(צילום: שמוליק דודפור)

שלושה אנשי חיל הפרשים האמריקני בעבר טענו כי ראו עצם בלתי מזוהה בבסיס אמריקני בסיני ב-2014, והתלוננו שלא הייתה להם שום דרך רשמית לדווח על התצפית החריגה. העדות שלהם נחשפה היום (רביעי) ב"דיילי מייל", יממה לאחר שימוע בקונגרס האמריקני בנושא עב"מים, הראשון זה יותר מחצי מאה. בשימוע ביקשו בכירים בפנטגון "להסיר את הסטיגמה" והפצירו לדווח על כל תצפית שכזו.
לדברי השלושה, בדצמבר 2014, בבסיס סמוך לחלק הדרומי של גבול ישראל-מצרים, הם ראו שמונה עצמים בהירים מרחפים בשמיים במהירות עצומה. השלושה, שאומנו לזהות מטוסים, סבורים כי מקור העצמים שראו אינו משהו שבן אנוש פיתח. אחד מהם טען כי בכיר אמר לו לשתוק, לאחר שהתצפית הפכה לשיחת היום.
סרטוני עב"מים שהוצגו בשימוע של הקונגרס האמריקני, אתמול

7 צפייה בגלריה
חצי האי סיני יחידה אמריקנית ראתה עב"ם
חצי האי סיני יחידה אמריקנית ראתה עב"ם
היחידה האמריקנית בסיני
החיילים לשעבר - טרוויס בינגהאם (36), וישאל סינג (29) ודובל אינגראם (28) - אמרו כי גם הייתה אפשרות כזו, הם היו חוששים למסור דיווח רשמי על התקרית, מחשש שיישלחו לבדיקה פסיכולוגית שעלולה להוביל לסיום הקריירה הצבאית שלהם. היחידה שלהם הייתה חלק מהכוח הרב-לאומי, והוצבה באזור הגבול במשך תשעה חודשים.
אינגראם היה הראשון שזיהה דבר מה מוזר בעת שהיה במגדל שמירה בשעת לילה. "ממש פחדתי", אמר על אותו הרגע, וציין כי כלי הטיס נראה מסתובב, ואורות קטנים נראו יוצאים ממנו. הוא אמר כי פנה בקשר לבסיסים אחרים, במרחק 300 ק"מ, והם אמרו לו שגם הם ראו זאת. אחרי שתי דקות שבהן צפה במחזה המוזר, אינגראם התקשר לקצין שלו, בינגהאם.
בינגהאם, ששירת בעבר בעיראק ובאפגניסטן, נדהם אף הוא: "זה נראה כמו עצם גדול עם כמה עצמים קטנים, שנראה שהם מתקשרים ביניהם. ידענו שזה לא הצבא שלנו. הם זהרו ונעו במהירות עצומה. אפשר היה לראות אותם בבירור בעין בלתי מזוינת. עד היום, לא ראיתי דבר כזה".
7 צפייה בגלריה
חצי האי סיני יחידה אמריקנית ראתה עב"ם
חצי האי סיני יחידה אמריקנית ראתה עב"ם
מבט מסיני, בעמוד האינסטגרם של אינגראם
7 צפייה בגלריה
חצי האי סיני יחידה אמריקנית ראתה עב"ם
חצי האי סיני יחידה אמריקנית ראתה עב"ם
החיילים מתכתבים בפייסבוק על מה שראו

סינג ציין כי העצמים היו לפחות בגובה של 30 אלף רגל: "לא חושב שיש צבא עם טכנולוגיה כזו. אנחנו מדברים על פניות פרסה במהירות היפרסוניות". ל"דיילי מייל" אמר אינגראם שבזמן שהיה במגדל הוא ביקש שישוחחו על כך עם הרשויות בישראל ובמצרים. לדבריו, אלו ענו כי אינם יודעים מהו אותו "כלי טיס" לכאורה.
במקרה מפורסם קודם בסיני, דיווחו ב-1985 חיילים על עב"ם. בבסיס באל-גורה, כוחות מארצות הברית, נורבגיה, פיג'י וקולומביה, אמרו כי זיהו עצם מרחף מחוץ לשטח הבסיס. "הכוננות הועלתה בבסיס כולו, והחיילים מפיג'י רצו בתחתונים לעמדות הירי שלהם. כולם צרחו 'אל תירו על זה'", נזכר הצנחן מתיו היינס.
השימוע אתמול בתת-הוועדה למודיעין בבית הנבחרים התקיים 11 חודשים אחרי פרסום "דוח העב"מים". בדוח נמנו יותר מ-140 מקרים של מה שהממשל האמריקני כינה רשמית "תופעות אוויריות לא מזוהות", מקרים שדווחו על ידי טייסי הצבא האמריקני מאז 2004. רונלד מולטרי, תת שר ההגנה למודיעין וביטחון, וסקוט בריי, סגן ראש המודיעין הימי, אמרו בשימוע כי הפנטגון מחויב לבחון את אותן תופעות לא מזוהות.
7 צפייה בגלריה
עב"ם עב"מים מתוך סרטון שהוצג בקונגרס
עב"ם עב"מים מתוך סרטון שהוצג בקונגרס
"לא יודעים מה זה". סרטון העב"ם שהוצג בקונגרס
( צילום: AP )
7 צפייה בגלריה
סקוט בריי מציג סרטון עב"מים בקונגרס
סקוט בריי מציג סרטון עב"מים בקונגרס
בריי מציג את הסרטון
( צילום: EPA )
בריי הודה שהיו כמה תצפיות שהרשויות האמריקניות "לא יכולות להסביר". חלק מהן כוללות מקרים שבהם היו מעט מדי נתונים כדי להגיע להסבר הגיוני, אמר – אך ציין לצד זאת: "יש מספר קטן של מקרים שבהם יש לנו לא מעט נתונים, אבל האנליסטים שלנו לא הצליחו להבהיר מה קרה. אלו, אמר בריי, כללו "מאפייני טיסה" לא צפויים.
הוא הציג לפאנל שני סרטונים. באחד מהם נראו עצמים בצורת משולש, שאחר כך התברר כי הם למעשה אפקטים של אור דרך משקפי ראיית לילה - ולמעשה מדובר במל"טים. בסרטון האחר נראה עצם כדורי ומבריק שחולף ליד תא טייס של מטוס צבאי. "אין לי הסבר מה העצם הזה היה", הודה.
לדברי בינגהאם, יש צורך בתמיכה רבה יותר מצד הפיקוד הבכיר כדי להבטיח שתצפיות עב"מים ידווחו באופן יעיל: "צריך פרוטוקול שיאפשר לנו לדווח על מקרים כאלה. אם הדברים הללו היו אויב, לא היינו יכולים להגן על עצמנו מפניו".
7 צפייה בגלריה
סרטוני עב"מים שהוצגו בשימוע של הקונגרס האמריקני
סרטוני עב"מים שהוצגו בשימוע של הקונגרס האמריקני
סרטון נוסף שהוצג בקונגרס. למשולשים המסתוריים ניתן הסבר
בדוח שפורסם אשתקד לא נעשה כלל שימוש במילה עב"מים, UFO באנגלית – והמיקוד שלו היה השלכות אפשריות של אותן "תופעות אוויריות לא מזוהות" על הביטחון הלאומי האמריקני ועל בטיחות התעופה. בדוח כן הוזכרו סרטונים שפורסמו בעבר ובהן תזוזות לא מוסברות של עצמים, ומהירות ותמרונים שלא תואמים את הטכנולוגיה הידועה.
הדוח מלפני שנה אמנם היה נטול מסקנות, אבל ככל הנראה לתופעות האוויריות שצוינו בו לא היה הסבר בודד. נכתב בו כי ניתוח מעמיק יותר דרוש כדי לקבוע אם מדובר במערכות אוויריות מיוחדות שפותחו על ידי ממשלת ארצות הברית או על ידי גוף מסחרי, או שמדובר במערכות של מעצמה זרה כרוסיה או סין.
לפני פרסום הדוח, בכירים אמריקנים סירבו לשלול לחלוטין אפשרות שמקור התופעות בחלל החיצון, ובדוח עצמו כאמור בכלל לא הוזכרה האפשרות הזו. בכל מקרה, הדוח היווה נקודת מפנה ביחס של הממשל האמריקני לנושא, אחרי עשרות שנים של פקפוק – החל מ"הצלחות המעופפות" שנראו בשנות הארבעים של המאה שעברה.