השימוש בסוסים בהפגנות עלה שוב לכותרות במוצאי שבת, לאחר ששוטר שרכב על סוס תועד מכה בשוט את יעל ראובני, אחת המוחות בנתיבי איילון, במסגרת ההפגנה נגד המהפכה המשפטית. בארגונים למען בעלי החיים קראו להפסיק את השימוש בסוסים בהפגנות. במקביל, השוטר נחקר היום (ב') במחלקה לחקירות שוטרים.
"שימוש בסוס כאמצעי לפיזור הפגנות צריך לעבור מן העולם"
(צילום: שמוליק דודפור)


בריאיון לאולפן ynet התייחס עו"ד ארז וול, מנהל המחלקה המשפטית ב"תנו לחיות לחיות", לשימוש בסוסים בהפגנות. "אנחנו מכירים את התופעה הזאת של שימוש בסוסים כאמצעי לפיזור הפגנות כבר שנים", הוא אמר. "אנחנו מקבלים פניות, אנחנו רואים את התיעודים, אנחנו פנינו למשטרה בעבר. עצם השימוש בסוס כאמצעי לפיזור הפגנות הוא דבר שצריך לעבור מהעולם, כי צריך להבין שסוס זה לא הטבע שלו להיות אמצעי פיזור הפגנות".
במקביל לתמונות שפרסמה המשטרה, שתיעדו פגיעות על גופו של אחד הסוסים, הוסיף עו"ד וול כי בעלי החיים נפגעים גם נפשית. "סוס במצבי לחץ, בהיותו בעל חיים נטרף, הרפלקס שלו יהיה לברוח ולא להישאר", הוא אמר. "המצבים האלה מטבעם, מעצם הרעש, מעצם האור, מעצם ההמולה, גורמים מצוקה לסוסים, עוד לפני שאנחנו מדברים על תקריות אלימות מכאן ומכאן".
תיעוד: פרש פוגע במפגינה על איילון
(צילום: אלון גלעדי)

מנהל המחלקה המשפטית התייחס לכך שבמשך אלפי שנים, משתמשים בסוסים במלחמות ובמשך עשרות שנים לפיזור הפגנות. "יש הרבה שימוש בבעלי חיים, שאנחנו מסתכלים עליו היום ואנחנו לא מבינים איך הוא היה חלק מהתרבות שלנו", הוא אמר. "לכן, אין שום סיבה שהשימוש יישאר, בגלל שהוא היה בעבר".
עו"ד וול אמר כי על המשטרה להפעיל אמצעים לפיזור הפגנות, שאינם פוגעים בבעלי חיים ואינם פוגעים בבני אדם. "אני יכול להגיד שהמחקר הנרחב בנושא מראה על המצוקה שנגרמת לסוסים, מראה על הסטרס שנגרם להם. אם נגרמת להם טראומה, אני משוכנע שגם נגרמת להם טראומה מפיצוץ של רימוני הלם ליד ודברים מהסוג הזה", הוא אמר. "עצם האימון של הסוסים מלכתחילה הוא אימון שנועד לדכא את הדחפים הטבעיים שלהם, ולכן בו עצמו יש פגיעה. גם אם אנחנו לא רואים התנהגות של סוס שבורח או מתפרע, אנחנו יודעים להגיד שהם חווים מצוקה, אין פה בכלל ספק בשאלה הזאת".
3 צפייה בגלריה
פציעה של סוס בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
פציעה של סוס בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
סוס שנפצע בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב במוצ"ש
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
שוטרים על סוסים במחאה בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
מנגד, במשטרה אומרים כי מדובר בכלי יעיל. רב-פקד עמית חובב, קצין הפרשים במשטרה, הסביר בכתבה שופרסמה בחודש שעבר ב-ynet, כי הסוסים משמשים כאמצעי בטוח לפיזור הפגנות מבלי חשש לפציעות לעומת אמצעים אחרים. הפרש והסוס מטיילים בין המפגינים או יוצרים חומה החוסמת את דרכם. אם יש צורך, הם גם מסייעים בפיזור ההמון, כשהערך המוסף שלהם מאפשר למפקדים בשטח להשתמש באמצעי שהוא יחסית חריג, תוך צמצום הסכנה לפציעת מפגינים למינימלית.
במשטרה "משרתים" כיום 50 סוסים מבצעיים מסוג "פריז'ן'", שאותם רוכשים מהולנד אחרי סדרת מבחני התאמה בריאותיים והתנהגותיים ולאחר שהוגדרו כבעלי פוטנציאל לשירות מבצעי. תהליך ההכשרה שלהם נמשך כשנה ביחידה ובסופה השוטר והסוס נחשבים כ"חד הם". השירות המבצעי של הסוסים נמשך כ-15 שנים ואז הם פורשים כשמוצאים להם בית חם אצל אזרחים שמתנדבים להעניק להם חיי רווחה ונוחות ומבלי להשתמש בהם לצורך מסחרי או עבודה.
3 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים
הפגנת חרדים
פרשים בהפגנת חרדים בירושלים
(צילום: משה מזרחי)
קצין הפרשים אמר בגאווה כי "השימוש בסוסים לא פעם מיתר את הצורך להשתמש באמצעים חריגים לפיזור הפגנות. ההמולה כמעט לא מוציאה את הסוסים מהריכוז. נכון שסוס הוא בעל חיים ולא מתכנתים אותו ותמיד יש חשש שיגיב באופן בלתי מבוקר אבל באמצעות ההכשרה שנמשכת שנה, אימונים ותרגולים שוטפים מצמצמים למינימום את החשש שהסוס עלול לפתע להתפרע ו'לדרוס' מפגינים".