בזמן שברוב מדינות העולם מנסים לצמצם את פליטת גזי החממה, הגורמים למשבר האקלים, בישראל דווקא חושבים לגמרי אחרת. משרד האנרגיה מתכנן להפעיל מחדש את תחנת הכוח רידינג בתל אביב, להגדיל את התפוקה של תחנות הכוח דוראד ולהאריך את חיי היחידות המזהמות בתחנת הכוח אשכול באשדוד.
3 צפייה בגלריה
תחנת הכוח רידינג בתל אביב
תחנת הכוח רידינג בתל אביב
תחנת הכוח רידינג בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
במשרד האנרגיה הסבירו, בהצעה שתועלה בוועדת שרים, כי הפעלת תחנת רידינג נדרשת לשם הבטחת אמינות אספקת החשמל בגוש דן. לפי ההצעה, שר האנרגיה יהיה רשאי, בהתייעצות עם רשות החשמל, לאשר לחברת החשמל להאריך את משך החיים של יחידות הייצור הקיימות באתר רידינג, או להקים יחידות ייצור חדשות זמניות ולבצע תחזוקה שלהן. כמו כן, רשות החשמל תהיה רשאית לתת לחברת החשמל רישיון ייצור בתחנת רידינג לזמן המינימלי הנדרש, כך שניתן יהיה לייצר חשמל, לתפעל את היחידות ולתחזק אותן.
כיום תחנת הכוח רידינג סגורה עד שנת 2026, ובמהלך הסגירה מסירים את האסבסט במקום. לפי תוכנית משרד האנרגיה, התחנה הממוקמת ליד שכונות מגורים בצפון העיר, תעבור שיפוץ בהשקעה גדולה, ותחזור לייצר חשמל באמצעות גז - שגם פליטה שלו גורמת להתחממות כדור הארץ. אבל עדיין לא ברור האם משתלם בכלל להאריך את חיי התחנה, וייתכן שישימו בתחנה טורבינות זמניות.
3 צפייה בגלריה
תחנת הכוח אשכול, ארכיון
תחנת הכוח אשכול, ארכיון
תחנת הכוח אשכול, ארכיון
(צילום: יעקב סער, לע"מ)
אבל זו לא התוכנית היחידה. במשרד האנרגיה מבקשים לאשר את הקמת תחנת הכוח קסם אנרגיה ולהרחיב את תחנת הכוח דוראד, שליד אשקלון. בנוסף קיימת תוכנית להקים יחידות ייצור חשמל נוספות בתחנת הכוח אשכול באשדוד, אחת התחנות המזהמות ביותר בארץ, הממוקמת בעיר שיש בה תעשיה מזהמת רבה. יחידות הייצור 9-6 הן ישנות ומזהמות, אך במשרד האנרגיה רוצים כי יינתן אישור להפעיל אותן עד 2027.
לפי הצעת המחליטים, ההפעלה תהיה במינימום הנדרש לצורך שמירה על אמינות אספקת החשמל ושרידות המערכת. אם לא די בכך, במשרד האנרגיה מבקשים שהמשרד להגנת הסביבה, האחראי על חוק אוויר נקי, יקבע את התנאים המתאימים בהיתר הפליטה שיאפשרו את הפעלת היחידות המזהמות. כל זאת לפי הצורך שתקבע נגה, חברת ניהול המערכת.
בינתיים, השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, פנתה למנכ"ל משרד ראש הממשלה בדרישה להוריד את הצעת המחליטים מסדר היום. זאת, על מנת שיהיה אפשר לדון בהצעה ולהתייחס להיבטי הגנת הסביבה ובריאות הציבור. בהתייחס לתחנת הכוח בתל אביב, כתבה השרה סילמן כי "לא נעשתה כל עבודת מטה ממשלתית ובפרט, לא נעשתה בחינה סביבתית ובריאותית של ההשפעות של הצעה זו".
המכתב של השרה מגיע לאחר שבעמדת משרד האנרגיה נטען כי בטויטת חוק האקלים שביקש המשרד להגנת הסביבה לקדם, והדיון בו נדחה ליום ראשון הקרוב, לא נעשתה עבודה מקצועית. השרה סילמן הדגישה במכתבה כי מדובר בהצעה שכוללת צעדים נרחבים ומשמעותיים מאוד במשק החשמל, שלהם צפויות להיות משמעויות סביבתיות ובריאותיות כבדות. "למרות זאת, ההחלטה לא תואמה מול גורמי משרדי, לא נערכה עבודת מטה בעניינה, וממילא לא ניתנה כל אפשרות או שהות מספקת לבחינה עניינת של הצעדים המוצעים בה". על הארכת פעילות היחידות המזהמות באשדוד, ציינה השרה להגנת הסבביה כי כן עובדות בטכנולוגיה מזהמת האסורה לשימוש באיחוד האירופי.
3 צפייה בגלריה
השרה עידית סילמן והמנכ"ל גיא סמט
השרה עידית סילמן והמנכ"ל גיא סמט
השרה עידית סילמן והמנכ"ל גיא סמט
(צילום: אסף אפרתי, לע"מ)
יש לציין כי להקמת תחנת הכוח קסם, כמו גם להקמת תחנת הכוח השלום של חברת ריינדיר, יש התנגדות נרחבת של ראשי רשויות. אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, מובילה את מאבק הרשויות בנושא ושבשט המועצה אמורות להיבנות תחנות הכוח. "המדינה מפקירה את תכנון התשתיות הלאומיות בידי יזמים פרטיים ומתחדדת התחושה שאינטרסים כלכליים עולים על טובת הציבור", אמרה גני גונן.
גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה אמר בתגובה כי "משבר האנרגיה - לא יכול להפוך למשרד להפקרות סביבתית. משרד האנרגיה חייב להכין תוכנית כוללת המראה על הפחתת הפליטות המקסימלית שאותה ניתן לבצע. אי אפשר להתעורר ביום רביעי ולהחליט שביום ראשון מעבירים החלטת ממשלה שמכרסמת בסמכויות רגולטור של המשרד להגנת הסביבה ופוגעת בבריאות הציבור ובסביבה, בלי שום עבודת מטה, בלי שום ראייה כוללת או אסטרטגיה. פעם זה אשכול, פעם רידינג, פעם אורות רבין - ובזמן שעובר, הפליטות רק הולכות וגדלות. לא נסכים להתנהלות כזו - לא הפעם ולא בכלל".