סלע במשקל 3.5 קילוגרמים נמצא ממש במקרה ליד נחל בדרום מזרח רומניה על ידי אישה מבוגרת. היא לקחה את הסלע הגדול איתה הביתה, בתקווה שיהווה מעצור טוב לדלת הכניסה, והוא אכן עשה את עבודתו נאמנה במשך עשרות שנים.
מבזק חדשות טובות
(צילום: ליאור שרון )

אלא שהסלע התמים התברר לאחר מותה של האישה כתגלית נדירה מאין כמותה, מדובר בענבר, אבן חן נדירה, ואחד מסלעי הענבר השלמים הגדולים בעולם. השווי של האבן הוא קצת יותר ממיליון דולר.
הסלע הנדיר ידוע בשם רומניט, שהוא סוג של ענבר הנוטה לצבעים כהים וגוונים אדמדמים עמוקים, והוא שכיח יחסית ברומניה. הענבר מסווג כאוצר לאומי של רומניה, ונמצא בימים אלה במוזיאון מקומי. על פי מומחים שבדקו אותו, הם סבורים שהוא בן 38 עד 70 מיליון שנה.
3 צפייה בגלריה
שווה יותר ממיליון
שווה יותר ממיליון
שווה יותר ממיליון
(צילום: מת'יו דומיניק, נאס"א)
ומכאן, לתיעוד המטאור מזווית שלא ציפיתם לה. סרטונים של כדורי אש ירוקים שחוצים את השמיים מתפרסמים לעיתים קרובות יחסית. באותם סרטונים רואים מטאור שנע בשמי כדור הארץ מאיר את השמיים לשניות בודדות. אלא שהפעם צפה בתופעה כזאת אסטרונאוט נאס"א מתחנת החלל הבינלאומית ותיעד את האירוע מנקודת מבטו.
ברצף התמונות החדש שהופץ על ידו ברשתות החברתיות, רואים את האור הירוק הזרחני כמעט של המאטור מתפוצץ בשמי הלילה כשהוא פוגע באטמוספירה ונשרף. בהתחשב בבהירות יוצאת הדופן שלו, ההערכות הן שמדובר במה שנקרא בוליד, כדור אש. מדובר במטאור גדול ביחס למרבית המטאורים.
3 צפייה בגלריה
המטאור כפי שתועד מהחלל
המטאור כפי שתועד מהחלל
המטאור כפי שתועד מהחלל
(צילום: מת'יו דומיניק, נאס"א)
ולסיום, מה אתם יודעים על דג מנקה? שמו המדעי הוא דג נקאי והוא דג שמבצע לא פחות משירותי ניקיון למגוון רחב של בעלי חיים מתחת למים. הוא מסיר טפילים, עור מת, אפילו מסייע ב"צחצוח השיניים" של השוחים לצידו. מה שנחשב למיותר אצל האחר, משמש לאוכל עבור הדגים האלו ולכן כולם יוצאים מורווחים.
אלא שמחקר חדש מגלה מידע נוסף ומעניין למדי על הנקאי. צוות מדענים מצא שהנקאי מסתכל על גופו, באמצעות השתקפות (או מראה במחקר עצמו), ובודק את הגודל שלו – לפני שהוא מחליט האם לתקוף דגים גדולים או קטנים ממנו. המחקר מצביע על כך שלדג יש מספר מדדים שאותם הוא בוחן, בין היתר – דימוי גוף. הדג הזה מספיק אינטליגנט, כך הם מציעים, כדי לזהות את עצמו ולהבין את סיכוייו לשרוד על פי גודלו מול אחרים.
3 צפייה בגלריה
הדג שבודק את עצמו
הדג שבודק את עצמו
הדג שבודק את עצמו
(צילום: מת'יו דומיניק, נאס"א)