עכביש ג'ורו (Trichonephila clavate), הגיע לצפון אמריקה על גבי ספינת מסע לפני כמה שנים, והוא מתקדם באוויר באמצעות הקורים שלו, שמשמשים לו כמו מצנח רחיפה. צבעו צהוב, כחול ושחור, והקורים שהוא טווה עשויים להגיע עד לאורך של שני מטרים.
למרות זאת, חוקרים מודאגים מהשכיחות ההולכת וגוברת של מינים פולשים שיכולים לגרום נזק לגידולים ועצים - בעיה שהחמירה בגלל הסחר העולמי ושינויי האקלים - מה שהופך את התנאים הסביבתיים המקומיים לנוחים יותר עבור מזיקים שבעבר לא יכלו לשרוד חורפים קרים. יחד עם זאת, היצור מהווה סיכון מועט לבני האדם, פרופ' האנה בורק, ראש המחלקה לאנטומולוגיה באוניברסיטת מישיגן סטייט, אמרה כי זבובי פירות, למשל, עלולים להסב נזק רב יותר.
5 צפייה בגלריה
עכביש ג'ורו
עכביש ג'ורו
עכביש ג'ורו. אורכו כ-8 ס"מ
(צילום: Shutterstock)
5 צפייה בגלריה
עכביש ג'ורו
עכביש ג'ורו
עכביש ג'ורו עם חרק שנלכד ברשת
(צילום: Shutterstock)
עכביש הג'ורו נמנה על הגלגלניים, משפחה בסדרת העכבישאים, ששמה נגזר מרשתות הציד בעלות מתווה הגלגל אשר טווים מרבית מיניה. מקורו במזרח אסיה, וגודלו מגיע עד ל-8 ס"מ. יחד עם זאת, די קשה לזהות אותם בתקופה זו של השנה מכיוון שהם עדיין בתחילת מחזור החיים שלהם, בגודל של גרגר אורז (פרטים בוגרים נצפים לרוב באוגוסט וספטמבר).
כעת, אוכלוסייתם בארה"ב נמצאת בעיקר באטלנטה, אך מתרחבת לצפון קרוליינה ודרום קרוליינה וגם לדרום-מזרח טנסי, כאשר גם בבולטימור נצפו העכבישים הססגוניים בשנתיים האחרונות. ד"ר דיוויד קויל מאוניברסיטת קלמסון, מסביר כי ייתכן שתפוצתו של העכביש תתרחב השנה, אך לא נשללת האפשרות שזה יתרחש גם תוך עשור. "הם כנראה לא יגיעו כל כך רחוק בשנה אחת, אלא באופן הדרגתי", מסביר ד"ר קויל.
5 צפייה בגלריה
עכביש ג'ורו
עכביש ג'ורו
עכביש ג'ורו, שתועד באזור אטלנטה
(צילום: Alex Sanz, AP)
5 צפייה בגלריה
עכביש ג'ורו
עכביש ג'ורו
הגיעו בספינות לארה"ב
(צילום: Alex Sanz, AP)
5 צפייה בגלריה
עכביש ג'ורו
עכביש ג'ורו
(צילום: Alex Sanz, AP)
עכבישי ג'ורו צעירים יכולים להשתמש בקורים שלהם כדי לרתום את הרוחות והזרמים האלקטרומגנטיים של כדור הארץ כדי לעבור מרחקים ארוכים יחסית. העכבישים הללו יאכלו כמעט כל מה שנוחת ברשת שלהם, כשלרוב מדובר בחרקים, אם כי הסיכוי שהם ימגרו את החרקים המזיקים שהורסים עצים בחוף המזרחי למשל, הוא כמעט אפסי, כך לדבריו של ד"ר קויל.
חשוב לזכור כי לעכבישי ג'ורו יש אמנם ארס, כמו לכל העכבישים, אבל הם אינם קטלניים או אפילו מהווים איום על בריאות האדם. במקרה הגרוע, נשיכת עכביש ג'ורו עלולה לגרד או לגרום לתגובה אלרגית, אבל מדובר ביצורים שמתרחקים מבני האדם (בהתבסס על זמן התגובה הארוך שלהם - כשעה - כשהם חשים מאוימים). "יש כל כך הרבה נזקים אקולוגיים שנגרמים בכל העולם בגלל כל כך הרבה סיבות, בעיקר בגלל בני האדם", אומר ד"ר אנדי דייוויס מאוניברסיטת ג'ורג'יה, שדחה את הטענה כי מדובר במין פולש מזיק. "זו בעיני רק עוד דוגמה להשפעה של האנושות על הסביבה".