ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת האנרגיה קארין אלהרר מגבשים תכנית לאומית שתעסוק בחדשנות טכנולוגית ואנרגיות מתחדשות. בכך, ישראל תצטרף למאבק העולמי במשבר האקלים באמצעות יוזמה ממשלתית. במסגרת היוזמה, נפגשו בנט ואלהרר בסוף השבוע עם נציגים מחברות היי-טק ישראליות המתמקדות בתחום האנרגיה הירוקה.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפטלי בנט ושרת האנרגיה קארין אלהרר
ראש הממשלה נפטלי בנט ושרת האנרגיה קארין אלהרר
ראש הממשלה נפטלי בנט ושרת האנרגיה קארין אלהרר
התוכנית המסתמנת, שתובא בפני הממשלה, תתמודד עם אתגרי המימון והרגולציה המקשים כיום על היוזמות הישראליות בתחום ותסייע לקידום ופיתוח התחום בישראל. במהלך הפגישה הציגו החברות לבנט טכנולוגיות ישראליות פורצות דרך בתחום האנרגיה הנקייה, במטרה לבחון דרכים להפוך את ישראל למובילה טכנולוגית עולמית בתחום באמצעות הסרת חסמים רגולטוריים ואפשרויות להצבת התחום בחזית התעשייה בישראל.
בפגישה השתתפו מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, המדען הראשי של המשרד, ד"ר גדעון פרידמן, ומנכ"לי שש חברות הישראליות המובילות Eviation ,Phinergy ,H2Pro ,Electreon ,SolarEdge ו-Grid4C, שהציגו את הפרויקטים שהן מקדמות בתחומי האנרגיה השונים, ביניהם תחבורה נקייה, אגירה, מימן, רשת חכמה ועוד.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפטלי בנט ושרת האנרגיה קארין אלהרר
ראש הממשלה נפטלי בנט ושרת האנרגיה קארין אלהרר
ראש הממשלה נפטלי בנט ושרת האנרגיה קארין אלהרר
(ללא)
הנושא אף עלה בפגישתו של בנט עם נשיא ארצות הברית, ג׳ו ביידן, לפני כחודש. השניים הסכימו על החשיבות של המאבק במשבר האקלים וסיכמו כי המדינות יקדמו זאת במשותף .״אני נוכח לראות כאן דברים בלתי רגילים, שקורים לא רק בתיאוריה, אלא גם בעולם האמיתי", אמר בנט במהלך הפגישה. "אני רוצה ללכת על זה בכל הכוח, בראש ובראשונה בלאפשר לשוק לעשות את שלו. מדינת ישראל צריכה לעשות הכול כדי שהפרויקטים שלכם יצליחו, ואיפה שאנחנו כממשלה, יכולים לסייע - אנחנו נפעל כך. התחום שבחרתם אינו קל, אבל הוא גם מעניין ובעל פוטנציאל כלכלי משמעותי, לצד העובדה כי הוא תורם למקום שבו כולנו חיים ובעל חשיבות עולמית. זו אחריותנו להשאיר לדורות הבאים את כדור הארץ במצב טוב יותר מאשר קיבלנו אותו, ואנחנו נפעל יחד כדי לעשות זאת".
אלהרר הודתה לבנט על "הנכונות לשמוע את מי שמנסים להפוך את ישראל למעצמת אנרגיה. החדשנות והיצירתיות שהופכות את ישראל למעצמת סטרטאפ במגוון תחומים, הן אלו שצריכות לבוא לידי ביטוי גם במאבק במשבר האקלים ובמאמץ ליצירת משק אנרגיה אמין וירוק. יש לנו את ההון האנושי, את הרצון ואת היכולת הדרושים להיות בחוד החנית העולמית בפיתוחים בתחום האנרגיה. כעת כל שנותר לנו הוא לעבוד יחד, כל הממשלה, על מנת להסיר כל אחד בתחומו את החסמים הרגולטוריים העומדים בפני החברות ולאפשר להן לעבוד ועל כן אני מודה לראש הממשלה על ההתגייסות לנושא", אמרה השרה.
מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס, מסר: "תחום הגרין טק מהווה אחד מהתחומים המרכזיים במאבק במשבר האקלים. עלינו לרתום את יכולות ה'סטארט אפ ניישן' ולהוות רוח גבית לחדשנות וליוזמות הרבות בתחום בישראל".
4 צפייה בגלריה
אנרגיה פוטו וולטאית
אנרגיה פוטו וולטאית
פאנלים סולאריים
(צילום: shutterstock)
ההצהרה על התוכנית מגיעה לאחר שראש הממשלה בחר שלא להתייחס למשבר האקלים בנאום שנתן לאחרונה באו"ם.
בישראל יש יוזמות ממשלתיות למאבק במשבר האקלים, אך בניגוד למדינות אחרות שהתחייבו להפחית את פליטת גזי החממה ב-100%, ישראל התחייבה להפחית את פליטות גזי החממה ב-85% ולא ב-100% עד לשנת 2050. מדובר ביעד שספג ביקורת גדולה מצד ארגונים ירוקים, ונראה כמו מהלך לא מספיק לאור הדו"ח האחרון של הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי אקלים של האו"ם (IPCC) , שהזהיר שתוצאות הפעילות האנושית מביאה אותנו על סף אסון.
ביום רביעי הקרוב, השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, תשתתף במפגש שרי מדינות OECD שיתקיים בפריז שבצרפת. השרה תייצג את ישראל במושב בנושא משבר האקלים וצמיחה ירוקה בשם "בניית עתיד ירוק - לקראת כלכלה מאופסת פחמן", בהובלת שליח נשיא ארצות הברית לענייני אקלים, ג'ון קרי.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ותמר זנדברג
נפתלי בנט ותמר זנדברג
נפתלי בנט ותמר זנדברג
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
במהלך המושב, ידונו השרים במעבר לכלכלה מאופסת פחמן, באמצעות חדשנות, טכנולוגיות ויצירת הזדמנויות כלכליות ותעסוקתיות לכל שכבות האוכלוסייה. כמו כן, ידונו השרים ביצירת שיתופי פעולה בין-מדינתיים ובין-מגזריים בדרך לכלכלה עולמית מאופסת פחמן .
זנדברג צפויה להציג את השאיפה של ישראל להגברת המעורבות בפעילות הבינלאומית במאבק במשבר האקלים, תוך מתן דגש בנושא חדשנות אקלימית ופיתוח טכנולוגיות ירוקות, וחשיבותו של מעבר צודק חברתית ותעסוקתית. זאת, בנוסף להצגת הפעולות שנקטה ישראל להפחתת הפליטות כגון החלטת הממשלה למעבר לכלכלה דלת פחמן והחלת מנגנון לתמחור פחמן.
בחודש נובמבר הקרוב תתקיים ועידת האקלים של האו"ם בגלזגו, שתבחן את ההתקדמות של הקהילה הבינלאומית מאז הסכם פריז ב-2015.