העונש החמור למתעלל בבעלי חיים - קוצר: בית המשפט המחוזי הקל את עונשו של צעיר מקלנסואה שהתעלל בדורבנים, קיפודים וארנבים. השופטים קיצרו את עונשו מ-27 חודשי מאסר בפועל ל-20 חודשים.
סאנד מדינה (26) נידיון ל-27 חודשי מאסר בבית משפט השלום בכפר סבא. מדובר היה באחד מגזרי הדין המחמירים בתחום. הוא הורשע שנהג להחזיק כלבים, שאותם אימן לצוד דורבנים, ויצא איתם לציד. כך, עינה את הכלבים ואת הדורבנים, התאכזר אליהם והתעלל בהם כשהוא גורם להם לסבל חמור בכוונה. לאחר הציד נהג מדינה לשוב לשטח עם הכלבים ועם פגרי הדורבנים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הוא גרם למותם של 13 דורבנים, למותו של ארנב והביא לפציעתם של הכלבים, שבגופם ננעצו קוצי דורבנים. הכלבים דיממו ונזקקו לטיפול רפואי ב-12 מקרים שונים. מדינה סיפר כי משפחתו מתמודדת עם קשיים כלכליים, והוא התקשה לקחת אחריות מלאה על ביצוע העבירות. בנוסף, תיאר כי התלווה לחבריו שהינם ציידים, וכחלק מבילוי של שעות הפנאי נהגו לצוד דורבנים ולאחר מכן לאכול אותם. מאז מעצרו, אמר, ניתק קשר עם חבריו.
מדינה ערער לבית המשפט המחוזי בלוד על חומרת העונש. לטענת סניגורו, הענישה אינה הולמת לאירועים שבהם הורשע. בית המשפט דחה כמעט את כל טענות ההגנה. עם זאת, השופטים, עידו דרויאן-גמליאל, יורם צלקובניק והשופטת דנה מרשק-מרום הקלו את עונשו.
השופט דרויאן-גמליאל כתב כי "לעולם יש לשמור על יחס הולם בין חומרת מכלול המעשים ומידת האשם, לבין סוג העונש ותקופת מאסר שתוטל". לדבריו, נראה שבית המשפט החמיר עם מדינה, כשבפועל היה צריך לקבוע מתחם עונש קל יותר.
אלה אבין, יו"ר עמותת נח - התאחדות ישראלית של ארגונים להגנת בעלי חיים, התייחסה להקלה בעונש: "מה שווה סבלם וייסורים קשים של בעלי החיים? מסתבר שלא הרבה מבחינת בתי משפט. לא פלא שמתעלל אכזרי שהוגשו נגדו 14 אישומים על עבירות חוק צער בעלי חיים, שיסוי כלבים בחיות בר, ציד לא חוקי, ועוד, יצא לא מרוצה מהעונש שבית משפט השלום גזר עליו".
אבין הוסיפה: "באופן אבסורדי הערעור שלו התקבל חלקית ומאסרו קוצר. הכי עצוב ומקומם בכל הסיפור הזה, שהעונש שנגזר עליו על התאכזרות כל כך מחרידה נחשב כ'מחמיר' מבחינת מדיניות הענישה בבתי המשפט. כעמותה שנמצאת בחזית המאבקים המשפטיים נגד מתעללים בחיות, המקרה הזה ממחיש את הזילות ואת אי צדק כלפי בעלי החיים שלא מסוגלים להגן על עצמם, ואת חובתנו להילחם לתיקון המערכת".