בשורה לחובבי הטבע ולכל מי שאוהב בעלי חיים יחודיים ומרתקים: מחקר ישראלי שנערך בשנתיים האחרונות גילה שישה מינים חדשים של גחליליות בארץ, נוסף על חמשת המינים שהיו מוכרים עד כה. במהלך המחקר איתרה החוקרת לראשונה זחל מהסוג Lampyroidea, שלא היה ידוע בעבר.
גחליליות
(צילום: אליהוא עצמוני)


אחת היוזמות, אלה פישמן, סיפרה כי הגחליליות מהמין החדש התגלו בצפון רמת הגולן, בשפלה, במישור החוף הצפוני, בכרמל וכן בגליל המערבי ובגליל התחתון.
איתור המינים החדשים התאפשר לאחר שלפני כשנתיים הוציא מיזם המדע "ראיתי גחלילית" פנייה לציבור וביקש לבצע תצפיות אחר גחליליות ברחבי הארץ. הסקר נערך בשיתוף החברה להגנת הטבע, ומטרתו הייתה לאסוף מידע על התפוצה והעונתיות של מיני הגחליליות בישראל ועל הגורמים הפוגעים בתפוצתם. 2,217 נענו ושלחו דיווחים וצילומים.
לחוקרים ציפתה הפתעה מסעירה. פישמן סיפרה כי במהלך המחקר, שנעשה לצד הסקר, התגלו שישה מינים חדשים למדע בישראל. לדבריה, יש בישראל גחליליות המייצרות אור קבוע ויש כאלה שמייצרות אור מהבהב. היא אמרה כי עיקר הדיווחים התקבלו בין אפריל לאוגוסט, התקופה שבה הגחליליות פעילות.
2 צפייה בגלריה
גחלילית
גחלילית
גחלילית
(צילום: אליהו עצמוני)
וקצת מידע על כלל הגחליליות בישראל: הן נפוצות באזורים המרובים במשקעים, והפחות חמים. רוצים לצאת לטבע ולצפות בהן? הסיכוי הגדול ביותר להיתקל בהן הוא באזור הכרמל, בהרי ירושלים, בנחל תנינים ובעמק יזרעאל - כמובן רק מרדת החשיכה שכן רק אז תוכלו להבחין בהן.
גם באזורים אחרים בארץ יש גחליליות, כמו למשל נחל הירקון והגדה המערבית, אם כי הרבה פחות.
הגחליליות ניזונות מחלזונות, הזקוקים בעצמם ללחות גבוהה כדי להתקיים. כאשר הגחליליות אינן פעילות הן מתחפרות במצע לח.
את הזוהר האופייני להן מייצרות הגחליליות בעזרת חלבון בגופן שבתגובה למגע עם חמצן יוצר אור. מטרת האור היא תקשורת בין זכרים לנקבות. לכל מין יש את האיתות האופייני לו.
ולגבי תפוצתן בעולם: פישמן אמרה כי הן נפוצות בעיקר באזורים טרופיים ובאזורים מסוימים באירופה ובארה"ב, וכי יש גחליליות כנראה גם בסוריה ובלבנון. החדשות המדאיגות: התחממות כדור הארץ עלולה לגרום לפגיעה קשה בתפוצתן הכללית.
2 צפייה בגלריה
גחלילית
גחלילית
גחלילית
(צילום: פזית שביד-שייט, החברה להגנת הטבע)
ד"ר נירית לביא-אלון, רכזת מדע אזרחי בחברה להגנת הטבע, סיכמה: "בזכות הדיווחים שקיבלנו יש לנו מידע שלא ידענו קודם על מיני הגחליליות ותפוצתן בישראל".
הגחליליות באירופה ובארצות הברית פעילות באביב ובקיץ, אבל החוקרים שיערו שבישראל תקופות הפעילות שלהן יהיו בעונות קרות יותר. "בניגוד להשערה הזו, גילינו במחקר הנוכחי ששיא הפעילות של הגחליליות חל במאי-יוני, כשמאוד חם ויבש בישראל. אולי הן יותר עמידות לחום וליובש מהמינים האירופיים. אבל זו השערה שדורשת מחקר נוסף", אמרה פישמן. היא הוסיפה כי שינויי האקלים עשויים לצמצם את תפוצת הגחליליות בעתיד. "אובדן של מינים, קטנים כגדולים, עשוי לפגוע באיזון המערכות האקולוגיות, ביחסי הגומלין שבין מרכיביה, בתפקודה ובשירותים שמעניקות המערכות האקולוגיות של לאדם". מיזם מדע אזרחי זה נערך בשיתוף פעולה של החברה להגנת הטבע עם בית הספר לזואולוגיה.