מתוך 56,042 סטודנטים חדשים שהחלו ללמוד בתשפ"ב (2021/22) לתואר ראשון, 4,173 סטודנטים הפסיקו ללמוד בתשפ"ג (2022/23). מדובר ב-7.4% מהסטדונטים שהפסיקו ללמוד. בהשוואה לשנה הקודמת, חלה ירידה קלה – 7.6% מהסטודנטים שהחלו ללמוד בתשפ"א (2020/21), הפסיקו ללמוד לאחר שנה. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסמו בצהריים (יום ב').
מהנתונים עולה כי אצל הגברים, שיעור הפסקת הלימודים ירד מ-9.5% בקרב אלו שהחלו ללמוד בתשפ"א (2020/21) ל-9.1% בקרב אלו שהחלו ללמוד בתשפ"ב (2021/22), ואילו אצל הנשים נרשמה עלייה מזערית מ-6.2% ל-6.3%, בהתאמה.
עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי שיעור הפסקת הלימודים בקרב סטודנטים שהחלו ללמוד באוניברסיטאות בתשפ"ב (2021/22) היה 5.2%, נמוך בהרבה מהשיעורים במכללות האקדמיות (8.5%) ובמכללות האקדמיות לחינוך (11.4%).
בלמ"ס מצאו כי בכל סוגי המוסדות שיעור הפסקת הלימודים בקרב גברים היה גבוה מהשיעור בקרב נשים: באוניברסיטאות – 6.3% לעומת 4.2%, בהתאמה, במכללות האקדמיות – 10.8% לעומת 7.0%, בהתאמה, ובמכללות האקדמיות לחינוך – 16.6% לעומת 9.8%, בהתאמה.
באוניברסיטאות שיעור הפסקת הלימודים הגבוה ביותר בקרב סטודנטים שהחלו ללמוד בתשפ"ב (2021/22) היה בתחום מדעי הרוח (8.4%). השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו בתחומים רפואה ומקצועות הבריאות (3.2%) ומשפטים (3.0%).
בתחום מדעי הרוח שיעור הגברים שהפסיקו את לימודיהם היה כפול משיעור הנשים (12.2% לעומת 6.0%, בהתאמה). לעומת זאת, בתחום המשפטים וכן רפואה ומקצועות הבריאות ההבדלים בין גברים לנשים היו קטנים (3.3% בקרב הגברים לעומת 2.8% בקרב הנשים, ו-3.3% לעומת 3.1%, בהתאמה).
עוד עולה מהנתונים כי במכללות האקדמיות שיעורי הפסקת הלימודים הגבוהים ביותר היו בתחומים מדעי הטבע ומתמטיקה (9.8%) ומשפטים (9.7%), ואילו השיעור הנמוך ביותר היה בתחום מקצועות הבריאות (4.9%). בתחום מקצועות הבריאות השיעור בקרב הגברים והנשים היה דומה (5.1% לעומת 5.0%, בהתאמה). בתחומים האחרים היו הבדלים ניכרים יותר – במדעי הטבע ומתמטיקה (11.8% בקרב הגברים לעומת 6.8% בקרב הנשים) ובמשפטים (10.9% לעומת 8.9%, בהתאמה).
בלמ"ס גם בדקו הבדלים בין האוכלוסיות. מהנתונים עולה כי שיעור הפסקת הלימודים בקרב יהודים ואחרים היה נמוך מהשיעור בקרב ערבים (7.0% לעומת 9.1%, בהתאמה). בלט במיוחד ההבדל בין השיעור בקרב גברים יהודים ואחרים (8.3%) לשיעור בקרב גברים ערבים (13.1%). בלמ"ס הדגישו כי שיעור הפסקת הלימודים בקרב גברים ערבים ירד מ-14.7% בשנה הקודמת. בקרב נשים, ההבדל בין יהודיות ואחרות לערביות היה קטן משמעותית (6.0% לעומת 7.3%, בהתאמה).
ומה הקשר בין ציון הבגרות לסיכוי לסיים את התואר? בלמ"ס מצאו כי ככל שהציון הממוצע בבחינות הבגרות של הסטודנטים החדשים לתואר ראשון היה גבוה יותר, כך שיעור הפסקת הלימודים לאחר שנה היה נמוך יותר. בהתאם לכך, בקרב סטודנטים שהציון הממוצע שלהם גבוה מ-105, היה השיעור 4.8%, ואילו בקרב סטודנטים שהציון הממוצע שלהם נמוך מ-85, היה השיעור 10.0%. מגמה זו הייתה תקפה הן באוניברסיטאות והן במכללות האקדמיות, הן בקרב גברים הן בקרב נשים.
ומה לגבי הפסיכומטרי? בלמ"ס מצאו כי ככל שהציון של הסטודנטים בבחינה הפסיכומטרית היה גבוה יותר, כך שיעור הפסקת הלימודים לאחר שנה היה נמוך יותר. בהתאם לכך, בקרב סטודנטים שהציון שלהם בטווח של 800-700, היה השיעור 4.4%, ואילו בקרב הסטודנטים שהציון שלהם נמוך מ-400, השיעור היה 9.4%. בקרב הגברים התופעה בלטה אף יותר. לעומת זאת, בקרב נשים שהציון שלהן גבוה מ-500 שיעור הפסקת הלימודים היה דומה (בין 3.5% ל-4.0%).