מעטים בעלי החיים שיכולים להתמודד ראש בראש מול האורקה האדירה (קטלן) - יונק ימי הגדול במשפחת הדולפינים. הוא טורף בלהקות - ומביס בעזרת שיניים ואסטרטגיה נכונה כלבי ים, לווייתנים ואפילו כרישים גדולים. אפילו לווייתן ראשתן גדול-ראש (לווייתן זרע), שעשוי להגיע לאורך של יותר מ-18 מטרים, בעל המוח הגדול ביותר בעולם החי – נחשב בהרבה מובנים ל"חסר אונים" מול התקפת האורקה.
מבזק חדשות טובות
(צילום: טל אזולאי)


אלא נראה שראשתן גדול הראש משתמש בנשק סודי, אך אולטימטיבי נגד האויב האכזר שבמים. חוקרים באוסטרליה גילו במהלך אירוע נדיר כיצד הוא עושה את זה. כמו קלף שמסתתר מתחת לשרוול, רק במקרה הזה - במעיים - משתמש הלווייתן בצואה שלו. הוא יורה את הנשק המסריח אל פני האורקות התוקפות, מה שנראה כמו פצצה גדולה, אדומה ונוזלית, עד שהן נצפו בורחות ממעגל ההגנה של הראשתן.
ללווייתנים מעגלי הגנה, שבהם הם מצטופפים יחדיו כאשר הזנבות כלפי חוץ והפרט הקטן והפגיע נמצא באמצע. לא משנה כמה פעמים האורקות ניסו לפרק את המבנה - הלווייתנים החזיקו מעמד. לא כי היו חזקים יותר, אלא בגלל הנוזל האדום והכהה שהותז על פני האורקות ש"התקפלו במהירות". מה שחשבו שהיה דם - התגלה לאחר מכן כצואת הלווייתן.
3 צפייה בגלריה
הגנה משותפת. להקת ראשתן גדול-ראש
הגנה משותפת. להקת ראשתן גדול-ראש
הגנה משותפת. להקת ראשתן גדול-ראש
(צילום: Tim Cole/NOAA)
ומכאן, לאסטרונום שמצא בטעות 49 גלקסיות חדשות בשלוש שעות. מרסין גלובאקי ועמיתיו חוקרים גזים שונים בחלל כחלק מהניסיון להבין כיצד כוכבים נולדים ואיך גלקסיות נוצרות.
מימן, למשל, הוא אחד היסודות הללו, ומכיוון שהוא מפיץ זוהר שלא נראה לעין אנושית - ניתן לצפות בו באמצעות רדיו-טלסקופ. מרסין ואחרים השתמשו בטלסקופ בדרום אפריקה, שפועל כבר חמש שנים ועל שמו רשומות הצלחות גדולות, כמו גילויי גלקסיות בעבר וחקר מרכז שביל החלב.
3 צפייה בגלריה
הגלקסיות שהתגלו
הגלקסיות שהתגלו
הגלקסיות שהתגלו
(צילום: Glowacki et al., Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, 2024. MeerKAT)
בעזרת הטלסקופ הם חיפשו מימן בגלקסיה מסוימת, אבל גילו משהו שווה הרבה יותר. הם זיהו 49 גלקסיות שלא היו ידועות בעבר. אגב, את המימן שהם קיוו למצוא בגלקסיה ספציפית מאוד - הם לא זיהו. הוא פשוט לא היה שם.
ולסיום, הכירו את פרת הים החדשה של פריז. גן החיות המקומי קיבל בברכה השבוע נקבת תחש נהרות צעירה (הידוע גם בשם "פרת ים") בתקווה שתתרבה עם אחד הזכרים הקיימים שם - כדי לנסות ולהבטיח את עתיד המין שנמצא בסכנת הכחדה, בעקבות שינויי האקלים (טמפרטורות המים), כמו גם בגלל מחזור רבייה איטי (הריון של יותר משנה).
3 צפייה בגלריה
פרת הים בפריז
פרת הים בפריז
פרת הים בפריז
(צילום: רויטרס)
האופציות העומדות לרשות Unai בת השנתיים - שלושת הזכרים טינוס, הוסטר וקאי, בני 15 עד 35. בזמן שאוניי מתאקלמת לבית החדש, היא מנשנשת חסה ומבלה זמן בבריכה עם עובדי המקום.