הבטיחו, אבל מה עם לקיים? ממחקר שהתפרסם בכתב העת Conservation Letters עולה כי למרות שנציגים מיותר מ-100 מדינות חתמו בחודש מרץ אשתקד על אמנה, שנועדה להבטיח כי עד שנת 2030 שני שלישים מהמים הבינלאומיים, המהווים 30% מהאוקיינוסים, יהפכו לשמורות טבע, נראה כי לא נעשה די בנידון. 100 אזורים ימיים מוגנים, שנבדקו על ידי 11 מחברי המחקר, מהווים לא פחות מ-90% מכלל השטח הימי המוגן בעולם.
מחברי המחקר קבעו את האינדיקטורים המרכזיים להצלחה, כולל ניהול ופעילויות אנושיות מותרות, בהתבסס על קריטריונים שנקבעו על ידי מדריך ייעודי, שהתפרסם בכתב העת Science בשנת 2021. ממצאי המחקר מעלים תהיות רבות בדבר יישום סעיפי האמנה, בעידן שבו שינויי האקלים אמנם גורמים לטמפרטורות האוקיינוסים לעלות, ואף פוגעים בחיים הימיים, אך הפעילות האנושית גם כן מסבה נזק רב, בין היתר בגלל דיג תעשייתי, ספנות וכרייה במעמקי הים.
3 צפייה בגלריה
שונית אלמוגים משגשגת באיטליה
שונית אלמוגים משגשגת באיטליה
שונית אלמוגים משגשגת באיטליה
(צילום: Shutterstock)
שונית אלמוגים ענקית שנמצאה באזור שונית המחסום הגדולה

החוקרת הראשית בת' פּייק, שמנהלת את תוכנית ההגנה הימית של המכון לשימור ימי (MPAtlas.org), מדגישה את המשמעות של תכנון וניהול יעילים להשגת המטרה. "האזורים הימיים המוגנים טומנים בחובם מעלות סביבתיות רבות לאדם ולטבע, אך למרבה הצער ישנם פערים עצומים בין השטח הכולל של אותם אזורים למידת ההגנה שמקבלי ההחלטות מספקים להם. איכות - לא רק כמות - צריכה להצביע על התקדמות לקראת השגת היעד של הגנה על לפחות 30% מהאוקיינוס עד 2030", אמרה פּייק.
יותר מ-18 אלף אזורים ימיים מוגנים משתרעים כיום על פני 30 מיליון קמ"ר (או כ-8%) מהאוקיינוס העולמי, כש-100 האזורים הימיים המוגנים שנכללו במחקר מהווים כ-26.3 מיליון קמ"ר (או כ-7.3%) מהאוקיינוס העולמי. אחד הממצאים הבולטים מהמחקר הוא האבסורד, שישנם אזורים ימיים מוגנים שמצליחים לתפקד ככלי מוכח ויעיל לשימור המגוון הביולוגי הימי, אולם היעדר ניהול תקין בחלקם מוביל לכך שפעילויות אנושיות כגון חיפוש נפט וגז, דיג תעשייתי או חקלאות ימית, מתאפשרים בשטחם.
3 צפייה בגלריה
ספינת דיג
ספינת דיג
ספינת דיג
(צילום: Shutterstock)
3 צפייה בגלריה
שונית אלמוגים משגשגת באזור ימי מוגן בתאילנד
שונית אלמוגים משגשגת באזור ימי מוגן בתאילנד
שונית אלמוגים משגשגת באזור ימי מוגן בתאילנד
(צילום: Shutterstock)






חוסר התאמה זה מערער למעשה את המטרה שלשמה נועדו האזורים הימיים המוגנים. "שימור מוצלח של המגוון הביולוגי באוקיינוס, לו יתרונות שיכולים לספק גם את רווחת האדם, יכול להיות מושג רק עם הבנה ברורה כי יש לעמוד בהתחייבויות שנכללו באמנה אשתקד", אומרת ד"ר קירסטן גרורוד-קולברט מאוניברסיטת אורגון סטייט, אשר נמנתה על צוות המחקר והייתה ממחברי המדריך להגנה על אזורים ימיים מוגנים מ-2021. "ממצאי המחקר מזהים את האתגרים שכרוכים בהשגת היעדים, אך גם מצביעים על דרך ברורה ומבוססת ראיות להשגת הגנה ממשית, יעילה ומתמשכת לאוקיינוסים בריאים ומשגשגים".
דונה ברטארלי, פילנתרופית שווייצרית ופטרונית האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע (IUCN), מוסיפה ואומרת: "השגת יעדי אמנת '30 על 30' (הגנה על 30% מהאוקיינוסים בעולם עד 2030), יתאפשרו רק באמצעות מלוא התכנון, הניהול והאכיפה של אזורים ימיים מוגנים, כך שיוכלו לספק את מעלותיהם הן לאנשים והן לטבע. עכשיו זה הזמן לפעולה קולקטיבית - לפני שיהיה מאוחר מדי עבור כדור הארץ בכלל והאוקיינוסים בפרט". נשיא המכון לשימור ימי, ד"ר לאנס מורגן, מוסיף: "מחקר זה מדגיש את הדחיפות בעמידה בהתחייבות האמנה שנחתמה, כשנותרו רק שש שנים לשם כך".