למרות הגשם, הפגינו אתמול (שבת) כ-100 אלף בני אדם בגלזגו, לא רחוק מהמקום שבו נערכת ועידת האקלים של האו"ם. מדובר בהפגנה הגדולה ביותר שנערכה מאז ומעולם בעיר שבסקוטלנד. להפגנה הגיעו פעילי אקלים מכמה מדינות ברחבי העולם, ביניהן ישראל. בינתיים חברי המשלחות שנשארו בסקוטלנד מנסים להגיע להסכם, שיוצג בסוף השבוע הקרוב.
ריאיון עם מורן ברוזה, שהפגינה בגלזגו
(צילום: ירון ברנר)


מורן ברוזה, שנכחה בהפגנת הענק, אמרה בריאיון לאולפן ynet כי היא מקווה שהלחץ ישפיע על מקבלי ההחלטות. "זה בידיים של כולנו", היא אמרה. "הצעדות האלה נועדו גם ליידע את כל כלל הציבור, להעלות את המודעות וגם להנגיש את הפתרונות הקיימים". ברוזה הוסיפה: "אם כל אחד יעשה את השינוי בעצמו ונגיע למסה קריטית, נוכל לראות את שינוי".
פיליפ צ'מל הגיע במיוחד מגרמניה לצעדה. "משבר האקלים עוסק בהישרדות האנושות כפי שאנו מכירים אותה", הוא אמר. "הנוער והעובדים, מעמד הפועלים, יכולים לחולל את השינוי הדרוש".
3 צפייה בגלריה
"כדור הארץ בוער"
"כדור הארץ בוער"
"כדור הארץ בוער"
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
הפגנת האקלים בגלזגו
הפגנת האקלים בגלזגו
הפגנת האקלים בגלזגו
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
הורים וילדים יחד בגלזגו
הורים וילדים יחד בגלזגו
הפגנה הורים בגלזגו
(צילום: AP)
רוס קאדו, סבתא מאדינבורו שבסקוטלנד, אמרה שבאה לצעוד בגלזגו למען הדורות הבאים. "אם יש לך ילדים ונכדים, מה עוד אתה יכול לעשות?"
"טוב ששומעים את הקול שלך", אמרה קים טראוורס, גם היא מאדינבורו. "אפילו עם הגשם, אני חושבת שזה הפך את הצעדה לקצת יותר דרמטית".

"ועידה של 'בלה, בלה, בלה'"

אבל זו לא הייתה ההפגנה היחידה בגלזגו בסוף השבוע. ביום שישי נערכה בעיר הפגנה שבה נאמה גרטה טונברג, שהחלה את מחאת התלמידים לפני יותר משלוש שנים בהפגנת יחיד מול הפרלמנט בשטוקהולם ומאז סחפה אחריה מיליונים ברחבי העולם. טונברג אמרה כי ועידת האקלים היא "כישלון". היא הוסיפה: "אנחנו לא צריכים עוד הבטחות ריקות מתוכן", וזכתה לתשואות רמות מהקהל. "אנחנו לא יכולים לפתור את המשבר באותן שיטות שהכניסו אותנו לתוכו מלכתחילה", היא אמרה עוד. "מה יידרש כדי שהאנשים שבשלטון יתעוררו?"
גרטה טונברג בהפגנה בוועידת האקלים בגלזגו ביום שישי
(צילום: רויטרס)

פעילת האקלים משבדיה התייחסה להתחייבויות של מנהיגי המדינות ואמרה: "ההתחייבויות מלאות בפרצות. יש כאלה שמתעלמות מפליטות היסטוריות וצדק אקלימי, וזה כל מה שאנחנו מקבלים". היא הוסיפה כי "המנהיגים לא עושים כלום. הם יוצרים פרצות באופן אקטיבי כדי להועיל לעצמם".
היא הוסיפה ש"נראה שהמטרה העיקרית של המנהיגים היא להמשיך את הסטטוס קוו" של פליטות גזי החממה. טונברג, שקראה את נאומה מדף, כינתה את ועידת האקלים כ"פסטיבל עולמי של גרינווש" (טיוח ירוק), "כישלון" ו"תרגיל ביחסי ציבור". לאחר מכן היא הוסיפה: "זו חגיגה בת שבועיים של עסקים כרגיל ו'בלה, בלה, בלה'".