2 בחזקת 136,279,841 פחות 1: במסגרת מיזם מיוחד זוהה המספר הראשוני הגדול ביותר שנמצא עד כה, והוא מורכב מלא פחות מ-41,024,320 ספרות. מדובר במספר העולה בכ-18 מיליון ספרות על המספר הראשוני הגדול ביותר הקודם שנמצא לפני כמעט שש שנים.
לוק דוראנט, שהמשתמש בתוכנת גימפס (מיזם אינטרנטי לחיפוש אחר מספרי מרסן ראשוניים) החינמית, הוכיח שהמספר ראשוני ב-12 באוקטובר. לאחר הודעה לשרת GIMPS, החל תהליך קפדני של אימות עצמאי של המספר הראשוני במספר פלטפורמות חומרה שונות, באמצעות כמה תוכניות שונות. תהליך זה הסתיים בשבת האחרונה.
1 צפייה בגלריה
המספר הראשוני הגדול ביותר
המספר הראשוני הגדול ביותר
המספר הראשוני הגדול ביותר
(איור: באמצעות בינה מלאכותית)
דוראנט דיווח ש-M136279841 כנראה ראשוני, לאחר מחקר שנמשך כשנה ובו השתמש במחשבים הנמצאים ב-17 מדינות. ב-12 באוקטובר, NVIDIA H100 בסן אנטוניו אישר את הראשוניות עם מבחן לוקאס-למר. דוראנט, חוקר בן 36 מסן חוזה קליפורניה, ועובד לשעבר ב-NVIDIA, הוא אחד מאלפי מתנדבי GIMPS התורמים זמן מעבד וכרטיס מסך פנוי בתקווה ליצור היסטוריה קטנה.
המספר הראשוני הענקי החדש שייך לקבוצת מספרים ראשוניים נדירה המכונה "מספרי מרסן", על שם הנזיר הצרפתי בן המאה ה-17 מרין מרסן. כמו כל מספר ראשוני, גם מספר מרסן אפשר לחלק ללא שארית רק בעצמו ובאחת, אבל בניגוד למספרים ראשוניים אחרים הוא נוצר באמצעות הכפלת המספר שתיים שוב ושוב, ואז החסרת אחת. המחזיק הקודם בשיא היה מספר מרסן הראשוני ה-51 שנמצא, והחדש הוא לפיכך מספר 52.
סביר להניח שעם התפחות הטכנולוגיה ועוצמת המחשבים, ייתכן שבקרוב יתגלה גם המספר ה-53.