בצוות שתכנן את המסוק-רחפן, שעשה בחודש שעבר היסטוריה וטס בינתיים ארבע פעמים בשמי מאדים, היה שותף גם לואיי אל בסיוני, מהנדס חשמל יליד רצועת עזה. בריאיון לסוכנות הידיעות AP הוא אמר כי נסיעה לעיר הולדתו ברצועה, שבה נחגגו הישגיו המדעיים בכרזות, היא רחוקה יותר להגשמה בשל המגבלות שהטילו ישראל ומצרים.
3 צפייה בגלריה
לואיי אלבסיוני ודגם המסוק-רחפן
לואיי אלבסיוני ודגם המסוק-רחפן
לואיי אל בסיוני ודגם המסוק-רחפן
(צילום: מתוך אינסטגרם)
"כשאתה עוסק באלקטרונים ובטכנולוגיה, אתה יכול לחשב דברים ולדעת מה הדרך שלהם", אמר אל בסיוני בריאיון שנערך בביתו בלוס אנג'לס. "כשאתה מתמודד עם אנשים ופוליטיקה, אתה לא יודע לאן הדברים יכולים להגיע".
אל בסיוני (42) עשה דרך ארוכה מאוד מבית חאנון שברצועת עזה למעבדת ההנעה הסילונית של סוכנות החלל האמריקנית בקליפורניה, שם הוא סייע בתכנון המסוק Ingenyuity, שהפך לכלי הטיס הראשון שממריא מאדמת כוכב לכת אחר.
הוא עזב את רצועת עזה ב-1998 על מנת ללמוד בארצות הברית, אך מאז הוא חזר לביתו רק פעם אחת. זה היה ביקור קצר בשנת 2000, בזמן האינתיפאדה השנייה. אל בסיוני סיפר בריאיון כי באותה תקופה, טנקים של צה"ל פגעו ארבע פעמים במטעים של אביו בבית חאנון, השוכנת בצפון מזרח רצועת עזה – לא רחוק משדרות. לדבריו, הוא חזר לארצות הברית ושם המשיך בלימודיו.
הטיסה השלישית של המסוק-רחפן במאדים
(צילום: נאס"א)

בריאיון סיפר אל בסיוני כי הוא למד באוניברסיטת קאנטקי, אך הוא נקלע למשבר כלכלי, במיוחד לאחר הפגיעה במטעים של בני משפחתו. לדבריו, הוא נאלץ לעבוד 90 שעות בשבוע על מנת לשלם את שכר הלימוד. בסופו של דבר הוא עבר לאוניברסיטת לואיוויל, שם הוא סיים תואר ראשון ותואר שני בהנדסת חשמל.
בשנת 2012 הוא החל לעבוד בחברה שניסתה לפתח מטוסים חשמליים. שנתיים לאחר מכן החברה החלה לעבוד יחד עם סוכנות החלל האמריקנית על פרויקט המסוק-רחפן שנשלח למאדים. בשלב זה אל בסיוני קודם לתפקיד מהנדס בכיר.
המהנדס הפלסטיני סיפר כי הוא עבד שש שנים לצד מדענים בסוכנות החלל האמריקנית על מנת לפתח את מערכת ההנעה של המסוק ורכיבים חשובים אחרים בו.
המסוק-רחפן עצמו הגיע למאדים בחודש פברואר, יחד עם רכב החלל "התמדה". בתחילת אפריל הורד המסוק-רחפן אל אדמת כוכב הלכת השכן ומאז הוא ביצע ארבע טיסות - כשפיסת בד מהמטוס של האחים רייט, שעשה היסטוריה בכדור הארץ, מחוברת אליו.
3 צפייה בגלריה
המסוק-רחפן על אדמת מאדים
המסוק-רחפן על אדמת מאדים
המסוק-רחפן על אדמת מאדים
(צילום: נאס"א)
יחד עם אנשי נאס"א, הוא עקב אחר המשימות של המסוק-רחפן, והמתין במתח לתוצאות שהגיעו שעות לאחר מכן לכדור הארץ. כשהתמונות הראשונות מטיסת הבכורה הגיעו לכדור הארץ בשעת לילה בקליפורניה, אל בסיוני סיפר כי הוא צרח משמחה. "צרחתי באמצע הלילה והערתי את כולם בבניין", הוא סיפר.
מאז הטיסה המוצלחת ערך המהנדס הפלסטיני ראיונות לכלי תקשורת מערביים וערביים והפך לגיבור בבית חאנון. עם זאת, הוא אמר בריאיון כי אין בכוונתו לחזור בקרוב לרצועת עזה ואמר כי הסיבה היא מגבלות הנסיעה. בהמשך הריאיון הוא סיפר על הקשיים בהגעה לרצועת עזה ועל האישורים שהוא צריך להשיג.
אל בסיוני סיפר כי אביו עזב את רצועת עזה ב-2012 ומאז הוא חי בגרמניה. לדבריו, אביו נכנס לרצועה דרך מצרים ב-2019, אך נתקע של משך שבעה חודשים, לפני שחזר בחזר לאירופה דרך ישראל.
3 צפייה בגלריה
הרס בבית חאנון, לאחר מבצע "צוק איתן"
הרס בבית חאנון, לאחר מבצע "צוק איתן"
הרס בבית חאנון, לאחר מבצע "צוק איתן"
(צילום: AFP)
בהמשך הוא אמר כי מרבית מהנדסי החשמל מקבלים חופשה שנמשכת שבועיים או שלושה שבועות בשנה, דבר שמקשה עוד יותר על נסיעה לעזה. "אם תלך לעזה, אתה עלול להיתקע ולאבד את עבודתך", הוא אמר.
בסיום הריאיון, אמר אל בסיוני כי יש עדיין הזדמנויות ליזמים פלסטינים, אפילו כאלה המתגוררים ברצועת עזה. לדבריו, הוא מקווה שיוכל לספק השראה לצעירים פלסטינים. "להיות חלק מהפרויקט הזה, שמשרת את האנושות, הוא מקור לגאווה עצומה", הוא סיכם.