3 צפייה בגלריה
אנפית מנגרובים בעמק הצבאים
אנפית מנגרובים בעמק הצבאים
אנפית מנגרובים בעמק הצבאים
(צילום: שחר חזקיה)
מין חדש לעמק הצבאים בפרט וירושלים בכלל: אנפית מונגרובים, מהצבעוניות במשפחת האנפתיים, ניצפתה לראשונה ביום רביעי האחרון באגם הגדול שבאתר הטבע העירוני עמק הצבאים בירושלים, השייך לעירייה ומנוהל ע"י החברה להגנת הטבע, ע"י יהודה שוורץ, צפר חובב.
האנפית מצויה באזורים הטרופיים של אפריקה, אסיה, אוסטרליה ואיים באוקיינוסים הדרומיים, ובישראל היא מופיעה במספרים נמוכים באזור מפרץ אילת כדוגרת כל הנראה גם באזור הירקון ובבתי גידול לחים בשפלה.
לאנפות המנגרובים יש טכניקת דיג ייחודית ומתוחכמת – הן מפילות חרקים או עלים על פני המים כדי למשוך דגים, וכשאלה מגיעים, היא חוטפת אותם במהירות. "אנפית המונגרובים מרחיבה את תחום תפוצתה מהים האדום למקווי מים בכל רחבי הארץ ועכשיו גם הגיעה לירושלים. היא מתמחה בדיג של דגיגים ודו חיים קטנים אותן היא לוכדת באמצעות צוואר ארוך ומהיר ומקור בצורת צלצל. אנו מקווים שתשאר ותצטרף לעופות המים הרבים שנהנים ממי הנגר העירוני שבעמק הצבאים", מסביר עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע.
3 צפייה בגלריה
אנפית מנגרובים בעמק הצבאים
אנפית מנגרובים בעמק הצבאים
טכניקת דיג ייחודית. אנפית מנגרובים בעמק הצבאים
(צילום: שחר חזקיה)
יערה ישראלי, אקולוגית עיריית ירושלים, אמרה: "עיריית ירושלים שמחה כל פעם מחדש שציפור חדשה בוחרת לעצור ולבקר בה, פארק עמק הצבאים מקיים מערכת אקולוגית מתפתחת ומתעשרת בבתי גידול איכותיים בדגש על בתי גידול לחים המזמנים לנו מינים שנצפים פעם ראשונה בעיר כדוגמת: אנפית מנגרובים. בפארק עמק הצבאים מיושמת תוכנית ניהול אשר מטרתה לשמר ולטפח את המגוון הביולוגי והמערכת האקולוגית הייחודיים למקום".
3 צפייה בגלריה
אנפית מנגרובים בעמק הצבאים
אנפית מנגרובים בעמק הצבאים
אנפית מנגרובים
(צילום: שחר חזקיה)
פארק עמק הצבאים, בליבה של ירושלים, הוקם בשטח פתוח המתפרס על 250 דונם בין השכונות קטמונים, גבעת מרדכי והולילנד, אחרי מאבק חסר תקדים נגד הקמת שכונה במקום. הפארק פתוח לציבור כל ימות השבוע, ללא תשלום וניתן לראות בו באופן חופשי צבאים, ציפורים, צבים, עופות מים, זוחלים ובעלי חיים נוספים. צביה ניזונה מפירות בפארק
(אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)

הפארק פתוח גם בימים אלו, בהתאם למגבלות, ובשל הצורך בבקרה על כמות המבקרים ורמת מיגונם, יחויבו המבקרים בהנחיות הבאות: המבקרים יתבקשו לנוע בגן תוך שמירה על מרחק בין משפחות/קבוצות, ולהימנע מהתקהלות; כל מבקר חייב להצטייד במסכה אישית; אפשר יהיה לטייל בשטחים הפתוחים בפארק, אולם מרכז המבקרים ועמדת קבלת הקהל יהיו סגורים.