אירועי מזג אוויר קיצוניים חסרי תקדים, כולל גלי חום, בצורת, סופות אבק וגשמים עזים, כבר פוגעים ברחבי כדור הארץ, אך הם עלולים להפוך בקרוב מאוד לעניין שבשגרה. כל זאת עשוי להימנע אם יינקטו פעולות מיידיות, שאפתניות וחוצות גבולות בנושאי אקלים.
דוח חדש, שהוכן על ידי קבוצת מדענים בינלאומית ופורסם בכתב העת Reviews of Geophysics בגיליון חודש ספטמבר, מזהה את אזור המזרח התיכון כנקודה חמה לשינויי אקלים, ומגיע למסקנה שהאזור מתחמם כמעט פי 2 מהר יותר מהממוצע העולמי, ובמהירות רבה יותר מאשר חלקים מיושבים אחרים בעולם. למעשה, מדובר על אזור שכולל בתוכו 17 מדינות והן: בחריין, קפריסין, מצרים, יוון, איראן, עיראק, ישראל, ירדן, כוויית, לבנון, עומאן, קטאר, סעודיה, סוריה, טורקיה ואיחוד האמירויות הערביות.
2 צפייה בגלריה
מפה טופוגרפית של אזור המזרח התיכון
מפה טופוגרפית של אזור המזרח התיכון
מפה טופוגרפית של אזור המזרח התיכון
(צילום: Reviews of Geophysics (2022). DOI: 10.1029/2021RG000762)
עד סוף המאה, תחזיות המבוססות על מסלול "עסקים כרגיל", מצביעות על התחממות כוללת של עד 5 מעלות צלזיוס (לעומת המצב שלפני המהפכה התעשייתית), כשחודשי הקיץ מסומנים כשרביים ביותר, עם גלי חום חסרי תקדים שעלולים להסב נזק רב בהיבטים חברתיים וסביבתיים כאחד. יתרה מכך, האזור יחווה מחסור בגשמים, מה שיפגע ישירות בביטחון המים והמזון.
כמעט כל המגזרים החברתיים-כלכליים צפויים להיות מושפעים באופן קריטי מהתחזית הקודרת, עם השפעות הרסניות על בריאותם ופרנסתם של 400 מיליון תושבי המזרח התיכון, וגרוע מכך עם השלכות עולמיות. הדוח, שהוכן בחסות מכון מקס פלאנק לכימיה ומכון קפריסין, לקראת ועידת האקלים COP27, שצפויה להיערך השנה בשארם א-שייח' שבמצרים, בין התאריכים 6 ל-18 בנובמבר, מספק הערכה מעודכנת ומקיפה של נתוני מדידה וניתוחי אקלים עדכניים, תוך שהוא מכסה מגוון רחב של טווחי זמן, תופעות ומסלולים עתידיים אפשריים. כמו כן, הוא מזהה את האזור כנקודה חמה לשינויי אקלים, וגם מאותת שהמזרח התיכון עוקף במהירות את האיחוד האירופי כמקור לפליטת גזי חממה, והופך בכך לפולט מרכזי בקנה מידה עולמי.
בנוסף לעלייה הממוצעת בטמפרטורות, החוקרים מפנים את תשומת הלב להופעתם של אירועי מזג אוויר קיצוניים עם השפעות חברתיות חמורות ומשמעותיות, שכוללים את הגברת החומרה ומשך הזמן של גלי חום, בצורת וסופות אבק וכן גשמים עזים שצפויים להגביר את הסיכוי לשיטפונות. ההערכה כוללת גם דיון בזיהום אטמוספרי ובשינויים בשימושי הקרקע באזור, תוך התחשבות בעיור, במדבור ושריפות יער, וכוללת המלצות לאמצעי הפחתה והתאמה אפשרית של שינויי האקלים.
2 צפייה בגלריה
מתרחצים בנהר שט אל ערב בצרה דרום עיראק גל חום
מתרחצים בנהר שט אל ערב בצרה דרום עיראק גל חום
גל חום בעיראק בשנה שעברה
(צילום: AFP)
"מסלולי עסקים כרגיל, כלומר היעדר הנחיות ופעולות מיידיות ושאפתניות בנושאי משבר האקלים, כדי למנוע את ההרסניות שבשינויי האקלים, מרמזות על התרחבות לכיוון צפון של אזורי אקלים צחיחים על חשבון האזורים הממוזגים יותר", הסביר ד"ר ג'ורג' זיטיס ממכון קפריסין, שנמנה על מחברי הדוח. כתוצאה מכך, אזורי אקלים הרריים ומושלגים יצטמצמו במהלך המאה הנוכחית, השילוב של ירידה בכמות המשקעים והתחממות משמעותית יתרום לבצורות קשות ומפלס הים במזרח התיכון יעלה על פי הצפי בקצב דומה להערכות עולמיות.
כל אלה הם רק חלק מהאיומים הסביבתיים העתידיים שצפויים לאזור, כשמדינות רבות אינן מוכנות לקראת התרחיש הזה. "הדבר יביא לאתגרים קשים לתשתיות החוף והחקלאות, ויכול להוביל להמלחה של מערכות מי תהום, שמייצגות קשר בין המערכות הגיאולוגיות, ההידרולוגיות והימיות בעולם, כולל הדלתא של הנילוס - אחת מדלתאות הנהר הגדולות בעולם, המשתרעת לאורך 240 ק"מ של חוף הים התיכון, מאלכסנדריה במערב עד פורט סעיד במזרח", הזהיר ד"ר זיטיס.
השינויים החזויים ישפיעו באופן קריטי על כל המגזרים החברתיים-כלכליים, במיוחד בתרחיש שבו הכל יימשך כרגיל וללא כל שינוי בהתנהלות כרגיל. "אנשים החיים במזרח התיכון יתמודדו בעתיד הקרוב עם אתגרים בריאותיים גדולים וסיכוני פרנסה, במיוחד קהילות מוחלשות, קשישים, ילדים ונשים בהריון", אמר יוהנס לליבלד, מנהל מכון מקס פלאנק לכימיה ופרופ' במכון קפריסין. כדי להימנע מאירועי מזג אוויר קשים ביותר באזור, המדענים מדגישים שפעולות מנע מיידיות ויעילות, חייבות להיעשות בבהילות. "מכיוון שרבות מהתוצאות האזוריות של שינויי האקלים הן חוצות גבולות, שיתוף פעולה חזק יותר בין המדינות הוא הכרחי כדי להתמודד עם ההשפעות השליליות הצפויות. הצורך לעמוד ביעדי הסכם פריז הפך חשוב מתמיד", הוסיף לליבלד.
משבר האקלים הורג: עד כמה המצב יהיה חמור בעוד עשר שנים?
(צילום: חגי דקל)


הדוח מציין בנוסף כי עמידה ביעדים העיקריים של הסכם פריז עשויה לייצב את עליית הטמפרטורה השנתית במזרח התיכון על כ-2 מעלות צלזיוס עד סוף המאה, במקום 5 המעלות ההרסניות, שצפויות בתרחיש של "עסקים כרגיל". אפשרויות הסתגלות והמלצות מדיניות שצוינו בדוח כדי לתרום לעמידה ביעדים אלה, מדגישים את הצורך ביישום מהיר של פעולות שחרור פחמן עם דגש מיוחד על מגזרי האנרגיה והתחבורה, השולטים בפליטת גזי חממה במזרח התיכון.
הדוח גם מדגיש את החשיבות של שינויים טרנספורמטיביים כלפי חוסן אקלים כדי להסתגל לתנאים סביבתיים מאתגרים יותר ויותר. אזורי עדיפות כוללים התמודדות עם משאבי מים מוגבלים והיערכות למצבי מזג אוויר תכופים יותר כמו גלי חום שיהיו מאתגרים במיוחד עבור האוכלוסייה העירונית הגדלה.