בכל רחבי העולם ומאגד תחתיו כמאה ארגוני שמירת טבע בכתשעים מדינות ובשש יבשות. באופן מסורתי, יום הפקח מוקדש לזכר הפקחים שקיפחו את נפשם במסגרת עבודתם, לצד הוקרה לפקחים שעושים עבודת קודש בהגנה על אוצרות הטבע ועל חיות הבר. השנה, אומרים עובדים ברשות הטבע והגנים, הם התקשו לציין את היום הייחודי הזה, משום שיהלומי, מנהל מרחב סיירת דרום, עדיין בשבי חמאס.
6 צפייה בגלריה
אוהד יהלומי וחבר
אוהד יהלומי וחבר
אוהד יהלומי וחבר
(צילום: עדי נגב - נחלת ערן)
"לפני שהוא החל לעבוד ברשות הטבע והגנים הוא עבד כמה שנים בבית ספר שדה שדה בוקר", סיפרה בת שבע. "אם יש מישהו שמכיר את המדבר והנגב - זה אוהד. גם במקומות הכי לא מוכרים הוא הכיר כל פינה. הוא תמיד נשאר סביב הטבע. מה שמשך אותו למדבר היה המרחבים והשקט. יש משהו במדבר שהכול כל כך חשוף, שגורם לנפש שלך להיות חשופה. זה מאוד מאתגר, ואוהד אוהב אתגרים".
יהלומי אף כתב את אחד ממדריכי השדה הכי מוכרים לעקרבים - ל-21 מיני העקרבים החיים בישראל. "יכול להיות שהעניין שלו בעקרבים החל בימים בבית ספר שדה", אמרה בת שבע. "היצורים הקטנים שכל כך נרתעים מהם - יכול להיות שזה מה שסקרן ומשך אותו אליהם כל כך".
בני הזוג הכירו באוניברסיטת בן גוריון, אבל הקשר הזוגי ביניהם החל רק כשאוהד היה פקח במדבר יהודה, ובת שבע הדריכה טיולים בעין גדי. "היום עברנו לגור במקום לא מדברי", אומרת בת שבע, שכן המשפחה נאלצה להתפנות מניר עוז. "אני מקווה שכאשר אוהד יחזור מהשבי לא יהיו לו תלונות, שכן כל חייו רצה לחיות במדבר - וניר עוז, אילולא ההשקיה, הייתה אזור מדברי. כשהילדים הגיעו הוא לקח אותנו להרבה טיולי שטח. הוא היה מוציא את הילדים וגם חברים שלהם לטיולים, לסיורי עקרבים בלילה. מאוד בוערות בו שמירת הטבע והאהבה לאדמה".
את דרכו ברשות החל אוהד במחוז דרום כפקח אזור מדבר יהודה מ-2006 ועד 2013, אז עבר לתפקיד פקח עובדים זרים, תפקיד שמילא עד המעבר למרחב דרום בסיירת הירוקה ב-2019. גלעד גבאי, מנהל מחוז דרום ומנהלו של אוהד בתחילת דרכו כשהיה סגן מנהל המחוז, סיפר: "לאוהד יש ראייה רחבה של תפקיד הפקח והבנה של החינוך ושל עבודה בקהילה ככלי מרכזי, שלא נופל בחשיבותו מפיקוח ואכיפה. אוהד הקים את חוגי הנוער המיועדים לצעירים מהקהילה הבדואית בבקעת קנאים. במסגרת החוגים, אוהד סחף אחריו צעירים וצעירות שנדבקו ממנו באהבה לטבע ובמחויבות לשמירתו. אחת החניכות עובדת היום ברשות כמדריכה, בזכות הכריזמה של אוהד והשפעתו על האוכלוסייה".
6 צפייה בגלריה
סיור עקרבים לילי שערך אוהד יהלומי
סיור עקרבים לילי שערך אוהד יהלומי
סיור עקרבים לילי שערך אוהד יהלומי
(צילום: פרטי)
"אוהד התעניין בטבע מאז ומתמיד", מספרת אחותו אפרת. "הוא אדם נורא צנוע. כשאנחנו מגיעים לבקר אותם יש דברים שאנחנו חייבים לעשות, ואחד מהם זה טיול בטבע. וגם סיור עקרבים בלילה. יש כאלה שהוא יודע שהם לא מסוכנים ויודע איך להרים, והם מטיילים לו על היד. הוא מאוד אוהב את אזור העוטף, ורצה לגדל את הילדים קרוב לטבע, לחנך אותם על ערכי שמירת ואהבת הטבע. זו התשוקה שלו".
אחרי שסיים את דרכו כפקח באזור הדרום, התחיל אוהד לעבוד במסגרת הסיירת הירוקה כמנהל מרחב דרום. יוסף חיים אגם, פקח בסיירת הירוקה באזור ירוחם ובקעת צין, סיפר על אוהד המנהל וחבר הצוות: "אוהד הגיע אלינו למרחב במאי 2019, מהר מאוד הבנתי שיש פה מישהו שאני רוצה רק ללמוד ממנו. אוהד אדם צנוע, תמיד יש לו מילה טובה להגיד לעובדים שלו וחשוב לו לפרגן. זה כמובן לא בא על חשבון הדרישות הגבוהות למצוינות ויושרה שהוא מצפה מכולנו".
אגם הוסיף: "אוהד מכבד כל אדם באשר הוא, יש לו יכולת מדהימה לאפשר לך כפקח לטעות, ועדיין הוא יגיד לך: 'יש לך את כל הגיבוי ממני', כדי שנוכל ללמוד ולהשתפר. אוהד נותן לי את התחושה שיש לי גב ברשות העשוי מבטון יצוק". לדבריו, אוהד דאג לגיבוש הצוות: "מבחינת אוהד - אנחנו משפחה אחת מגובשת. הוא ארגן עבורנו המון ימי הווי, ספורט, אני זוכר אירוע מיוחד שאוהד ארגן לנו ולמשפחותינו - ספארי זוחלים לילי, כשאוהד ובנו איתן מוליכים אותנו בדיונות, עם פנסים, ונותנים לילדים שלנו להרים נחשים בידיים. אוהד האמין שחשוב שיהיה לנו קודם כל טוב בבית, ואז יהיה טוב גם בעבודה, וזה נכון".
6 צפייה בגלריה
הבן איתן יהלומי, ששוחרר מהשבי
הבן איתן יהלומי, ששוחרר מהשבי
הבן איתן יהלומי, ששוחרר מהשבי, במהלך סיור
(צילום: פרטי)
איתן יהלומי ששוחרר מהשבי עם אימו בת שבע בדרך לבית החולים
(צילום: דובר צה"ל)

אגם הדגיש כמה אוהד חסר לו ולכל הצוות, וכמה הם מצפים לשובו: "הוא חסר לי מאוד, ואין יום שאני לא חושב עליו. אני רוצה שיחזור אלינו, אבל בעיקר אני רוצה שיחזור אל בני משפחתו כשהוא עומד על הרגליים, בריא ושלם, הוא וכל החטופים".
״מעבר לכך שאוהד הוא איש שטח מעולה וידען גדול בטבע, הוא מחנך גדול ומדריך טיולים אדיר", אמר ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת נגב שהיה מנהלו בבית ספר שדה. "אוהד הדריך אלפי בני נוער בשבילי המדבר בתקופתו כמדריך בבית ספר שדה שדה בוקר. חינוך לשמירת טבע הייתה ונשארה שליחות חשובה עבורו. הידיעה שיש חטופים במרחק שעת נסיעה מכאן ואוהד אחד מהם לא נתפסת. משימת החזרת החטופים הייתה ונותרה הדבר הדחוף והחשוב ביותר לעשות בעת הזו".
יהלומי, שאוהב את הפרטיות שלו, הפך לדמות מוכרת, וכך גם נחשפו רבים לצדדים נוספים שבו. יו"ר הכפר השיקומי עדי נגב-נחלת ערן, אלוף במיל' דורון אלמוג, כתב פוסט מיוחד בפייסבוק ובו סיפור היכרותו עם אוהד יהלומי שנמצא בשבי, והתנדב בעבר בכפר השיקומי: "בין החטופים נמצא אוהד יהלומי, שנחטף בשבעה באוקטובר 2023 מביתו שבניר עוז יחד עם איתן, בנו בן ה-12. איתן שוחרר לאחר 52 ימים בשבי, בתוכם ימים קשים מאוד שבהם הוחזק לבד ונחשף לדברים איומים. אוהד, איש שטח ומחנך נדיר, עובד כבר שנים רבות ברשות. הוא החל להתנדב לפני מספר שנים עם דיירי הכפר השיקומי עדי נגב – נחלת ערן".
6 צפייה בגלריה
יעל יהלומי עם חבר
יעל יהלומי עם חבר
הבת יעל יהלומי עם חבר
6 צפייה בגלריה
איתן יהלומי בכפר השיקומי  עדי נגב נחלת ערן
איתן יהלומי בכפר השיקומי  עדי נגב נחלת ערן
אוהד יהלומי בכפר השיקומי עדי נגב נחלת ערן
(צילום: עדי נגב - נחלת ערן)
6 צפייה בגלריה
סיור בנגב של תושבי הכפר השיקומי
סיור בנגב של תושבי הכפר השיקומי
סיור בנגב של תושבי הכפר השיקומי
(צילום: עדי נגב - נחלת ערן)
אלמוג הוסיף כי כשאוהד הגיע, הוצב בפניו אתגר משמעותי: "דיירי הכפר הינם אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, והתפקוד הפיזי שלהם מוגבל מאוד", הוא סיפר. "אבל אוהד, למרות כל הקשיים, החליט לקחת אותם לסיורים בטבע, לחקור ולחוות את ארץ ישראל המדהימה שלנו. בלי לוותר ולהתפשר, פעל להנגיש את הטבע לדיירים ואפשר להם להרגיש את האוויר הצח של הנגב בפסגת המצדה. לדיירים שלא יכלו לצאת, אוהד הביא את הטבע אליהם. הוא ארגן פעילויות מדהימות מטעם רט"ג והביא את החוויה לתוך הכפר. מפיתות שהכינו בטאבון וסחיטת מיץ תפוזים, עד ליטוף נחשים והתנסות בהרכבה על אופני שטח במרחבי הכפר. אוהד לא ויתר על אף דייר, ואנחנו לא מוותרים עליו. אנחנו מחכים לראותך ב'עדי נגב - נחלת ערן' במהרה, ומתפללים שתשוב לביתך".