מבזק חדשות טובות
(צילום: משי בן עמי)



נפתח את מבזק החדשות הטובות עם הישג מדהים למדע: חוקרים הצליחו לתעד גלי מוח של תמנונים, בתקווה להבין מה קורה בתוך המוח המסקרן שלהם. החוקרים תיעדו פעילות מוחית של החיה המרהיבה הזאת, על ידי השתלת אלקטרודות בראשם. בסך הכול תועדו במחקר 12 שעות של פעילות מוחית.
החוקרים עדיין מנסים לפענח את הנתונים, אך המחקר הזה מציג צעד ראשון וחשוב בהבנת המוח המוזר והמסובך של החיות המופלאות הללו, מכיוון שאם אנחנו באמת רוצים להבין איך מוח עובד – תמנון היא החיה המושלמת – בהשוואה ליונקים. הסיבה: לתמנונים יש מוח גדול, גוף ייחודי, הם סקרנים ובעלי יכולות קוגניטיביות מתקדמות.
3 צפייה בגלריה
תמנון מצוי
תמנון מצוי
תמנון מצוי
(צילום: Shutterstock)
האלקטרודות שהוצמדו אליהם נועדו לתעד את פעילות המוח שלהם, ומדובר במכשירים שלא מזיקים לחיה, כמו כן הם עמידים למים. בנוסף לאלקטרודות, החוקרים הציבו מצלמת וידאו בסמוך לתמנונים כדי לתעד את מה שהם עושים תוך כדי שהמכשיר מנסה לפענח את הפעילות המוחית. כלומר, להשוות את פעילות המוח להתנהגות התמנון.
על פי בדיקה ראשונית של הממצאים, שכמובן תצטרך פענוח עמוק יותר - נראים דפוסי התנהגות הדומים לאלה של יונקים, ודפוסים אחרים לעומת זאת, שאינם דומים לשום דבר אחר בספרות המדעית.
ועכשיו, לסיפור אימוץ מיוחד על פני המים. מדענים עוקבים החל מ-2021 אחר נקבת לווייתן קטלן, ש"אימצה" גלובי שחור (סוג של יונק ימי ממשפחת הדולפיניים שבסדרת הלווייתנאים), במקרה הידוע הראשון מסוגו.
האמא הדואגת נצפתה לראשונה שוחה עם הגור המתוק במערב איסלנד, ומאז החוקרים תוהים על הקשר המיוחד ביניהם. בתצפיות שנערכו, הבחינו החוקרים שהיא לא רק מלווה אותו, אלא גם מטפלת בו ודואגת לו באופן פעיל, והוא צמוד אליה כל הזמן.
3 צפייה בגלריה
שוחים יחד מאז 2021
שוחים יחד מאז 2021
שוחים יחד מאז 2021
(צילום: מתוך המחקר)
מדובר בתצפית מעניינת במיוחד ויוצאת דופן, כי מדובר על אם, שני צאצאים נוספים שלה - והצאצא המאומץ, אם כי לא נמצאו לווייתנים נוספים בסביבה, ולווייתני קטלן ידועים כחיה שחיה בקבוצות.
ללווייתני קטלן ולגלובי שחור יש קשרים משפחתיים קרובים-רחוקים בטבע, מה שעשוי להסביר את הקשר, ועדיין – מדובר על תגלית מיוחדת במינה. מה שכן, מדענים טוענים שיכולה להיות סיבה נוספת – לא אימוץ אלטרואיסטי, אלא חטיפה של צאצא שרק נולד. אבל אין דרך לאמת את זה.
ולסיום, שימו לב לציטוט הבא: "סבתא יקרה שלי, הצטערתי לשמוע שאת חולה. מקווה שמצבך ישתפר בקרוב". כך כתב בילדותו המלך צ'רלס השלישי לסבתו. המכתב הזה נמצא כ-70 שנה אחרי שנכתב - על ידי זוג שמתגורר באנגליה, שעשה סדר בעליית הגג שלו במהלך חופשת חג המולד.
3 צפייה בגלריה
המכתב שהמלך כתב כשהיה בן 6
המכתב שהמלך כתב כשהיה בן 6
המכתב שהמלך כתב כשהיה בן 6
(צילום: Mark Laban)
הכתב מוקפד, הדף – עוד נקי וחלק. היסטוריה במיטבה, שנכתבה ב-15 במרץ, 1955, כשהמלך היה רק בן 6. בצד השני כתב לה איחולי אהבה וחתם לצד נשיקות. אז את הממצא ההיסטורי כבר הספיקו להעביר לבית מכירות פומביות, שמעריך את שוויו ב-12 אלף דולר. לזוג שמצא את המכתב אין כל כך מושג איך הוא הגיע לעליית הגג שלו, אבל הם משערים שזה קשור לעבודתו של הסבא של הבעל, בבית המלוכה במהלך שנות ה-50 של המאה הקודמת. למי שמעוניין להציע סכום, המכירה הפומבית תתקיים ב-7 במרץ.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי