מה גרם למותו של ה"לווייתן המרגל"? בניגוד לטענת ארגונים למען בעלי חיים כי לווייתן הבלוגה "ולדימיר" נורה למוות, התברר כי הוא מת מזיהום חיידקי. כך מסרה אמש (יום ו') משטרת נורבגיה.
ולדימיר בנורבגיה
(יוטיוב)

גופתו של לווייתן הבלוגה "ולדימיר" נמצאה בנורבגיה בסוף אוגוסט, חמש שנים אחרי שנראה לראשונה במדינה. גורמים בנורבגיה טענו כי הלווייתן הגיע לארצם אחרי שברח מהמתחם שבו הוחזק. לפי ההערכות, הלווייתן הוחזק על-ידי הצי הרוסי - שניסה לאלף אותו למטרות ריגול. מאז שנצפה לראשונה עורר הלווייתן עניין בנורבגיה והפך ל"סלבריטי", וארגונים למען בעלי חיים עקבו אחר תנועותיו.
במכון הווטרינרי של נורבגיה ערכו נתיחה לפגר הלווייתן. "הסיבה הסבירה למוות הייתה זיהום חיידקי - ייתכן כתוצאה מפצע בפה שנגרם ממקל", אמר אמונד פריד רווהיים, ראש מחלקת הים הצפוני והסביבה במשטרת דרום-מערב נורבגיה.
2 צפייה בגלריה
נורבגיה לווייתן צבאי רוסיה
נורבגיה לווייתן צבאי רוסיה
הלווייתן "ולדימיר"
"לא נמצאו ממצאים מהנתיחה שמצביעים על כך שהלוויתן נורה", הוא הדגיש. לדבריו, הנתיחה הייתה "קשה בגלל העובדה שרבים מאיברי הלוויתן נרקבו". מכיוון שלא היה חשד לפלילים, לא היה צורך לפתוח בחקירה פלילית סביב מותו, אמר רווהיים.
"ההערכות של המכון הווטרינרי והטכנאים הפורנזיים של המשטרה הן שאלה אינם פצעי ירי. צילומי רנטגן של החזה והראש של הלווייתן בוצעו מבלי שאותרו קליעים או שברי מתכת אחרים", נמסר מהמשטרה בהצהרה מיוחדת. המשטרה תיארה גם מקל באורך של כ-35 סנטימטרים וברוחב של כ-3 סנטימטרים, שנמצא תקוע בפיו של הלוויתן. בטנו הייתה ריקה ואיבריו היו במצב של התפרקות, ציינה המשטרה הנורבגית. אגב, כבר לפני כמה שבועות הודיעה המשטרה הנורבגית כי הלווייתן לא נורה, אך כעת הנתיחה חיזקה את הקביעה. בנוסף נמצאה סיבת המוות.
2 צפייה בגלריה
נורבגיה לווייתן צבאי רוסיה
נורבגיה לווייתן צבאי רוסיה
הפך לסלב בנורבגיה
גילו המוערך של "ולדימיר" היה בין 15 ל-20 – צעיר יחסית ללווייתן בלוגה, שיכול לחיות עד גיל 60. הנורבגים העניקו לו את השם Hvaldimir מכיוון שמדובר בשילוב בין שמו הפרטי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין למילה הנורבגית ל"לווייתן" - Hval (ול). ב-2019 מצאו אותו ביולוגים ימיים כשעליו רתמה עם מה שנראה כתושבת להרכבת מצלמה קטנה. הוא התגלה סמוך לאי אינגויה בצפון נורבגיה, כ-300 ק"מ מהגבול הימי הרוסי. על הרתמה הופיעו המילים "ציוד סנט פטרסבורג" באנגלית. מוסקבה מעולם לא פרסמה תגובה רשמית להשערה שייתכן שמדובר ב"מרגל רוסי".
בחודש שעבר טענו ארגונים למען בעלי חיים כי הלווייתן נורה למוות ודרשו ממשטרת נורבגיה לפתוח בחקירה. "היו לו קליעים רבים בגופו", אמרה רג'ינה קרוסבי האוג, ראש ארגון One Whale, שאנשיו בחנו את גופתו של הלווייתן. "הפציעות של הלווייתן מדאיגות ואופין לא יכול לשלול אפשרות למעשה פלילי – וזה מזעזע", אמרה ראש ארגון NOAH, סירי מרטינסן. "בהתחשב בחשד לפלילים, קריטי שהמשטרה תתערב במהירה".
שני הארגונים לא הגיבו לתוצאות החקירה.
פורסם לראשונה: 17:12, 05.10.24