בית קברות, שמתוארך לראשית ימי הביניים, התגלה בשטח טירת פונמון, סמוך לנמל התעופה של קארדיף בדרום וויילס. הממצאים שנגלו לעיני החוקרים נחשבים נדירים מסוגם, ושופכים אור על שהתרחש באזור זה באותה תקופה.
ארכיאולוגים מבית הספר להיסטוריה, ארכיאולוגיה ודת של אוניברסיטת קרדיף ניתחו לעומק את הממצאים שאותם גילו בחפירות שערכו בקיץ האחרון, זאת כחלק מסדרת חפירות אותן ביצעו ועתידים עוד לבצע בעתיד. מחקרם חשף עדויות חדשות ומרתקות על החיים בוויילס של ראשית ימי הביניים (1100-400 לספירה) ושינה את כל מה שהיה ידוע על ההיסטוריה של הכפר פונמון - על שמו קרויה הטירה - בעמק גלמורגן, שבדרום וויילס.
3 צפייה בגלריה
אחד הקברים שהתגלו בשטח טירת פונמון בוויילס, ובו שלד שנטמן כשהוא על גבו
אחד הקברים שהתגלו בשטח טירת פונמון בוויילס, ובו שלד שנטמן כשהוא על גבו
אחד הקברים שהתגלו בשטח טירת פונמון בוויילס, ובו שלד שנטמן כשהוא על גבו
(צילום: Cardiff University)
החוקרים מאמינים שהאתר ההיסטורי לא שימש רק לקבורה, מכיוון שהם מצאו בו שברים רבים של עצמות בעלי חיים, שעל חלקן התגלו עדויות לשחיטה ובישול, כמו גם פסולת עיבוד מתכת ושברים של כלים מיובאים מזכוכית (ייתכן שמצרפת) שהיו מיועדים לשתייה ונחשבו לנדירים מסוגם.
לדברי החוקרים, ייתכן שחלק מאותם כלים שימשו לטקסי משתה שנערכו בסמוך לחלקת הקבר, כשבאתר עשויים להימצא עד 80 קברים, בהם נטמנו המתים כשהם שוכבים על גבם, על צדי גופם, אך גם במנח שבו הברכיים צמודות לחזה. "זוהי תגלית מרגשת, מכיוון שאתרים מתקופה זו נחשבים לנדירים ביותר בוויילס, שכן לעתים קרובות עצמות וחפצים אינם משתמרים בהם. בית הקברות של פונמון יאפשר לנו לגלות פרטים רבים אודותיהם של האנשים שחיו כאן לפני כ-1,400 שנה", אמר ד"ר אנדי סימן, מרצה לארכיאולוגיה של ראשית ימי הביניים באוניברסיטת קרדיף.
3 צפייה בגלריה
חפירות אחד הקברים שהתגלו בשטח טירת פונמון בוויילס
חפירות אחד הקברים שהתגלו בשטח טירת פונמון בוויילס
חפירות אחד הקברים שהתגלו בשטח טירת פונמון בוויילס
(צילום: Cardiff University)
ד"ר סימן הוסיף: "שלדים במנח כפוף אמנם התגלו באתרים אחרים, אבל בהתחשב במספר הקברים שבדקנו עד כה, נראה שיש שיעור גבוה של קבורה במנח גוף שכזה, מה שעשוי להוות עדות לטקס קבורה מסוים שהתבצע באותן שנים. אין ממצא שהצביע על כך שאותם אנשים התגוררו ליד האתר, כך שעדויות הבישול והשתייה בהחלט מרמזות על רמה מסוימת של סעודה פולחנית, אולי כדי לחגוג את המוות או להתאבל על המת".
סקרים גאופיזיים שבוצעו באזור במהלך 2021 חשפו מספר אתרים ארכיאולוגיים חדשים, שאותם הצוות חקר. הם חשבו בתחילה שגילו חווה עתיקה, אך חפירות ובדיקות מעמיקות יותר חשפו בית קברות שבו נערכו טקסי הקבורה במאות ה-6 וה-7 לספירה.
"אני נרגש מהגילוי המדהים והמרתק הזה. אינני יכול לחכות לגילוי פרטים נוספים על האנשים שגרו בעבר בפונמון ומאמין שנוכל ללמוד רבות מהעבר", אמר נייג'ל פורד, שרכש את טירת פונמון בינואר 2019 תמורת 3.6 מיליון ליש"ט. החפירות באתר צפויות להימשך בשנים הבאות, זאת בסיוע תלמידים ומתנדבים המקבלים הכשרה ארכאולוגית על הפרויקט.
3 צפייה בגלריה
טירת פונמון בוויילס
טירת פונמון בוויילס
טירת פונמון בוויילס
(צילום: ויקיפדיה)
"עבדתי בפונמון בשני הקיצים האחרונים, וזו הייתה חוויה פנטסטית. הזמן שלי כאן סיפק לי כישורים חשובים להם אני זקוקה עבור קריירה בתחום הארכיאולוגיה, הרחיב את הידע שלי על ארכיאולוגיה מראשית ימי הביניים וקירב אותי למורשת הוולשית שלי. זה אתר כל כך חשוב ומרתק, כך שאני לא יכולה לחכות לשלב הבא בחפירות, בו ייחשף מידע חדש נוסף אודותיו, בדרך להשלמת הסיפור שלו", אמרה ג'סיקה מורגן, סטודנטית לארכיאולוגיה מאוניברסיטת קרדיף.
טירת פונמון נבנתה בערך בשנת 1180 לספירה. במקור היא הייתה בבעלות משפחת סנט ג'ון, שהיו צאצאים של אבירים נורמנים - פולשים סקנדינבים (בעיקר ויקינגים-דנים) אשר במהלך המחצית השנייה של המאה ה-9 לספירה החלו בכיבוש החלק הצפוני של צרפת הידוע כיום בשם נורמנדי, ממנו התפשטו לאיטליה. הם ידועים גם בשל הכיבוש הנורמני של אנגליה, שהחל עם קרב הייסטינגס ב-1066.
הטירה שרדה את מלחמת האזרחים האנגלית שהתחוללה מ־1642 ועד 1651, אולם זמן קצר לאחר מכן נקלעה המשפחה לקשיים כלכליים והטירה נמכרה לקולונל פיליפ ג'ונס. מאז, עברה הטירה מיד ליד, הפכה לאטרקציה תיירותית וכעת נראה כי התגלית בשטחה פותחת צוהר חדש על סיפורה ההיסטורי. "האתר הזה לא רק היה מקום שבו נקברו אנשים, אלא גם מקום התכנסות", סיכם ד"ר סימן.