זהו המקום שבו תושבי אילת נוטשים את הארנבונים שלהם. אך בעלי החיים החמודים אינם יכולים להסתדר בכוחות עצמם בטבע העירוני, וחלקם הגדול לא שורד - ומת.
 
(צילום: נויל האריס)

בריאיון לאולפן ynet סיפרה תושבת העיר, נוי זילברמן, המנסה לסייע לארנבונים שננטשו, על הצד האפל של הפארק: "זה משהו שקיים כבר המון המון שנים. זה מקום שעם הזמן הפך לנקודת נטישה לתושבי העיר שרוכשים ארנבונים בחנויות או מהרבעות ביתיות. אנשים מגיעים למצב שנראה להם מאוד לגיטימי לזרוק שם את הארנבונים ועם הזמן זה התפתח וקיבל אפילו שם לצערי, אפילו במפות זה קיבל שם, וזה נהיה מקום מאוד ידוע, מאוד מוכר. כמעט אין אילתי שלא מכיר את המקום בתור פארק הארנבונים, ובעצם לא יודעים שזה מקום שהם ננטשים".
זילברמן אמרה בריאיון כי כיום חיים בפארק 14 ארנבונים, שלהם נשקפות לא מעט סכנות. "רובם מתים, חלק מהתעללות, מחתולים, מכלבים", היא אמרה בכאב. זילברמן, שלדבריה ראתה נטישה של ארנבון מול עיניה, אמר כי אסור לנטוש אותם: "הארנבון היא חיה מבויתת, המקום שלה הוא לא בטבע. אין להם את אותה כמות אינסטינקטים שיש לארנב בר. הם לא יודעים להסתדר שם. אמנם יש להם שם מחילות, אבל הם סובלים מאוד מחום. הם מתים מחום של 25 מעלו ומעלה וזה מה שקורה ברוב הזמן".
היא שלחה מסר למי שמגדל ארנבון ושוקל לנטוש אותו. "בסופו של דבר, אם בחרתם לקחת איזשהו ארנבון אליכם הביתה, לזרוק אותו שם זה לא אידיאלי", אמרה זילברמן. "אתם שולחים אותו בעצם למות. אתם לא שולחים אותו לחיות בטבע ובאזור שהוא מכיר ובאזור שהוא יודע - כי הוא לא מכיר את זה. הוא לא יודע איך להתנהג שם, הוא לא יודע איך לשרוד שם כי אין לו את אותם אינסטינקטים. לקחתם ארנבון? לקחתם את האחריות הזאת על עצמכם? לא מסתדר מאיזושהי סיבה? יש בתים שאפשר להעביר אותו אליהם, יש מקומות במרכז שמצילים ארנבונים, שמשקמים אותם, שמחפשים בתים טובים. לזרוק אותם שם זה פשוט לשלוח אותם למות. זה מה שאנשים עושים".
1 צפייה בגלריה
הארנבונים יוצאים בשעות הלילה
הארנבונים יוצאים בשעות הלילה
הארנבונים יוצאים בשעות הלילה
(צילום: לי-ים כהן)
זילברמן אמרה כי נטישת הארנבונים בפארק עלולה להפיץ מחלות. "בסופו של דבר זורקים אותם שם מראש כשהם חולים, כי אנשים לא מוכנים לטפל", היא אמרה. "הטיפולים הם במה שאני ראיתי שם במקרים האלו אלו טיפולים של כמה עשרות שקלים, אלו לא טיפולים יקרים מדי, אז הם פשוט מחליטים לזרוק אותם שם ואז המחלות הם מדבקות אחד בין השני. הן לא מדבקות לבני אדם, אבל מדבקות אחד בין השני ואז זה פשוט סבב שלא נגמר. אחד נדבק – השני נדבק אחריו, השלישי נדבק אחריו. אני באופן אישי משתדלת לטפל בכל מי שאני רואה, אבל לפעמים ההתפתחות היא קצת איטית. אז עד שהארנבון שלא היה נראה כחולה מתפתח לו משהו ואני מטפלת, עד אז הוא כבר הדביק עוד ארנבונים שחולים שם, אחרי שכבר טיפלתי כבר בכולם".
לזילברמן לא מעט טענות לעיריית אילת. "שלחתי להם אינספור מיילים, דיברתי עם הווטרינר הראשי. כתבתי פוסטים שהם מתויגים בהם בכל מקום אפשרי, אבל הם לא עונים", היא טענה.
מעיריית אילת לא נמסר תגובה לטענות של זילברמן. בכתבה שפרסמנו כאן בחודש שעבר על הפארק, נמסר מהעירייה: "בדיקה מול הווטרינר העירוני - ד״ר אורן אברמוביץ מעלה, כי המצב נוצר כתוצאה מאנשים שרכשו ארנבונים בחנויות מחמד ולאחר שמיצו את שהותם, העבירו אותם לפארק. לדברי הווטרינר, הארנבים הסתגלו בצורה טובה למקום ולכן אין סיבה לפנות אותם. הפארק מושך מבקרים, הורים עם ילדים, שנהנים ממראה של ארנבים חופשיים ולא סגורים בכלוב".
עוד נמסר כי "פקחי השירות הווטרינרי בעירייה והווטרינר העירוני, מבקרים מעת לעת בפארק. במהלך הביקורים נמצאו בין 12-10 ארנבונים במצב גופני מצוין. ישנם ירקות וקעריות מים שתושבים דואגים לספק לארנבים, כך שכמעט ולא נצפו ארנבים חולים/פצועים. עד כה היו שני מקרים בלבד של ארנבונים פצועים/חולים בפארק ועיריית אילת באמצעות השירות הווטרינרי העניקה להם טיפול רפואי מיידי ולאחר התאוששותם, הוחזרו הארנבים למקום. כאמור כולם מוזמנים ליהנות ממראה של ארנבונים שמחים, רצים ובריאים. אם מי מהתושבים רואה במקום ארנב במצוקה או חולה, מוזמן לפנות לאגף השירות הווטרינרי או למוקד העירוני ועיריית אילת תעניק לארנב טיפול רפואי הולם".
בעיריית אילת הוסיפו השבוע כי "הווטרינר העירוני - ד״ר אורן אברמוביץ - ביקר השבוע במקום והמצב שונה לחלוטין מהטענות המועלות. במקום ישנם כ-20 ארנבונים וכשהיה מקרה של ארנבון חולה, שהובא לשירות הווטרינרי, הוא טופל בהתאם. באשר לחיסון נציין כי אין חובה בחוק לחסן. כן נבחנת אפשרות לבצע עיקור וסירוס בדומה לפעולות שמבצעת העירייה לצמצום התרבות חתולי הרחוב. במקרה שמי מהתושבים נתקל באירוע חריג הוא מוזמן להתקשר למוקד העירוני והשירות הווטרינרי או הפיקוח העירוני יפעל בהתאם".