מבזק חדשות טובות
(צילום: ירון ברנר)

רגע נדיר ובו חור שחור בולע כוכב נצפה בנקודה הסמוכה ביותר אלינו, עד כה, ותועד על ידי אסטרונומים. האירוע המיוחד, שקיבל את השם WTP14adbjsh, אירע בגלקסיה בשם NGC 7392, הנמצאת במרחק 137 מיליון שנות אור מכדור הארץ, רבע מהמרחק של השיא הקודם.
אסטרונומים תיעדו חור שחור סופר מאסיבי, ש"תפס" כוכב - ובלע אותו. התגלית, שנצפתה דרך התלקחות אינפרה-אדום, מציעה לנו הסתכלות נוספת על אירועי גאות ושפל בחלל, כאלה שאנחנו מפספסים או לא מבינים מספיק, אומרים חוקרים מ-MIT.
קשה לזהות חורים שחורים שלא צוברים חומר באופן פעיל. הדבר הופך אותם לבלתי נראים למכשירים הזמינים כיום, שהם העיניים שבעזרתן אנחנו חוקרים את האינסוף. חור שחור פעיל מייצר כמויות מדהימות של אור, מכיוון שכל כוכב שמתקרב אליו ומסתכן בזלילה, מתעוות ומתפרק אל תוך החור השחור כמו "גשם של פסולת".
3 צפייה בגלריה
החור השחור, שבלע כוכב
החור השחור, שבלע כוכב
החור השחור, שבלע כוכב
(צילום: Panagiotou et al., ApJL, 2023)
נוכל לראות את התהליך, ברוב הפעמים, בעזרת קרני רנטגן. אלא שבמקרה הנוכחי, לא זוהתה אף קרן כזאת - מכיוון שהיא יכולה הייתה להיחשף רק באמצעות האינפרא-אדום, דרק טלסקופ חלל ששוגר ב-2014, וסורק את היקום.
ועכשיו לחיידקי על ולחיה המפתיעה שיכולה לעזור לנו להילחם בהם. חיידקי על הם זנים של חיידקים, וירוסים, טפילים ופטריות שעמידים לרוב סוגי האנטיביוטיקה ותרופות נפוצות אחרות לטיפול בזיהומים. חיידקים כאלה, למשל, עלולים לגרום לדלקות ריאות, דלקות בדרכי השתן וכדומה.
חוקרים בדקו ומצאו שפרוותו של העצלן, בעל חיים חמוד שחי בעיקר בדרום ובמרכז אמריקה, יכולה לסייע כנגד חיידקי העל האלה. פרוות עצלנים בקוסטה ריקה מכילות גם חיידקים טובים, שיכולים לייצר אנטיביוטיקה שתוכל אולי, בעתיד הקרוב, לתת פייט למזיקים האלה.
הפרווה של העצלן כשלעצמה היא אזור "שוקק חיים" לחרקים, פטריות וחיידקים - אז ביניהם - נמצאים גם "צדיקים מדעיים", ועצם המגוון הביולוגי בתוך הפרווה הופכת את החיה הזאת לעמידה בפני זיהומים רבים, ואת הפרווה שלה לאוצר מחקרי. וטרינרים באזור אמרו לסוכנות הידיעות הצרפתית: "מעולם לא קיבלנו עצלן חולה, טיפלנו רק בכאלה שנשרפו מקווי חשמל או ששברו גפיים. אבל לא חולי ולא זיהום".
3 צפייה בגלריה
עצלן
עצלן
עצלן
(צילום: shutterstock)
למעשה, פרויקטים כמו זה יכולים לתרום בעתיד למציאת תרופות חדשות, במאבק נגד עמידות חיידקים לאנטיביוטיקה.
ולסיום, ככל הנראה הפעם האחרונה שבה ראיתם פיל ורוד הייתה בסרט "דמבו", אבל מסתבר שפילים ורודים ניתן למצוא גם מחוץ לסרטי דיסני. פיל ורוד ונדיר תועד בדרום אפריקה, ואין חמידות כזאת.
צבעו הייחודי התגלה על ידי מדריך בשם ג'קו ג'וברט, שראה את הפיל הקטן יוצא לשחייה בשעות אחר הצהריים עם אימו בשמורת הטבע מאלה מאלה. הציפייה של קבוצת האנשים הייתה לראות חיות מתקררות על שפת המים, אבל הם הופתעו לטובה כשראו פיל בצבע לא שיגרתי.
3 צפייה בגלריה
הפיל הוורוד ואמו
הפיל הוורוד ואמו
הפיל הוורוד ואמו
(צילום: Jaco Joubert, מתוך: LatestSightings.com)
העור הוורוד של הפיל נובע ממוטציה גנטית, שגורמת לאובדן פיגמנטציה של העור, שיער או נוצות בבעלי חיים, תופעה שבאה לידי ביטוי בעור או שיער לבן, חיוור או בעל כתמים.