מבזק חדשות טובות
(צילום: שמוליק דודפור)


סלעים מסתוריים שהתגלו מספקים ככל הנראה את העדות הקדומה ביותר לחיים על פני כדור הארץ, והמדענים נרגשים. ניתוח חדש של צוות חוקרים בינלאומי מספק ראיות חזקות לכך שסלעים, בני 3.48 מיליארד שנים, שנמצאים באזור אוסטרליה, הם שרידי מאובנים שמקורם ביולוגי, המכונים סטרומטוליטים, המספקים את העדויות העתיקות ביותר לחיים מעידן הארכאיקון.
במשך כשני מיליארד שנים, הם היו היצורים הכמעט יחידים על פני כדור הארץ, ותרמו בין היתר ליצירת האטמוספירה. לא כל סלע בן מיליארדי שנים הוא סטרומטוליט, בעבר חוקרים חשבו שמצאו מאובנים עתיקים, שהתגלו בסוף רק כסלעים, אבל כעת מדענים בטוחים שמדובר ב"דבר האמיתי" והעתיק ביותר שנמצא.
4 צפייה בגלריה
העדות הקדומה לחיים
העדות הקדומה לחיים
העדות הקדומה לחיים
(צילום: James St. John/Flickr, CC)
"אם ארכיאולוג היה מגלה את היסודות של עיר הרוסה, הוא ידע שהיא נבנתה על ידי אנשים, כי היא תישא את כל הסממנים של בנייה על ידי אנשים - פתחים וכבישים ולבנים", הסביר הפלאונטולוג קירון היקמן-לואיס מהמוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון. "באופן זהה מאוד, ישנם אלמנטים מבניים רבים המשולבים בסטרומטוליטים, המאפשרים לנו לזהות את תהליכי היווצרותם ולפענח את מקורותיהם. אנחנו כמעט יכולים להיות ארכיאולוגים בזמן קדום כל כך".
זיהוי מאובנים שכאלה הם לא רק הישג בדמות שבירת שיאי זמן, אלא הישג מדעי על מתי ואיפה החיים התפתחו לראשונה על כוכב הלכת שלנו.
4 צפייה בגלריה
השיגור מקייפ קנוורל
השיגור מקייפ קנוורל
השיגור מקייפ קנוורל
(צילום: AFP)
ומתשובות מהעבר הרחוק, אל השאלות שהעתיד צופן לנו. תוכנית ארטמיס של נאס"א, יצאה הבוקר לדרך, וחללית אוריון לא מאוישת שוגרה לחלל כחלק מפרויקט עצום שמטרתו העיקרית היא הנחתת בני אדם על הירח כבר ב-2025.
לתוכנית מטרות נוספות כמו מחקר על תנאי חיים בחלל ועל הירח, בניית מושבה מתפקדת על הירח והפיכתו לתחנת מעבר עבור שיגורים רחוקים יותר, בעתיד הקרוב והרחוק. השיגור ההיסטורי התרחש בפלורידה, והמסע הראשון שהחל היום יימשך כ-25 ימים.
ומהחלל לים. שלוש בנות ים הפכו למפורסמות החודש בארה"ב, כמעט כמו אריאל בת הים הקטנה של דיסני, אחרי שהצילו צולל מטביעה מול האי סנטה קטלינה בקליפורניה.
4 צפייה בגלריה
הצילו את חייו של הצוללן
הצילו את חייו של הצוללן
הצילו את חייו של הצוללן
(צילום: Joshua Leonardi)
לא מדובר בסרט אנימציה וגם לא בממצאים מסתוריים מהעבר הרחוק, אלא בשלוש נשים שעברו קורס מרמיידינג, הכשרה לשחייה עם סנפיר, בקרבת מיקומו של פבלו אווילה, שאיבד את הכרתו בזמן צלילה עם הבן שלו.
נשות הקורס והסנפירים שלהן שחו לעבר פבלו כששמעו את הקריאה לעזרה, והשתלטו דיי במהרה על המצב והעניקו טיפול מציל חיים לאיש.
4 צפייה בגלריה
הכתב החרוץ והפילים
הכתב החרוץ והפילים
הכתב החרוץ והפילים
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
רגע לפני סיום, אי אפשר להישאר אדישים לסרטון המצחיק והחמוד הזה ובו גור פילים חמוד בשם קינדאני, החל לדגדג כתב שטח בקניה במהלך דיווח בשידור חי. בהתחלה הכתב עוד שמר על קור רוח, אבל בסוף נכנע למתיקות ולחדק של הפיל.