לעצים ברחובות הערים יתרונות רבים - הם מסייעים למתן את ההשפעות האקלימיות, משפרים את חלחול מי הגשמים, ממתנים את פליטת גזי החממה, מפחיתים את הטמפרטורה וגם נותנים צל. ואולם, מסתבר שהם גם מסייעים להאטת תנועת המכוניות ולשיפור הבטיחות בדרכים בערים.
שרית עמרם-כץ, סמנכ"לית מחקר ומידע ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הסבירה על חשיבות העצים בערים. "מעבר ליתרונות הבולטים של נוכחותם של עצים במרחב בהיבט הסביבתי-אקלימי, הרי שבהקשר של בטיחות בדרכים - הוכח שבמתארים מסוימים הם יכולים לשפר את הבטיחות לצד אמצעים למיתון תנועה בשטחים עירוניים", היא אמרה.
עמרם-כץ פירטה על אודות המהירות, שגורמת לתאונות קשות יותר: "מהירות הנסיעה של כלי רכב הוא אחד הגורמים המשמעותיים המשפיעים על קיומן של תאונות או על חומרתן. ככל שהמהירות יותר גבוהה, כך נפגעת היכולת של הנהג להבחין במה שקורה ולהגיב בזמן עצירה אפקטיבי למניעת התאונה. בנוסף, מהירות משפיעה על חומרת הפגיעה. כך, לדוגמה, עלייה של 5 קמ"ש במהירות ממוצעת של 35 קמ"ש צפויה לגרום לגידול של כ-70% במספר התאונות הקטלניות ולגידול של כ-50% בתאונות החמורות".
לדבריה, ישנם אמצעים רבים להפחתת מהירות כמו הצרת כבישים, יצירת "אוזניים" במעברי החצייה כדי לצמצם את זמן החצייה, כדי להנכיח את הולך הרגל באופן יעיל יותר בעבור הנהג, וכדי להרחיב את שדה הראיה של הולך הרגל למתרחש בדרך, יצירת מעגלי תנועה, שימוש באמצעים תפיסתיים-חזותיים כמו שדרות עצים ועוד. "יש מחקרים שמראים שברחובות שבהם נשתלו עצים והוצב ריהוט רחוב בקנדה ובארה"ב - מספר התאונות היה נמוך ב-11 אחוזים ומספר הנפגעים נמוך ב-30 אחוזים, לעומת רחובות בקבוצת ההשוואה", היא הסבירה. "גם מחקר שסקר מחקרים אמפיריים שבחנו את ההשפעות של אמצעים שונים, לרבות עצים וצמחייה, על מהירויות הנסיעה בדרכים עירוניות בעיקר, מצא כי בשני שלישים מהמקרים נמצאה ירידה מובהקת במהירות הנסיעה בעקבות הצרת המיסעה באמצעים פיזיים או ע"י יצירת תחושת הצרה באמצעים תפיסתיים-חזותיים כמו שדרות עצים".
אמר רפאל בור, כלכלן בכיר במשרד התחבורה בבריטניה סיפר שברובע האקני בלונדון שבו גרים כ-280 אלף תושבים, הוחלט לשתול 35 אלף עצים ועיריית לונדון הצהירה שתגדיל את כמות העצים בכל העיר ב-10 אחוזים, "יעד מאתגר בהתחשב שבעיר יש כ-8 מיליון עצים". לדבריו, "עצים תורמים לסביבה בהמון דרכים מגוונות שכולן חשובות. הם יכולים גם לשמש כמעין מחסום בטיחות בין רכבים לבין הולכי רגל ולהגדיל את תחושת הביטחון בהליכה על המדרכה. ומחקרים מראים גם שנהגים נוטים להאט ברחובות שבהם יש עצים. מה שמעניין, שבניגוד לפסי האטה למשל, נהגים לא שמים לב שהם מאטים, כך שתפיסת זמן הנסיעה לא משתנה" ומחקרים בארה״ב וקנדה ממש מראים אחוז תאונות ונפגעים נמוך יותר כתוצאה מהימצאותם של עצים ברחוב, ירידה של בין 20% ל-40%".
לדברי רפאל בור, בישראל תל אביב נחשבת לעיר לא רעה מבחינת כמות העצים שבה. "מדד טרי פדיה של אוניברסיטת MIT סימן את תל אביב כאחת מ-20 הערים עם הכי הרבה עצים בשטח העירוני", אמר רפאל בור. "אבל כמובן שעצים והיתרונות שלהם צריכים להיות נגישים לכל תושבת ותושב במדינה ויותר ערים צריכות להציב יעדים שאפתניים בנושא. מפני שלעצים יש יתרונות שבקלות שיכולים להתרגם להכנסות ממיסי נדלן ולהפחתת העומס על תשתיות ניקוז (גם אם לא כוללים את היתרונות החברתיים והבריאותיים), לא מופרך שהמדינה תשתתף בהוצאות השתילה והתחזוקה של עצים".
ואמנם בינתיים, בערים רבות בישראל דינם של עצים רבים להיכרת. לפי מיפוי שערך שי הרשקו מהמטה לבינוי שפוי, החל מינואר האחרון ניתנו מאות רישיונות כריתה. ברמת גן יכרתו 5,700 עצים, בתל אביב 3,484, בירושלים 3,098 ובחיפה 1,478. כמו כן אלפי עצים יכרתו גם בערים אחרות.
בראיון ל-ynet אמר בחודש שעבר פקיד היערות הארצי, ד"ר ארז ברקאי, כי "ברור שהייתי שמח אם כל גופי הפיתוח והתשתיות יפנימו, שלא חשוב רק לסלול כביש, אלא חשוב גם לשים עצים. לצערי הרב הרבה פעמים התכנון המפורט כבר הושלם ורק אז נזכרים שצריך להוציא רישיון כריתה וברור שזה תכנון שלא מתחשב בעצים". לאחרונה הוא מנע את כריתתם של עצים בתוואי המטרונית בצפון. עם זאת, טוענים פעילי סביבה, כי היה ניתן למנוע כריתת עצים נוספים ברחבי הארץ.